• ming

att slå sin fru enligt kristendom??????

Är det sant att en muslim får slå sin fru enligt kristendom????
    Mottråd till: www.familjeliv.se/Forum-5-66/m11517101.html

Förresten så har jag läst bibeln, och den är inte snäll mot kvinnor. Kvinnor är skapade för att behaga mannen, män får ha flera fruar och kvinnor måste täcka håret när de ber. För att nämna några saker bara.
    Och inte står det någonstans i bibeln att de reglerna inte gäller efter 2000år, vad konstigt. *ironisk*

Menar bara att allt är inte lika svart och vitt som texten i bibeln eller koranen.

Så det så!
  • Svar på tråden att slå sin fru enligt kristendom??????
  • fia sthlm

Annspophie
    Ok tack
    Tyckte näligen det var så konstigt att prästen skulle nämna att jesus hade långt hår när han inte hade det?? *skumt*

Vecka 14
  • ming
    fia sthlm skrev 2006-08-22 19:46:21 följande:
    Tscitat:Förresten så har jag läst bibeln, och den är inte snäll mot kvinnor. Kvinnor är skapade för att behaga mannen, män får ha flera fruar och kvinnor måste täcka håret när de ber. För att nämna några saker bara.
    Kvinnan är inte skapad endast för att behaga mannen, vill du precisera varför du tror att det är så?Inte heller är det tillåtet att slå sin fru eller någon annan kvinna enligt bibeln?Inte heller får man idag ha flera fruar än 1, men det råder det ju delade meningar om hur det ska tolkas Vecka 14
    Jo, kvinnan är skapad för att behaga mannen. På många ställen i bibeln kan man läsa att man måste hedra sin man och lyda honom. Om hon inte gör så ska han straffa henne etc...
    Inte har jag sett nånstans att Gud misstycker till flera fruar? (Jag har alltså inte sagt att det är ett påbud, utan jag har sagt att män får ha flera fruar.
    Så det så!
  • fia sthlm
    ming skrev 2006-08-23 11:10:20 följande:
    fia sthlm skrev 2006-08-22 19:46:21 följande:
     vill du precisera varför du tror att det är så?Inte heller är det tillåtet att slå sin fru eller någon annan kvinna enligt bibeln?Inte heller får man idag ha flera fruar än 1, men det råder det ju delade meningar om hur det ska tolkas Vecka 14

Ming skrev: Jo, kvinnan är skapad för att behaga mannen. På många ställen i bibeln kan man läsa att man måste hedra sin man och lyda honom. Om hon inte gör så ska han straffa henne etc...Inte har jag sett nånstans att Gud misstycker till flera fruar? (Jag har alltså inte sagt att det är ett påbud, utan jag har sagt att män får ha flera fruar. Så det så!
    Hmm, du kan inte läst bibeln speciellt noga tror jag ungefär lika noga som dom personer läst koranen när dom påstår att kvinnan inte är värt något i guds ögon

Javisst ska man hedra och respektera sin man, vad skulle vara fel med det?
    Lyda honom står det inte att man ska göra i allt?
    Det står heller INTE att hon ska bli straffad om hon inte lyder???????

Och bara för att det inte står rakt ut att flera fruar är fel för alla, så betyder det då att det är ok.
    Kan tala om att det står INTE heller i bibeln att flera fruar skulle vara ok rent ut, så hur ska man göra då?

Om det stod att mannen fick ta sig flera fruar då skulle man kunna säga att det skulle vara tillåtet men om man läst bibeln några gånger och vet dess historia så blir det rätt uppenbart att flera fruar inte är tillåtet vad man än själv kan vilja tolka in i det hela.

Matt 19:3
    P   

Några fariseer kom fram till honom för att sätta honom på prov och frågade: ”Är det tillåtet för en man att skilja sig från sin hustru av vilken anledning som helst?”

Matt 19:4
    P   

Han svarade: ”Har ni inte läst att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna?”

Matt 19:5
    P   

Och han fortsatte: ”Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett.

-------------------------------------------

1 Kor 7:1
    P   N

Svar på frågor om äktenskap
    Nu till det ni skrev. Det är bäst för en man att inte alls röra någon kvinna.

1 Kor 7:2

Men med tanke på all den otukt som finns skall mannen leva med sin hustru och kvinnan med sin man.

1 Kor 7:3

Mannen skall ge hustrun vad han är skyldig henne och på samma sätt hustrun sin man.

1 Kor 7:4

Hustrun bestämmer inte själv över sin kropp, det gör mannen. Likaså bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun.

-------------------------------------------------------------------------

Ef 5:28

På samma sätt är också mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv,

Ef 5:29
    P   

ty ingen har någonsin avskytt sin egen kropp, utan man ger den näring och sköter om den så som Kristus gör med kyrkan

Vecka 14
  • fia sthlm

Det skriftställe i bibeln där det står att dom äldste i församlingen bara ska ha en fru, och där står det rakt ut, hittade jag inte, men återkommer

Kan oxå säga att dom äldste i församlingen skulle vara föredömmen för dom andra, jag tror då inte att andra män fick gifta sig med flera män när inte dom äldste fick det.
    Dessutom med tanke på att jesus predikade att dom skulle hålla sig till sin kvinna.

Vecka 14
  • yuzz
    Till er som påstår att polygami inte finns i bibel så här är några citat.

”Tar han sig ännu en hustru, så må han inte göra någon minskning i den förras kost, beklädnad eller äktenskapsrätt.” (Bibeln Andra Moseboken 21:10)

”Om en man har två hustrur, en som han älskar och en som han försmår…” (Bibeln Femte Moseboken 21:15)

”Han hade två hustrur…” (Bibeln Första Samuelsboken 1:2)

”Så drog då David dit upp tillsammans med sina båda hustrur…” (Bibeln Andra Samuelsboken 2:2)

”Men under natten steg han upp och tog sina båda hustrur och sina båda tjänstekvinnor och sina elva söner och gick över Jakobs vadställe” (Bibeln Första Moseboken 32:22)

Fördomar är lättare att ta till än kunskap. Dem kräver ingen ansträngning!
  • fia sthlm

Yuzz
    Jag tror nog inte att någon förnekar att polygami finns i bibeln?

Men alla verser du referera till är ifrån det gamla testamentet i bibeln, då tog vissa män fler fruar, men långt ifårn alla.
    Hur som helst, som jag skrivit förut så ändrades lagen när jesus kom till jorden, och enligt honom och det som står i Nya testamentet är det inte tillåtet att ha fler fruar än 1

Vecka 14
  • fia sthlm

Här kommer dom verser som jag inte hittade förut angående vad nya testamentet säger om månggifte.

1 Tim 3:2
    P   N

Därför måste församlingsledaren vara höjd över allt klander, gift bara en gång, nykter, behärskad, anständig, gästfri och en god lärare.

1 Tim 3:3
    P   

Han får inte missbruka vin och inte vara hårdhänt utan skall vara försynt och fridsam och fri från penningbegär.

1 Tim 3:4
    P   

Han skall kunna styra sitt hus och få sina barn att underordna sig, allt i värdiga former.

1 Tim 3:5

För hur skall någon som inte kan styra sitt eget hus kunna ta hand om Guds församling?

1 Tim 3:6
         N

Han får inte vara nyomvänd, så att han blir högmodig och faller under djävulens dom.

1 Tim 3:7
    P   

Dessutom måste han ha gott rykte bland utomstående, så att han inte blir förhånad och går i djävulens fälla.

1 Tim 3:8
    P   

På samma sätt skall medhjälparna vara värdiga och uppriktiga. De får inte vara begivna på vin eller lystna på pengar.

1 Tim 3:9
    P   N

De skall förena trons hemlighet med ett rent uppsåt.

1 Tim 3:10

Men först skall också de prövas, sedan får de bli medhjälpare om det inte finns något att anföra mot dem.

1 Tim 3:11
    P   

Är de kvinnor skall de på samma sätt uppträda värdigt, inte förtala någon utan vara nyktra och pålitliga i allt.

1 Tim 3:12
    P   

En medhjälpare får inte vara gift mer än en gång och skall kunna styra sina barn och sitt hus.

Vecka 14
  • yuzz

Fia i sthlm

Det är väl ingen som ar påstått att alla män i "bibeln" använder sig av polygami. Det är även så i Islam knappast alla tar sig mer än en fru.

Du säger att det står i gamla testament men den tillhör väl oxå bibeln??

• fia sthlm

Yuzz
    Jag påpekade bara att det inte praktiserades månggifte av speciellt många på den tiden, det var inte normen, och var heller inte tänkt att vara normen ifrån början, men gud tillät det precis som han tillät skilsmässor osv.

Och självklart är GT en del av bibeln??

Men i bibelns nya testamente blev det "förbjudet" att ta sig flera fruar.
    Därför kan ingen kristen eller någon annan påstå att man kan stödja sig på bibeln och säga att det är tillåtet "IDAG" men polygami för dom kristna, för det stämmer inte.

Vecka 15
  • fia sthlm

yuzzcitat:
    Det är väl ingen som ar påstått att alla män i "bibeln" använder sig av polygami. Det är även så i Islam knappast alla tar sig mer än en fru.

Jo men skillnaden är att enligt koranen är det tillåtet att ta sig mer än 1 fru därför praktiseras det av "vissa" eller "få" muslimer.
    I bibeln är det inte tillåtet, därför får inte kristna män ta sig fler än 1 kvinna som tur är.

Vecka 15
  • yuzz

"I bibeln är det inte tillåtet, därför får inte kristna män ta sig fler än 1 kvinna som tur är."

Men varför praktiserar fortfarande många kristna det i usa om det inte är tillåtet enligt nya testamentet??

"men gud tillät det precis som han tillät skilsmässor osv."

Varför går man och ändrar man på Guds ord?? Tror man/ni inte på Guds ord i gamla testamentet??

• fia sthlm
    yuzz skrev 2006-08-27 16:37:49 följande:
    "I bibeln är det inte tillåtet, därför får inte kristna män ta sig fler än 1 kvinna som tur är."
    Men varför praktiserar fortfarande många kristna det i usa om det inte är tillåtet enligt nya testamentet??
    "men gud tillät det precis som han tillät skilsmässor osv."
    Varför går man och ändrar man på Guds ord?? Tror man/ni inte på Guds ord i gamla testamentet??
    Det är INTE många kristna i usa som praktisera det.
    Men det finns dom som gör det, små rörelser som isolerat sig från omvärlden, eftersom det inte är tillåtet enligt amerikans lag heller att praktisera månggifte.
    Varför dom gör det kan jag inte svara på, det finns många kristna som praktiserar saker som inte har stöd i bibeln

Jag vet inte hur mycket du kan om bibeln, men bibeln är till skillnad från tex koranen inte nedskriven ens under samma århundrade, den är nedskriven under "flera" tusen år.
    Många av dom lagarna som fanns i GT från början gällde guds folk som då var israels nation.
    Det står ingenstan i GT att gud har menat att mannen ska ha flera fruar eller att man får skilja sig hur som helst, men att man gjorde så tilläts lixom mycket annat.
    När jesus kom så "fullbordade" han lagen, och ändrade en del som jag redan skrivit om innan.
    Så om man nu ska säga att någon ändrat på guds ord, så får man anklaga jesus för det isf

Hur som helst är det inte tillåtet idag med månggifte bland kristna
    Upprepar upprepar
    Vecka 15
  • fia sthlm

och visst tror jag på guds ord i GT, men allt det som står där gäller inte för oss idag, enligt bibeln 

Vecka 15
  • Solli
    ming skrev 2006-08-17 21:29:43 följande:

Är det sant att en muslim får slå sin fru enligt kristendom????

Mottråd till: www.familjeliv.se/Forum-5-66/m11517101.html

Förresten så har jag läst bibeln, och den är inte snäll mot kvinnor. Kvinnor är skapade för att behaga mannen, män får ha flera fruar och kvinnor måste täcka håret när de ber. För att nämna några saker bara.

Och inte står det någonstans i bibeln att de reglerna inte gäller efter 2000år, vad konstigt. *ironisk*

Menar bara att allt är inte lika svart och vitt som texten i bibeln eller koranen.

Var i bibeln står allt detta?
  • Solli

Bara för att dom säger att de är kristna betyder inte att de är kristna.

Det torde vara uppenbart för gemene man om man inte följer Bibeln är man inte kristen.

Många tror att bara för att man är frälst är man räddat Romarbrevet (Ch.10:9, och 10:13), och bete sig illa mot andra.

Om det nu är så enkelt att vara kristen hade det räckt med de två versen, och resten av Bibeln kan kastas bort.

• Solli

Bara för att dom säger att de är kristna betyder inte att de är kristna.

Det torde vara uppenbart för gemene man om man inte följer Bibeln är man inte kristen.

Många tror att bara för att man är frälst är man räddat Romarbrevet (Ch.10:9, och 10:13), och bete sig illa mot andra.

Om det nu är så enkelt att vara kristen hade det räckt med de två versen, och resten av Bibeln kan kastas bort.

Svar på tråden att slå sin fru enligt kristendom??????