• Nine

Matvägran... :

Har en snart 20-månaders liten bestämd dotter som sedan snart en månad tillbaka VÄGRAR äta mat. Vällingen går bra morgon och kväll.
    Har testat att låta henne vara utan något över huvudtaget, som mellanmål, bara för att se om hon inte blir riktigt hungrig men.. icke..
    Vi säger snällt att nu är det mat, hon kommer och hoppar upp i stolen och sätter sig till rätta och lyfter skeden för att i nästa sekund böja sig som en ostbåge över stolsryggen och grina hysteriskt. Har tagit bort all dryck före maten, inget bröd eller ost står framme under middagen, bara hennes tallrik men nej då.. gråt och tandagnisslan.
    Är det så här det är..jag vet ju att en viss matvägran kan komma men detta har varat så länge nu och min tös blir bara spinkigare och spinkigare
    Erfarenheter någon? Hur länge har matvägran varat och hur kom lusten till maten tillbaka? Tips på hur vi kan hjälpa matlusten på vägen..??

SNÄLLA!!

//Caroline

ps. Hon har iallafall ärvt sin mammas karaktär..men den karaktären kommer ju bara fram hos mig när det börjar dra mot sommaren och bikini-tider igen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-05 07:19:19:
    Kan tillägga att hon inte äter maten på dagis heller vilket fröknarna där, av erfarenhet, trodde hon skulle göra utan problem när hon såg alla andra barn äta..hon äter bara gurka och äpple till efterrätt..Kan tycka att iom att hon är mer aktiv på dagis än hemma så borde hon bli hungrigare men icke sa Nicke..

• Svar på tråden Matvägran... :
  • Smülschen

ÅH guuud vad jobbigt det låter Amorella och Vanilla... Måste sticka nu men skriver mer senare. Höres!
    Ulrika

• Den mysiga

Något som många barn verkar gilla är detta. en mosad banan, lite naturell youghurt som blandas och ges. Det vägrar aldrig min lille.

När vi ger honom mat
    Ibland så får vi lyfta över honom i knät och fortsätta ge hans mat där.. man ger honom en kram och så fortsätter man mata.
    Ofta är han då trött och tycker det är jobbigt att sitta i sin stol då.

• Smülschen

Tack för tipsen, Den mysiga. Men för Lina spelar det ingen roll vad som är på skeden eller tallriken. Hon accepterar inte att man sticker en sked i munnen på henne oavsett vad som är på den. Och så är det ALLTID, inte bara ibland. Hon får total panik! Kan inte minnas vad det är vi har gjort med henne som fått henne att reagera så... Hon tycker egentligen om många olika saker: glass, päron, äpple, korv, makaroner osv. Men hon måste själv stoppa maten i munnen. Det kan räcka med att man försöker mata henne med skeden en gång, för att hon ska vägra äta fullständigt. Då är det bara att lägga ner projektet och erbjuda henne samma mat lite senare - UTAN ATT FÖRSÖKA MATA! Lina blir också fort trött på att sitta i sin stol och då får hon sätta sig i mitt knä en stund. Ibland kan det funka om hon får sitta på en "riktig" stol. Men den sammanlagda matstunden varar nästan aldrig längre än 5 minuter. Lina har inte heller ätit något på nätterna sedan hon var 5 månader. En normal dag kan se ut såhär:

Vaknar 7, dricker 2dl välling
    9.30, 5-10 st Allbranflingor doppade i vaniljyogurt, alt. 5 mustuggor smörgås.
    11.00-11.30 Lunch: ex: två penne och en till en och en halv köttbulle+ lite gurka och tomat. Egentligen jättehungrig men alldeles för trött. Erbjuds ibland välling också och dricker då ca 1,5 dl.
    15.00, några bitar äpple eller fem tuggor smörgås
    17.00, en liten bit potatis, skalet från tre fiskpinnar (aldrig själva fisken ), mjölk och lite tomat och sallad.
    18.00 börjar be om välling men vi försöker ge den så nära inpå sänggåendet som möjligt så att hon ska stå sig.
    18.45, tjatar om välling och får det. Dricker en hel flaska, drygt 3 dl.

Låter inte detta VÄLDIGT LITE? I vintras konstaterade man på barnkliniken att hon hade näringsbrist. Hon hade inte direkt hunger för att hennes kropp gick på sparlåga. Den var inställd på svält. Det var fruktansvärt. För att få upp hennes aptit var vi tvungna att blanda välling på två tredjedelar vatten och en tredjedel vispgrädde. Det tog flera veckor innan hon började äta igen. Drack bara ett par dl sådan välling om dagen. Det var nära att hon lades in för att få näringsdropp men precis då vände det. Då hade hon varit sjuk konstant i två månader och var ingen tjockis innan dess heller...

Det blev långt igen. Skönt att skriva av sig.

Kram!

• Den mysiga

Smulshen: ja min lille han nekade att äta från sked vid lunch /middag ett tag men nu ger vi mest med gaffel.
    Vid mellanmålet går sked bra. ge bara litet tid att se vad som är på skeden och berätta ex att det är äpple med banan, det tycker du väl om mmm .. Hoppas det hjälper.

• Den mysiga

Nu när min lille är 1 år och 2 månader så måste jag ställa tallriken mitt framför honom med en sked i handen. Han får inte i sig något själv utan måste matas så en sked i hans hand och en sked eller gaffel i min hand.

Förut och under lång tid så har vi måsta lägga ut något på bordet tex gurka som han själv får stoppa in i munnen. Just när han greppar ex gurkan så har vi smitit dit med annan mat på sked eller gaffel..

• anders sara

Tyvärr har jag bara hunnit skumma tråden - så rätta mig om jag har fel - men lite diskussion här om man ska ge välling eller inte när de ej vill äta mat. Nedan skrev jag i en annan tråd om hur det har varit för oss:

"Välling avdramatiserade en ganska "upprörd" stämning kring mat här hemma hos oss... Ville han inte ha maten - erbjöd vi välling istället.... Det kändes nästan som vi kunde börja på noll sedan igen.

Då har vi haft det tufft först med amning och flaska, sedan bara flaska och sedan då med mat - men tack och lov så började han älska vällingen - vilket blev vår räddning. Jag blev lugnad av att det funkade med välliungen och tack och lov hade jag folk runt mig som stöttade i att låta honom "leva" på välling... I dag är han nästan 2 år och äter t o m bra! Framför allt han gillar att äta och min "ångest" är borta. Äter han dåligt ngn gg då och då - ja då erbjuder jag honom fortf välling! Eller så litar jag på att han äter förr eller senare.

Vissa tror ju att välling kan fördärva och göra att de äter än mindre... Men inte för oss - det avdramatiserade det hela! Men som sagt alla barn är olika... Men i vilket fall så är ju välling väldigt nyttigt :)"

Lycka till med era "små matvägrare" - vår blev till en "normal ätare"... :)

• Smülschen

Den mysiga,

Det spelar tyvärr inte roll om det är en sked eller en gaffel. Lina hatar när någon försöker stoppa in mat i hennes mun. Punkt. Spelar ingen roll hur. Skrev bara sked eftersom det är vanligast att man använder det. När man lägger upp mat på hennes tallrik så får man inte blanda ihop de olika sakerna och absolut inte hälla sås över alltihop. Då äter hon det inte. Man måste lägga upp potatis för sig, sås för sig, sallad för sig osv. Det underlättar också om hon ser på när man lägger upp det på tallriken och vi berättar alltid vad de olika sakerna är för något. Om vi skulle passa på att sticka in en gaffel eller sked i munnen på henne när hon gapade för att själv stoppa något annat i munnen skulle hela den måltiden vara förstörd. Hon skulle spotta och bli jättearg och gråta.

När jag läser det jag skriver så låter det ju som om Lina är skadad av något, men jag kan verkligen inte förstå hur det har kunnat bli såhär. Jag ville verkligen amma men det funkade inte pga att hon höll på och strulade hela tiden; fäktade med armarna och sprattlade med benen. Hon blev skitförbannad för att hon inte kunde suga på bröstet samtidigt som hon försökte se vad som hände bakom hennes rygg. Visserligen börjar brösten hänga en del, men så jäkla långa är de inte!

anders sara;

Vällingen har verkligen blivit räddningen för oss också. Det är skönt att känna att man har ett alternativ till maten som alltid funkar. Tidigare kände man sig misslyckad när man var tvungen att ge henne välling någon extra gång för att hon inte fick i sig maten, men nu är det helt avdramatiserat. Om hon är hungrig och inte äter så får hon till slut lite mer välling.

I övrigt är Lina väldigt okomplicerad. Sover hela nätterna. Har massor med humor. Skojar och skrattar hela tiden. Supersocial. Alla problem med henne är koncentrerade till just maten och ätandet. Så det låter lovande att anders saras pojke har blivt matglad så snart igen.

• Den mysiga

Smulschen. ja då får ni inte mata henne helt enkelt, jag förstår.
    Hon tycker sig vara för stor flicka för det. Jag kan tänka mig att min lille kan bli så ochså för ibland verkar endast hans egna händer gälla, men sällan än så länge.
    Min lille äter dock oftast så mycket så jag bryr mig inte om att komplettera med välling längre men ett tag gjorde jag det.

En annan av Arvid favvomaträtter är hamburgare.

• KarinN80

Smülschen - förut såg våra morgon/förmiddags tider ut precis som dina, men eftersom Wiktor var så trött o knappt åt någon lunch har vi nu flyttat mellis till 1030 o sen lägger vi honom vid 1115 o sen äter han lunch när han vaknar kl 13. O äter oftast mycket bättre...

• KarinN80

Själv skulle jag vilja prata med något dietist (heter så va?), finns de på vårdcentralen?

Svar på tråden Matvägran... :