Har inte orkat läsa alla inlägg men det verkar inte vara någon som tycker att vi får något för våra skattepengar. Det tycker jag och då betalar jag som relativt högavlönad en hel del. Allt kanske inte fungerar så optimalt som vi vill men nog tycker jag att det är super att man i Svergie t ex kan plugga utan att man behöver ha rika föräldrar d v s att man får bidrag & kan låna förmånligt till att göra detta. Visserligen kanske det inte lönar sig lika mycket att läsa vidare till alla yrken men rent generellt får man bättre kvalificerade jobb och lättare ett jobb man vill ha.
Andra saker som är bra är möjligheten att kunna få socialbidrag, barnbidrag, studiebidrag, sjukpenning, havandeskapspenning, A-kassa, KAS, pension, bostadsbidrag mm när man behöver det. Jag tycker också det är otroligt vilken omsorg man får inom vården som gravid med alla besök, UL, föräldragrupper osv. Nästan så att jag tycker att det är för mycket. Alla jag känner som genomgått en förlossning tycker dessutom att det har fungerat jättebra. Min mamma som precis är färdig med sin cancerbehandling är också helt enormt nöjd med den vård som hon har fått genom alla operationer, cellgiftsbehandlingar mm och säger att det inte kunde vara bättre. Tyvärr hör man bara de som tycker att allt är dåligt. Min mormor som dog för två år sen fick också ypperlig vård in i det sista med hemtjänt, superbra vårdboende och ett värdigt slut på sjukhuset iofs mycket tack vare den underbara personal som jobbade där.
Det är också konstigt att ingen tycker sig få något för sina skattepengar för någon måste väl ha läst 9 år i grundskola, gått gymnasium, läst på universitet, varit sjuk & gravid, genomgått en förlossning och kanske blivit opererad, varit föräldraledig, gått på bibliotek eller annan kulturell verksamhet, fått barnbidrag eller andra bidrag, varit arbetslös, fått flerbarnstillägg, haft barn på dagis, utnyttjat maxtaxa, gått till tandläkaren och gynekolog, behövt medicin, behövt utnyttja polis, brandkår eller rättsväsende mm. Ja listan kan göras två meter lång.
Har också jobbat i och har kompisar som jobbar i våra nordiska grannländer eftersom många vill jämföra i övriga Europa. I Danmark (som f.ö har samma om inte något högre skattetryck) har man tex bara 6 månaders total föräldraledighet, i Norge där allting är extremt mycket dyrare även i förhållande till inkomsterna där så är dagisavgifterna sjukt höga och inte vet man vad studibidrag till ungdomar på gymnasiet är. Bara några exempel, det finns säkert det som är mycket bättre än i Sverige i dessa länder men tänk på att det också finns sådant som är mycket sämre.
Från en glad skit som trivs med att betala skatt.