• PeaJ

Åke?

Testade vad ni tyckte om namnet Åke i vintras, med väldigt blandade reaktioner.
    Nu är det dock dags för mig att föda vilken dag som helst och jag vill därför kolla en gång till vad ni tycker om att ge en liten bebis namnet Åke.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-05 10:54:47:
    Kunde vara lite kul att veta om ni som INTE gillar namnet Åke, är utav dom som gillar moderna namn som typ Liam, Neo osv. eller om ni annars gillar gamla svenska namn men inte just Åke...
    Motivera gärna era svar!

• Svar på tråden Åke?
  • Tigger is a she

ÅkeTråke...? *smakar på namnet* Nej, inget jag skulle välja. "Fel" generation för min del. Men din son blir nog originell!

• Hint

Jag tycker det är rätt gulligt. Inte så vanligt än och då på småttingarna men alla namn kommer ju tillbaka!

Jag hörde oxå nånstans att trenden i namn är att nyfödda verkar få de namn som finns i dödsannonserna, alltså från den generationen. Vet inte om det stämmer dock.

• Enin

Känns nästan lite taskigt mot barnet... Skulle nog valt nåt annat. Lycka till med bebisen!

• Gäspan

Åke är jättefint! Och coolt.....

• marina81

Vet en kille i ett ganska känt svenskt rockband vars son heter Åke, så lite coolt är det ändå

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • ligo

Vi har ev Åke som 3-e namn på vår lille bebis. Det är efter hans farfar..

Blir isåfall Tristan som tilltal sedan Bo Åke.

Men jag skulle nog inte välja det som tilltal.

• Blondie 80

Min son heter Åke som tredjenamn. Jag tycker nog att det är sådär som tilltalsnamn. Lite för knasigt kanske. Men å andra sidan är det en härlig kontrast till alla Neo, Teo, Tristan och Melvin som härjar runt här på 2000-talet.

• Jossanundercover

Hmm..Åke ja. .Jag tycker såhär att oavsett vilket namn man väljer så bör man ju fundera på hur det kommer att bemötas av omgivningen..Barn är elaka mot varandra Även om jag förståss tycker att man bör välja det namn som man SJÄLV tycker är finast..
    Nu kommer ju dom äldre namnen tillbaka och det är ganska vanligt med Åke-namn.Det man kan fundera på är ju om det är många i omgivningen som har såna namn eller om alla andras barn heter just Michelle och Liam..För även om man vill vara originell så är det ibland bättre att passa in..

Åke är nog ett sött namn när man vant sig vid det..För mig känns det nog lite för "gubbe" men om ni känner att det är det namn ni vill ha så- go for it!!

Sorry för den långa utläggningen

Svar på tråden Åke?