• Cheri

Ihopväxt slidöppning?!

Min dotters vagina är igenväxt. Hon har alltså inget hål där nere.

Jag har försökt googla lite om detta men hittar ingen information öht.

Därför undrar jag om det finns fler med barn som har igenväxt vagina, eller om någon vet något mer om det här?

• Svar på tråden Ihopväxt slidöppning?!
  • Amorella

nina80:
    Jag läste precis tvärtom någonstans - men var? Att man inte ska sära på babyns blygdläppar för att det inte är färdigväxt (och då tänkte jag att om man gör det kanske det blir "större").

• Cheri
    Amorella skrev 2006-08-24 16:40:48 följande:
    nina80:Jag läste precis tvärtom någonstans - men var? Att man inte ska sära på babyns blygdläppar för att det inte är färdigväxt (och då tänkte jag att om man gör det kanske det blir "större").
    av egen erfarenhet då jag aldrig särar så köper jag hellre nina80:s mormors teori
  • Amorella

Hm, jag har funderat på var jag kan ha läst det - kanske i en annan tråd här på FL! Ja, då är det kanske inte så trovärdigt ändå!

• Cheri
    Amorella skrev 2006-08-24 16:44:57 följande:
    Hm, jag har funderat på var jag kan ha läst det - kanske i en annan tråd här på FL! Ja, då är det kanske inte så trovärdigt ändå!
    FL är inte den säkraste källan nej, men då är frågan... ska du lita på det jag säger då?
  • Amorella

Jag skulle nog säga att det kanske är individuellt... Eller kanske det inte spelar någon roll om man särar eller inte särar - det kanske inte alls påverkar om det växer igen. Kanske det är en skröna som så mycket annat?

• nina80

Ja, det var bara en teori som jag hade om kanske inte min 89 åriga mormors uttalande ändå inte var så jätte fel. Vid det tillfället avfärdade jag det helt och hållet, för ärligt talat så har jag inte hört talas om ihopväxta slidor hos barn, åtminstonne skulle jag inte tro att det var så vanligt som det verkar här. Möjligt också att det ändå inte spelar någon roll för om det blir så eller inte oavsett om man särar eller inte. Det är ju slidan som vuxit ihop och inte blygdläpparna, men kanske kanske det påverkar lite...

Jag vet att man idag rekommenderar att inte sära - men jag vägrar att min bebis ska gå runt med bajs där så jag tvättar lite försiktigt och tittar försiktigt efter att jag inte har missat massa bajs som faktiskt ofta händer. Det är lätt hänt att det gömmer sig lite rester mellan blygdläpparna.

• Soffie

jo det syns klart och tydligt att det är igenväxt man behöver inte sära så mycket alls hon gresar ju när man byter.. det är konstigt att jag inte sett det innan. Kan det växa igen så fort???eller har det alltid varit igenväxt..men nu när man är medveten om det syns det direkt.
    det man är orolig för är om det kan va fel längre upp... ja ni vet hur man grunnar.

• Fastidious

Mizuki: Läs länken som fanns med tidigare.. Där står att det ofta ordnar sig av sig självt när hormonerna flödar under puberteten eller tom. när barnen slutat med blöja.

• Wavva

Det är mer vanligt att det inte syns hål där nere än tvärtom. Har jobbat på dagis mycket så jag vet!

• Stjärnstopp

Klart man måste sära o tvätta, de kan ju inte gå omkring med bajs där....

• LillAnki

Alltså, jag har läst i tråden lite och är alldeles chockad! Detta är verkligen ingenting jag funderat över alls! Och inget som jag kan minnas att dom kollat, iallafall inte på bvc!
    Kanske borde ta mig en titt? Eller ska jag typ fråga på bvc om det ser normalt ut och be henne titta lite försiktigt?
    Har ju bara haft 2 pojkar innan så jag vet ju inte hur de funkar..

Visst älskar man sina barn!
  • Cheri
    LillAnki skrev 2006-11-17 21:44:54 följande:
    Alltså, jag har läst i tråden lite och är alldeles chockad! Detta är verkligen ingenting jag funderat över alls! Och inget som jag kan minnas att dom kollat, iallafall inte på bvc!Kanske borde ta mig en titt? Eller ska jag typ fråga på bvc om det ser normalt ut och be henne titta lite försiktigt?Har ju bara haft 2 pojkar innan så jag vet ju inte hur de funkar.. Visst älskar man sina barn!
    Dom har säkert kollat det, det är tydligen jättevanligt. Men som vanligt är inte vårt könsorgan något man pratar särskillt högt om
  • LillAnki

Det kan ju tyckas helt galet!! Klart dom måste berätta och/eller prata om sånt! Dom var ju noga med att man skulle dra tillbaka förhuden på pojkar lite försiktigt nån gång när dom blivit lite större och så!
    Det här me tabu och spädbarn är ju helsjukt! Hur ska man kunna veta om ingen berättar liksom..grrr!
    Tack för denna tråden, jag tror iofs inte att det är någon fara.. men det kan ju å andra sidan vara kul att höra att allt är som de ska oxå

Visst älskar man sina barn!
Svar på tråden Ihopväxt slidöppning?!