ming skrev 2006-08-23 11:10:20 följande:fia sthlm skrev 2006-08-22 19:46:21 följande:
vill du precisera varför du tror att det är så?Inte heller är det tillåtet att slå sin fru eller någon annan kvinna enligt bibeln?Inte heller får man idag ha flera fruar än 1, men det råder det ju delade meningar om hur det ska tolkas Vecka 14
Ming skrev: Jo, kvinnan är skapad för att behaga mannen. På många ställen i bibeln kan man läsa att man måste hedra sin man och lyda honom. Om hon inte gör så ska han straffa henne etc...Inte har jag sett nånstans att Gud misstycker till flera fruar? (Jag har alltså inte sagt att det är ett påbud, utan jag har sagt att män får ha flera fruar. Så det så!
Hmm, du kan inte läst bibeln speciellt noga tror jag

ungefär lika noga som dom personer läst koranen när dom påstår att kvinnan inte är värt något i guds ögon
Javisst ska man hedra och respektera sin man, vad skulle vara fel med det?
Lyda honom står det inte att man ska göra i allt?
Det står heller INTE att hon ska bli straffad om hon inte lyder???????
Och bara för att det inte står rakt ut att flera fruar är fel för alla, så betyder det då att det är ok.
Kan tala om att det står INTE heller i bibeln att flera fruar skulle vara ok rent ut, så hur ska man göra då?
Om det stod att mannen fick ta sig flera fruar då skulle man kunna säga att det skulle vara tillåtet men om man läst bibeln några gånger och vet dess historia så blir det rätt uppenbart att flera fruar inte är tillåtet vad man än själv kan vilja tolka in i det hela.
Matt 19:3
P
Några fariseer kom fram till honom för att sätta honom på prov och frågade: ”Är det tillåtet för en man att skilja sig från sin hustru av vilken anledning som helst?”
Matt 19:4
P
Han svarade: ”Har ni inte läst att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna?”
Matt 19:5
P
Och han fortsatte: ”Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett.
-------------------------------------------
1 Kor 7:1
P N
Svar på frågor om äktenskap
Nu till det ni skrev. Det är bäst för en man att inte alls röra någon kvinna.
1 Kor 7:2
Men med tanke på all den otukt som finns skall mannen leva med sin hustru och kvinnan med sin man.
1 Kor 7:3
Mannen skall ge hustrun vad han är skyldig henne och på samma sätt hustrun sin man.
1 Kor 7:4
Hustrun bestämmer inte själv över sin kropp, det gör mannen. Likaså bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun.
-------------------------------------------------------------------------
Ef 5:28
På samma sätt är också mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv,
Ef 5:29
P
ty ingen har någonsin avskytt sin egen kropp, utan man ger den näring och sköter om den så som Kristus gör med kyrkan