• Tintin

Julpyssel?

Det är tidigt för det jag veeeeeeet men det kan vara bra att planera för det i alla fall och inhandla det som kan behövas. =)

Så i den här tråden kanske vi kan tipsa varandra om enkla julpyssel som vi kan göra tillsammans med våra barn?

Jag börjar med ett tips!

Personliga julkort:
    Detta behövs:
    Lite tjockare papper, jag använde svart papper
    silkespapper
    bomull
    lim
    fingerfärg

Låt barnet göra ett vitt handavtryck på pappret, fingrarna ska föreställa tomtens skägg
    Rita en tomteluva och kleta ut lim i den
    Riv silkespapper i bitar och rulla ihop till bollar som ni limmar fast i tomteluvan
    limma fast bomull som tofs på luvan och vid nederkanten av luvan
    som ögon, näsa, mun kan barnet göra tumavtryck eller så kan man ju köpa rörliga ögon på panduro om man vill det

Lite personligare julkort att kanske ge mormor, morfar, farmor, farfar osv.

Min pojke är snart tre år och han tyckte att det var roligt både att limma och riva silkespapper och att kladda med fingerfärg kan ju inte vara annat än roligt? =)

Fler med förslag?

• Svar på tråden Julpyssel?
  • Tintin

Ingen som gillar julpyssel här? Eller tycker ni att jag är toktidigt ute? =)

• MammaFia

Polkagris burkar

Ta en liten barnmatsburk å måla locket rosa. Tag 4 små flirtkulor å måla rosa å klistra fast som ben. Gör en knorr av rosa piprensare å klistra fast. Knyt fast en fin rosett runt "magen" på grisen å fyll med polkagrisar.

• Tintin

MammaFia:
    Haha, skojig idé! Hur gör man ett tryne på grisen då?

• MammaFia

Trynet får man måla på locket ;) Vill man, så kan man sätta dit såna där roliga ögon som rör sig (finns att köpå på Panduro) och klistra på små öron i filttyg. *nöff nöff*

• 2a Barnet

Tomte av garn:
    Klipp en pappaskiva i formatet 16x11 cm
    Vira rött garn runt pappskivan på längden (16cm) ca 18 varv
    Lossa garnet och fäst i mitten med "ansiktsgarn"
    Vik dubbelt och nysta på tomtens huvud
    Vira rött garn runt pappskivan på bredden (11 cm) ca 16 varv
    Trä den mindre lindan igenom den större och knyt om i midjan
    Knyt också till om ben och armar
    Nu är det dags att sticka luvan. Lägg med grått garn upp 9 m på stickor 4½. Sticka 1rm, 1 am i 3 varv, sedan slätstickning i 5 varv på det 6:e och 8:e varvet minskas 1 m i var sida. Avmaska de 5 återstående m, sy ihop luvan, knyt fast en trådögla om luvans topp
    Klistra eller sy fast bomull till hår och skägg
    Sy fast luvan vid huvudet
    Några stygn av garn eller tråd blir till ögon, näsa och mun.

• MammaFia

Att göra nu:
    Trä en massa rönbär på trådar å häng i fönstret. Det blir jätte fint å sen kan man hänga ut dem till småfåglarna senare i vinter.

• Tintin

Jag plockade tidigare vackra höstlöv och så satte jag dem i plastfickor (sådana som man kan ha en massa vykort i, säljs på Lagerhaus) och hängde i min lillflickas rum. Höstlöven höll sig fina länge i dem faktiskt. Tidigare har jag gjort en mobil av en krokig gren och hängt en massa höstlöv i, kottar kan också passa.

Kul med pysseltips då jag tycks ha hamnat i en pyssligare fas i mitt liv just nu! Kul att kunna pyssla tillsammans med sina barn också.

• 2a Barnet

Domherre av garn

Du behöver
    Garn i färgerna: röd, grå, svart
    ca 30 cm tunn ståltråd
    en liten bit svart skinn
    pappaskiva 16 cm
    knappnålar
    Gör så här:
    Vira ca 18 varv svart garn över pappskivan. Klipp av garnet och lossa härvan från skivan. Gör likadant med det grå garnet, det röda lindas bara ca 16 varv.
    Lägg ståltråden på bordet. Lägg den svarta härvan på mitten och därefter den grå tvärs över den svarta. Vik ihop det svarta garnet med ståltråden dvs dubbelt över det grå garnet. Sträck härvorna och knyt med svart garn till huvud. Lägg den röda härvan så att den når lika långt ner som den svarta. Knyt med svart garn så att det röda syns. Låt knuten hamna på det röda garnet. Vik nu det röda garnet dubbelt och sträck ut det lite. Dra ner det grå garnet på var sida om det röda och forma det. Knyt med svart garn. Dra i garnet och låt knuten komma på det svarta garnet. Klipp upp öglorna och jämna till. Klipp en trekantig snibb ca 1 cm av skinnet till näbb. Stick i två knappnålar till ögon. Sätt fast näbben med nålar i fågeln där det röda och svarta garnet möts.
    Lycka till!

• 2a Barnet

Nått annat man kan göra med löv:
    Plocka stora, typ asp eller ek löv, och lägg dom på bordet. Lägg sedan ett vitt papper på och låt barnet/barnen måla på.

• Tintin

2:a barnet:
    Det där med att måla på löven var ju smart! Det passar ju lite mindre barn, perfekt, det ska jag testa! =)

Svar på tråden Julpyssel?