Fråga på bara - ni behöver allt stöd ni kan få och om det kan hjälpa att vi svarar på frågor så står vi gärna till tjänst.
Jodå, de tester som gjorts hittills visar på att Magnus har "full" T18 (inte mosaik). Vi hoppas göra fler tester för att se om han eventuellt har en mosaikform. Inte för att det egentligen spelar någon roll för oss (Magnus är Magnus oavsett kromosomuppsättning), men för läkarna verkar det viktigt. Magnus kommer att behöva hjärtopereras om kanske ett halvår, men T18 är läkarna väldigt tveksamma till operationen. Om diagnosen däremot var T18 mosaik så skulle de eventuellt operera redan nu...
Ammar gör jag inte, men det beror mest på att jag är pappa och saknar de fysiska attribut som krävs...
Magnus tar faktiskt bröstet, men vi matar honom istället med flaska. Dels för att kunna hålla koll på hur mycket han äter, men främst för att vi tidigare gav honom koncentrerad bröstmjölksersättning för att han skulle få tillräckligt med kalorier för att växa och då var flaska enda alternativet.
När vi ser tillbaka på graviditeten så fanns det absolut tecken på att något inte stämde, men vi kunde inte tolka signalerna. Magnus sparkade inte så mycket som andra barn, men det förklarade doktorn med att moderkakan låg i framkant och dämpade sparkarna. Min frus mage var också lite mindre än väntat, men det var inget vi funderade så mycket på. Ultraljuden visade inget konstigt. Vid 34 veckor så uppskattades Magnus vikt till 2.3kg, visserligen litet, men inget anmärkningsvärt. Att han sedan vägde 2.3kg vid födseln visar förstås på att ultraljudet nog inte var helt korrekt... Han var dessutom kort (43cm) och hade sneda fötter, överlappande fingrar och en del andra "klassiska" T18 tecken. Första veckorna tappade han en del i vikt, men nu väger han 6kg och har sträckt på sig till 62cm. Inte illa för någon som enligt läkarexpertisen inte skulle "frodas".
Magnus har haft en urinvägsinfektion, men annars har han klarat sig från de infektioner som annars verkar plåga barn med T18. Vi hoppas och ber naturligtvis att detta skall hålla i sig även över den svenska vintern, men det är inte utan att man är orolig.
De vuxna personer med T18 som inte har större problem har precis som du säger mosaikformen av T18. Det har publicerats en hel del artiklar i ämnet i American Journal of Genetic Medicin (finns på många universitetsbibliotek) och där finns det beskrivningar på minst fyra personer med T18 (mosaik) som har normal intelligens och som inte har allvarliga fysiska handikapp. I Sverige finns det också ett par personer i vuxen ålder med T18 - dock vet jag inte om det är mosaikform eller "full" T18.
Ge inte upp hoppet!