• Lady Tess

Vi Som Äter Reductil :-)

Eftersom den gamla Reductil tråden är borta så startar jag en ny!

Vi som äter Reductil eller är nyfikna på att göra det kan stötta och följas åt i denna tråd

Reductil är ett Viktminsknings läkemedel som skrivs ut av läkare.

Vi som följs åt i denna tråden är seriösa och följer det våra läkare sagt

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....

Så nu kan vi bara kämpa kämpa och kämpa 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-24 15:34:10:
    Denna fungerar förhoppningsvis bättre!

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
  • Svar på tråden Vi Som Äter Reductil :-)
  • jenniekk

Michiara- Visst handlar det om att förändra sitt tankesett. Både på sig själv och sitt förhållande till mat. Varför äter jag som jag gör? Jag äter inte bara för att jag är hungrig, inte ens bara för att jag är sugen. Kan äta även fast jag "egentligen inte vill".

Men vi ska klara detta!

• Ellihur

Michiara...
    Du har ju rätt att bli remitterad till en dietist för lite tips och råd.
    Kanske hon skriver en meny åt dig, vad vet jag.
    Jag har gjort så att jag har behållt ett mål mat om dagen som är som vanligt fast med en stor potion sallad.
    Resten av dagen kör jag slanka linjen, känns bra att veta vad jag ska äta till frukost och lunch, detta har blivit en bra rutin.

Du ska inte ha ångest för att du slarvar, det är det värsta som du kan utsätta dig själv för.
    Bestämm istället en dag som du FÅR "slarva" tx lördagsgodis.
    Då kan du lättare se fram till den dagen och hålla dig utan under veckorna.
    Sysselsätt dig med något, då hinner man inte skåpäta. Blir du sugen, ta en promenad istället.
    Tänk på att du håller på att avgifta kroppen från allt socker och fett, självklart kommer du att känna abstinens och du kommer att trilla dit någon gång.

TÄNKVÄRT: När en alkolist ska bli nykterist, så dicker hon inte en enda droppe alkohål för att bli "vit", men vi som ska gå ner i vikt måste ju ändå stoppa mat i munnen för att överleva, det är det svåraste beroendet att bota (sa min Doktor) pga kropens egen konflikt med matintaget.

Lycka till Michiara och kämpa vidare, du är inte ensam.

Nu dom senaste veckorna har jag börjat att lägga på mer vikter när jag tränar (hos sjukgymnast), så vi får se om jag har gått ner i vikt eller om jag till och med gått upp.
    Det gör ju inget för jag mäter min framgång i centimeter istället, jag har fått muskler i kroppen nu, och det är jätteroligt.

Kram på er alla

• Lady Tess
    Varför vi batalar olika för R tror jag är beroende på hur myckt du har handlat på apoteket innan!

Asså det som går in på högkostnadskortet!

Jag har hämtat ut P-piller som "går på kortet" och därav betalade jag bara 900 nånting för 3 månader!

Kolla på apoteket hur mycket du redan har handlat för och dom kan räkna ut!

Nästa 3 månader för mej lär kosta typ 4-5 hundra!

TROR att det är så!

*Vrålar* Jag vill va smal nuuuuu juuhe!!!!

Ja vill ja vill ja vill.............

KRAMAR på oss alla!
    ♥ William 04-10-18 ♥
  • Alyssa

Nu har jag läst på... subventionerat eller inte så gäller högkostnadsskyddet. Receptet mjåste ha en arbetsplatskod för att högkostnadsskyddet ska gälla. Vad det innebär förstår jag inte.

Men jag tror nog att det går under högkostnadsskyddet. Står att alla människor boende i sveroge har rätt till det. Så det borde gälla.

• Ellihur

Alyssa...
    Detta måste ju innebära att du endast behöver betala en gång 1800kr, sen får du medicinen GRATIS på ditt frikort....

• Alyssa

Ellihur

Precis... så blev det för min kompis. resten av året plockade hon ut gratis! Dessutom botox o liknande! Botox om NÅGOT borde ju inte gå under frikortet!

Jag har en teletid med min läkare på måndag så jag ska prata med henne om detta.

• Ellihur

VAAAAA Botox, det är ju inte klokt....

• jeli79

PÅ receptet ska läkaren fylla i en ruta på höger tror jag det är om det ska gå på högkostnadssyddet eller inte. Är man inte berättgad till det så går reductilen liksom utöver det och då spelar det ingen roll om man redan är uppe i ett fri kort så får man ändå betala fullt pris för det. Lika dant är det med vissa p-piller.

Så här står det i fass:
    Rabattberättigat för patienter med BMI ≥35 kg/m2 eller högre vid behandlingsstart, samt typ 2-diabetes och BMI ≥28 kg/m2 eller högre vid behandlingsstart.

Så är man inte rabattberättigad ( att man har ett bmi över 35 eller över 28 om man har diabetas) så får man betala fullt pris vare sig man har högkostands kort eller inte! Så då spelar det ingen roll om man har "fri kort" utan får betala ändå.
    Jag har kollat det med både läkaren och med apoteket.

Sen är det ju vissa läkare som fyller i ändå att det ska vara rabatt grundat så då är det väl bara tacka dem och ta emot

• Nananas

Ellihur:
    Det stämmer så himla väl det här som din läkare sa om att man hela tiden måste möta mat, alltså konflikten med matintaget.
     Jag såg en dokumentär igår på kanal 5 som hette Larger than life, där en man i 300 kg klassen sa ungefär " maten är som en drog som jag måste få i mig. Inte en gång utan minst 3 ggr per dag. Att ställas inför valet att äta lagom eller vräka i sig av sin drog är helvetet. Prova att säg till en alkoholist eller heoinist att han bara ska ta ett glas whiskey eller ta en spruta (eller hur man gör med heroin). Hur bra skulle det gå?"

Det är så sant. Varje dag utsätts man för frestelser. Man ska laga sin mat och se till att den är nyttig. Sen ska man stå emot all mat som det skyltas med överallt. Som i söndags. Vi åkte till Maxi. Där hade de provsmak på kaffe o choklad. Sen var vi på Eko. Utanför grillade de korv och hade en munkvagn. Dofterna var ljuvliga o frestande. Inne på Eko har de cafeteria. Det luktade i hela butiken. Sen var vi på Biltema där de oxå hade mat. Varför måste vi ständigt jagas av denna mat?? Är så trött på det. Lyckligtvis hade jag en stark dag o motstod allt!!

*Let love be your energy*
  • Ellihur

Nannas...
    Otroligt men sant, att man följs av mat vart man än är....
    Vad duktig du var som stog mot allt slask. Det jag har svårt med är när jag går på stan och shoppar och blir hungrig, det finns ju inget hälsosamt snabbmat ställe någonstans. Det är ju ige roligt att gå ut och äta en kall sallad för 75kr på en lunch servering. Jag efterlyser varm hälsosam mat.

Kram

Svar på tråden Vi Som Äter Reductil :-)