Fia sthlm
"1 kor 7:2 Men på grund av den så utbredda utokten ska var man hålla sig till sin hustru och var kvinna hålla sig till sin man.."
Denna vers handlar absolut inte om förbud mot polygami utan den handlar om en tid då otukt var utbredd så skulle man hålla sig endast till sin hustru och var kvinna hålla sig till sin man, ett råd från Paul så att man inte begår äktenskapsbrott.
"Matt 19:3
Några fariseer kom fram till honom för att sätta honom på prov och frågade: ”Är det tillåtet för en man att skilja sig från sin hustru av vilken anledning som helst?”"
Den versen är som den första inte handlar om förbud mot polygami utan om en skillsmässa.
"Matt 19:4
Han svarade: ”Har ni inte läst att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna?”"
Ej heller detta gör plygamin förbjudet. Denna vers är popolär bland dom som präster som argumenterar mot dom som anser homosexualitet är tillåtet i bibeln. Och Hade den handlat om förbud mot polygami så skulle inte profeterna praktiserat den-med en hänvisning till 1 Mose boken där det står om Skapelse berättelsen.
"Matt 19:5
Och han fortsatte: ”Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett."
Inte heller den versen talar om ett polygamiförbud. Om jag säger jag och min dotter är ett eftersom hon är min dotter, av mitt kött och blod betyder inte att även jag och min son är ett. Dessutom så talar versen allmänt dvs dom flesta nöjer sig med en hustru men det finns en del som klarar av att ha flera fruar.
"Matt 19:6
Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt.”"
Ja, inga tecken på polygamiförbud i denna vers alls.
"On February 14, 1650, the parliament at Nürnberg decreed that because so many men were killed during the Thirty Years’ War, the churches for the following ten years could not admit any man under the age of 60 into a monastery. Priests and ministers not bound by any monastery were allowed to marry. Lastly, the decree stated that every man was allowed to marry up to ten women. The men were admonished to behave honorably, provide for their wives properly, and prevent animosity among them." Larry O. Jensen, A Genealogical Handbook of German Research (Rev. Ed., 1980) p. 59 http://www.familysearch.org/Eng/Search/Rg/images/Ger_BMD_RefDoc_HandbookGermanResearch.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Polygamous_Mormon_fundamentalists