• PeaJ

Åke?

Testade vad ni tyckte om namnet Åke i vintras, med väldigt blandade reaktioner.
    Nu är det dock dags för mig att föda vilken dag som helst och jag vill därför kolla en gång till vad ni tycker om att ge en liten bebis namnet Åke.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-05 10:54:47:
    Kunde vara lite kul att veta om ni som INTE gillar namnet Åke, är utav dom som gillar moderna namn som typ Liam, Neo osv. eller om ni annars gillar gamla svenska namn men inte just Åke...
    Motivera gärna era svar!

• Svar på tråden Åke?
  • Upptagen

Näee... inget jag gillar. Fast det kan bli lite coolt på rätt kille tror jag.

• Duckan74

Min man tycker det är coolt och fint, jag har dessvärre röstat ner det för vår del. Inte fult, men jag kan inte se mig själv ropa efter Åke på gården

• AnnaGBG

Åke...Inte tillräckligt gammalt för att vara fint igen. Det är lite samma stil som typ Sten, Lennart och Sven. Och den typen av namn gillar jag inte.

Mina ungar heter Noel och Adrian, DET är fina namn, det!

• Tigger is a she

"Kunde vara lite kul att veta om ni som INTE gillar namnet Åke, är utav dom som gillar moderna namn som typ Liam, Neo osv. eller om ni annars gillar gamla svenska namn men inte just Åke..."

Jag gillar inte de nya namnen som Liam och Neo. Jag gillar svenska namn, men inte av Åke-Gunnar-Lennart-generationen. Det är mina föräldrars generation, så det blir knas i min hjärna .

Killnamn är svårt överhuvudtaget - när vi väntade vår son hade vi en lista på fyra (!) namn som vi tyckte var "nja, ganska ok".

• PeaJ

Tigger is a she- ja visst är det sanslöst svårt med killnamn! Min Sambo älskar namnet Åke och visst jag tycker det är helt okej, tycker det är riktigt gulligt, men det är ändå inte 100%-igt bra. Men jag har inte kommit på något annat 100%-igt namn heller så det får nog bli Åke iallafall!

• Jossanundercover

Jag måste få påpeka att Åke inte är ett ursprungligt svenskt namn..Utan ett nordiskt/forntyskt..Alla, eller i stort sett alla namn är ursprungligen inte svenska utan hämtade från tyskan, franskan och engelskan och har försvenskats..
    Måste bara få säga det eftersom alla påpekar att namn som Liam, Kevin osv. inte är ok för att dom är nya och inte svenska..Dom kommer oxå att vara svenska om tio år precis som Emma, Ida och Fredrik blivit efter några årtionen..

Nu till frågan..
    Jag gillar alla kategorier av namn, nya och gamla, MEN som någon ovan påpekade så känns det som att ÅKE är ett namn som den äldre generationen har, vilket gör att man associerar namnet till en äldre man..

• Dione

Jag gillar Åke! Jättebra namn tycker jag! Kort och coolt och så gillar jag bokstaven Å.

• lilla anna 75

Jag gillar äldre namn men är inte så förtjust i Åke. Dessutom har jag valt bort alla namn med å, ä eller ö för att det ska bli lättare internationellt och i it-sammanhang.

Lycka till med namnvalet

• Tigger is a she

PeaJ:

Sanslöst svårt var det! Man förknippar så mycket med namn och eftersom både jag och min man då jobbade som lärare hade vi många namn vi förknippade med både det ena och det andra. Och att enas var jättesvårt.

Jag kom på en till sak med Åke - jag är inte så förtjust i tanken att ha de svenska bokstäverna i namn, eftersom vi är så internationella nu för tiden *kraxar och låter gammal*.

Vårt barn fick namnet något timme efter förlossningen - då vi kände att det passade honom.

Svar på tråden Åke?