• eku

Höja taket?

Det talades mkt tidigare att taket för föräldrarpenning skulle höjas. Vet ni ngt? 23000 är ju ett lågt tak, jag menar - lönerna har generellt sett gått upp ganska mkt de senaste åren men inte taket... Jag kommer att få ut måånga tusenlappar mindre än när jag jobbar o det känns lite orättvist faktískt med tanke på hur mkt skatt vi betalar.

• Svar på tråden Höja taket?
  • Anna B

eku,
    Jag håller helt med dig. Även vi tillhör de som pluggat och jobbat oss till välbetalda jobb, köpt hus i storstan (=skyhög fastighetsskatt), osv. Varför inte vi också ska få 80% av hela vår lön begriper jag inte. Vi betalar ju skatt på hela lönen. Hela kostnadsläget är förskjutet i storstäderna. Vi har inte mer pengar över än någon som bor i hus i en billigare stad och tjänar mindre.

Det verkar vara helt legitimt att klaga på hur lite ersättning man får för att man inte har jobbat innan. Däremot vi som tjänar mer än ett tak som någon har bestämt ska gälla för hela landet, vi ska bara hålla tyst och vara tacksamma...??

• cada

Jag har det super på mitt jobb. De går in och täcker upp så att alla, oavsett om det är mamman eller pappan eller vad man tjänar, får ut 90% av sin lön. Detta gör ju att jag inte kan klaga så mycket...

• golfaren

Som statligt anställd får jag också ut 90%, även om man inte kan räkna så rakt av eftersom att man under föräldraledigheten räknar med 7 dagars arbetsvecka.... Men det innebär en stor skillnad för oss som tjänar en bra bit över det där berömda taket. Och jag måste hålla med eku och Anna B - man anpassar levnadsstandarden, bor förmodligen dyrare (kanske i en stor stad), har 300 000 i studieskulder som ska betalas varje månad vare sig man är föräldraledig eller inte etc. Dessutom betalar man även mer i skatt eftersom att skattesatsen höjs efter 22 000:-. Men tyvärr skäms man lite när man säger så pga de reaktioner som lilith lagt fram. Jag förstår er också men 20% mindre eller 50% mindre i lön gör stor skillnad..... Missförstå mig rätt! Jag skulle helst vilja att alla fick behålla lönen så klart! För t.o.m Göran Persosn säger ju att barnen är viktiga - så det är ju ett viktigt jobb vi gör!!
    Hoppas ingen tar illa upp, jag tycker själv att det är ett känsligt ämne....

• Cecilia2

Skillnaden när man har en hög lön, till skillnad mot en låg är att man själv har möjlighet att lägga undan pengar för att använda senare. Det är ju det som är meningen med hela vårt trygghetssystem - att de som tjänar mycket skall hjälpa de som tjänar lite. Det har jag inga som helst problem med.

Det är inte bara ovilja och lathet som ligger bakom låga utbildningar och dåligt betalda jobb, även om det naturligtvis finns en och annan som utnyttjar systemet - är dock säker på att de INTE är i majoritet.

• Vågen

I vårat avtal så får vi 90% i 120 dagar, vilket är bra, men jag tycker ändå det ultimata hade varit 90% hela tiden eller 80% av min lön som är över taket. Ska det vara rättvist tycker jag de borde ta bort taket rakt av.

• eku

Bra sagt an er tycker jag. Anna B - jag håller med - det verkar alltid vara OK för låginkomsttagara att klaga men vi ska bara vara tacksamma. Vore det inte rättvist om vi också fick 80 av vår lön? Som sagt - vi har ju betalat in så att det borde täcka för det? Varför ska vi anstränga oss o lägga undan pengar till vår mammaledighet samtidigt som vi betalar så mkt skatt för att täcka upp de som inte har det så bra? Vi borde få 80 % av vår lön eller iaf borde taket höjas till iaf 30 000. Statsanställda får tydligen 90% o vilka är det som betalar det - jo skattebetalarna. Hur kan de i riksdag o regering bestämma att vi andra ska ha 80 medan de själva har 90 eller tom 100% som ngn sade. Skumt.. Många i min situation har inte råd att lägga undan pengar eftersom de bor i dyra områden...

• soffan110

oj vad alla bara pratar om pengar...själv har jag studerat nyligen och kommer få ut de minimala på 180 kr per dag när jag är hemma...de e inte mycket d inte!!! Jag och min man sitter som många andra med hus och en massa andra kostnader...men jag klagar inte...jag tycker att bebben som kommer överträffar allt...jag lever hellre lite snålt själv så kan man kosta på det lilla underverket mer...för det är ju det underbaraste som kan hända, och då är pengar en liten sak.

Men jag håller med om att det är orättvist att de drar 50% istället för 20%, det hade jag ingen aning om att de gjorde...det är ju sjukt!!!

kram kram

• Cecilia2

Men ingen tvingar ju någon att bosätta sig i ett dyrt område... När man köper ett hus tänker man ju längre fram än den nuvarande situationen - ser till att det finns en buffert för oförutsedda kostnader, eller nedgång i inkomst. Även en höginkomsttagare kan ju bli arbetslös.

Själv tillhör jag inte låginkomsttagarna utan ligger strax ovanför taket (eller åtminstone gjorde jag det). så jag får väl inte ut 80% av min lön jag heller, men det är det sista bekymret jag har. Eftersom vi får tvillingar kommer vi dessutom att vara hemma samtidigt precis i början = väldig nedgång i inkomst, men det är ju bara att se till att leva billigare... Jag är i stället glad över att bo i generösa Sverige där jag inte blir tvungen att börja jobba efter ett halvår eftersom det helt enkelt inte finns någon socialförsäkring alls...

Om samtliga skulle få 80% av sin lön skulle pengarna helt enkelt inte räcka till, och så är det inte mer med det. Och vem skall man då välja bort? Eller i vilken annan del av trygghetssystemet skall man skära?

Men jag tycker inte att det är rätt att statsanställda får 90 eller 100% av lönen. Det skall vara samma.

• eku

Jag vet, tyvärr är pengar viktigt men såklrt inte viktigare än det härliga faktum att man ska ha barn! Villkoren för studenter är kass faktiskt. Du har ju pluggat istället för att jobba. Man uppmuntrar inte studenter i detta land.... Många känner sig tvingade att jobba ett år först, det är synd. Hoppas ni fixar det!
    Kram

• limpan

Jag förstår dom som tjänar "lite mer"...inte roligt att slita och sen inte få ut samma procentdel som andra. Jag har inte särskilt hög föräldrarpenning, runt 6000:- efter skatt, men jag har å andra sidan inte så hög lön trots att föräldrarpenningen för mej är baserad på 7 nätters arbete i veckan. Jag tycker det är helt fel. Har man högre inkomst har man förmodligen en annnan livsstandard. Kanske har köpt hus, lägenhet, bil, sommarstuga etc....har man då lån, höga hyror samt andra saker att betala på så blir det en märkbar skillnad om man inte får ut sina 80% som jag tycker alla ska ha rätt till oavsett inkomst.

Svar på tråden Höja taket?