• Tintin

Julpyssel?

Det är tidigt för det jag veeeeeeet men det kan vara bra att planera för det i alla fall och inhandla det som kan behövas. =)

Så i den här tråden kanske vi kan tipsa varandra om enkla julpyssel som vi kan göra tillsammans med våra barn?

Jag börjar med ett tips!

Personliga julkort:
    Detta behövs:
    Lite tjockare papper, jag använde svart papper
    silkespapper
    bomull
    lim
    fingerfärg

Låt barnet göra ett vitt handavtryck på pappret, fingrarna ska föreställa tomtens skägg
    Rita en tomteluva och kleta ut lim i den
    Riv silkespapper i bitar och rulla ihop till bollar som ni limmar fast i tomteluvan
    limma fast bomull som tofs på luvan och vid nederkanten av luvan
    som ögon, näsa, mun kan barnet göra tumavtryck eller så kan man ju köpa rörliga ögon på panduro om man vill det

Lite personligare julkort att kanske ge mormor, morfar, farmor, farfar osv.

Min pojke är snart tre år och han tyckte att det var roligt både att limma och riva silkespapper och att kladda med fingerfärg kan ju inte vara annat än roligt? =)

Fler med förslag?

• Svar på tråden Julpyssel?
  • 2a Barnet

Jag har ett tips men det har inte med pyssel att göra. Köp en kanelstång och riv på ett rivjärn. Byt dammsugarepåse, o dammsug upp kanelen. Sen kommer det lukta jul i hela lägenheten/huset.

• Blacklizzard

Kul med Julpyssel...kul med allt pyssel i och för sig

Fick ett jättebra tips från min sons dagmamma förra julen.
    Man tar en terakottakruka och målar den röd eller vit (beroende på om man vill göra en ängel eller en tomte)

Till tomten tog jag vanlig kuddstoppning och klistrade på i botten på krukan. Sen klipper man till en tomteluva av filt tyg som man klistrar på ovanpå håret/skägget. Till slut klistrade jag på en liten flirtkula som näsa. Färdig!!
    Jättesöta tomtar blev det...flera stycken. Sen kan man utveckla det och klistra på ben och armar av piprensare eller göra ett riktigt huvud istället för bara en massa lurv.

Min son gjorde en ängel. Då tar men en flirtkula och limmar på i botten som man målar ögon och mun på, sen limmar man på änglahår och en liten gloria av glittrig piprensare. I år ska vi nog ge oss på att sätta dit vingar på änglarna oxå men det har jag inte kommit på hur vi ska göra än.

Hoppas ni förstår....är lite kluven och förvirrad. Men blir lätt det med små barn i huset

• Ewis

Super bra gjort av TS att starta en julpyssel tråd, Tack!

2a Barnet, vilket super smart tips, jag älskar kaneldoften och köper alltid dyra doftpåsar med cinnamondoft (kanel) som inte luktar specielltlänge med tanke på vad dom kostar ;O)

Jag och sonen gör alltid något pyssel både till julklapp till far och mor föräldrar och något ex. till dekoration av paketen.

Vi har gjort två varianter av värmeljusstakar.
    Glasburkar efter sylt, barnmat mm har vi målat med glasfärg.
    Röda, gula, gröna om det varit till jul och orange om det varit till Halloween.
    När dom torkat efter anvisning så har vi klistrat på guld eller silver klistermärken som bara är siluetten av änglar, tomtar, granar, stjärnor mm.
    Och på dom orange har vi klistrat på med vanligt klister plastkonfetti med motiv som katter, häxor, spindlar.
    Vi har även vridit fast pälor på ståltråd som vi sedan virade runt kanten på glasburken där gängningen till locker är så att det inte ska se ut som en ex. syltburk.

Det andra värmeljustipset är.
    Vi har köpt billiga värmeljusglas på ex. IKEA som sonen sedan har målat med glasfärg, prickar, streck, huller om buller mm

Oj oj jag kan skriva hur mycket som hällst men märker att jag är dålig att förklara så jag hoppas att någon förstår.

Kommer med mer tips en annan gång.

Kram och tack för alla tips!

• Ewis

Åå kom på en sak till som JAg tyckte var jätte roligt att göra =O)

Jag köpte billiga röda julgranskulor på IKEA (12 st i en ask) sedan köpte jag relif glitter klister från Panduro.
    Med glitterklistret gjorde vi sedan mönster på kulorna.
    Sonen var ca 3-4 år så han kladdade bara på, lättast var att använda en pensel och pensla runt glittret med och jag gjorde olika motiv typ ränder, prickar cirklar mm.

Vi gjorde två lika kulor av varje motiv och lade sedan tillbaka dom i asken, knöt ett rött band runt och klistrade på en egen dator gjord ettiket där det stod "Handmålade kulor" och gav bort till farmor och mormor på någon ex. adventsfika så dom hade dom till jul.

Jag använde bla, guldglitter, silverglitter och röttglitter (rött glitter på röda kulor var jätte fint)

Köpte även glaskulor från Panduro som vi använde relifglitter på.
    Använde då en färg som heter "Ice Sparkle" typ transparant glitter hm svårt att förklara men dom blev jätte snygga och svärmor har kulorna hängandes i fönstret varje jul.
    Jätte snyggt ångrar nästan att jag gav bort dom =O)

På denna sidan blir ni inta av med mig i första taget hihi, ni kommer nog att ledsna på alla minna tips och stänga tråden *ler*

• Tintin

Aha! Jag kom på ett till ljuslyktetips! Ta en konservburk och ta bort pappret på så klart. Med hammare och spik bankar ni hål i den lite huller om buller eller i tjusiga mönster. Man kan ju måla dem i passande julfärger om man vill ha dem i jul. Det lyser mysigt!

Kaneltipset i dammsugaren var smart! Bra att tänka på när man ska julstäda.

Terracottakruketomtarna verkar vara lätt nog att göra för min pojke. Hmm...Panduro börjar bli mitt stammisställe...

• svala

nu kom jag ju på ... själv så tycker ja inte de e så snyggt men har hört en del som gör detta.. Trär på popcorn på en tråd o hänger som glitter i granen..

• Tintin

Av kottar kan man göra tomtar om man bara sätter på lite bomull som skägg och hår, tomteluva på och kanske en flörtkula som näsa och sedan är den färdig att hängas i granen. Kanske vill man måla den röd om det ska vara en tomte eller vit eller guld om man vill göra en änglakotte. Detta har jag inte testat själv ännu men en kompis tipsade om det. Hon har en julpysselbok som jag ska få låna, toppen ju!

En sak som jag håller på med är att förbereda utifall att jag skulle känna för att göra egna julblommearrangemang. Torkar apelsinskivor, kanelstänger ska införskaffas, ska samla ekollon osv. Bra att göra innan snön gömmer undan alla skatter man hittar i skogen.

• Tintin

Är det någon som vet om det är svårt att göra egna ljus? Jag funderade på om jag kanske kunde göra egna doftljus att ge bort i julklapp och dekorera dem fint med kanelstänger, ståltråd med pärlor på, snöre runt...hm, kommer ni på fler dekorationssätt av ljus så tipsa mig gärna!

• Smillas och Mauritz mamma

Här kommer ett tips på en snöbollsljuslykta:

Ta vit fimolera el cernitlera. Rulla små "snöbollar" och tryck dit dem försiktigt på en liten glasljuslykta (IKEA och Tiimari har billiga ljuskoppar, tex) så stt lyktan ser ut som en snöboll. "Grädda" lyktan i ugnen, 100°-125° i 20 min.
    När den svalnat: sätt i ett värmeljus och Voilá!

• Ewis

ååå på tal om snölyktor så har jag ett superlätt alternativ även för dom mindre barnen.

Sockerbitar och kristyr
    (hm heter det så när man blandar florsocker och vatten?)

Gör en cirkel av sockerbitarna och bygg sedan uppåt omlått och klistra med kristyr.

Ställ på något och sedan ett värmeljus i, jätte enkelt och fint särskillt om man har 2-3 stycken bredvid varandra.

• Tintin

Hittade en länk till en bra pysselsida i en annan tråd för er som kanske inte sett den. här kommer länken:

w1.451.telia.com/~u45113758/pyssel/pyssel.htm

• Blacklizzard

*putt putt*

Vill ha mer tips om skojjiga pyssel!!

• Miss Salty

Äntligen hittade jag julpysseltråden! Har hela tiden letat under högtider.

Förra året gjorde vi kylskåpsmagneter av cernitlera. Sonen var bara tre då så för att göra det enkelt kavlade jag ut leran och han tryckte ut figurer med pepparkaksformar. När leran torkat i ugnen klistrade han på glitter och paljetter. Och så sist en magnet på baksidan. Går ju lika bra att göra med trolldeg också. Men då måste man lacka figurerna så de inte drar åt sig fukt och mjuknar.

I år har han tappat intresset helt för att pyssla så det blir väl mamma som får göra det själv... Ska dock testa glitterkottarna med honom. Det låter som ett lagom projekt.

• Miss Salty

Har börjat tillverka julkort efter Tintins tips. Men jag upptäckte att vi nog har för små kort. Theos hand täckte nästan hela ytan! Hur ska vi få plats med luvan nu då? Blir nog en väldigt annorlunda tomte iaf...

• Tintin

Har ni många banrmatsburkar? Då kan ni göra dem till ljuslyktor genom att sätta på ofärgat lim och rulla dem i socker= frostade ljuslyktor! Eller måla mönster med glasfärg. Har ni äldre barn kan de ju göra tjusiga mönster och ge bort i julklapp kanske till dagispersonalen, mormor, farmor osv.

För pyssliga mammor med lite i plånboken kan man göra egna fina ljusarrangemang att ge bort. Gör figurer av trolldeg, använd pepparkaksformar för hjälp. Stick in en ståltråd i de figurer du vill använda (jag använde hjärtan) och bränn dem i ugnen. Måla och vira runt ljuset. Ställ dem på en bricka, assiett eller liknande tillsammans med lite granris, lingonris, kottar, kanelstänger, torkade apelsinskivor, julgranskulor eller annat skoj så blir det tjusiga "gå-bort-presenter" eller julklappar.

Svar på tråden Julpyssel?