• Tintin

Julpyssel?

Det är tidigt för det jag veeeeeeet men det kan vara bra att planera för det i alla fall och inhandla det som kan behövas. =)

Så i den här tråden kanske vi kan tipsa varandra om enkla julpyssel som vi kan göra tillsammans med våra barn?

Jag börjar med ett tips!

Personliga julkort:
    Detta behövs:
    Lite tjockare papper, jag använde svart papper
    silkespapper
    bomull
    lim
    fingerfärg

Låt barnet göra ett vitt handavtryck på pappret, fingrarna ska föreställa tomtens skägg
    Rita en tomteluva och kleta ut lim i den
    Riv silkespapper i bitar och rulla ihop till bollar som ni limmar fast i tomteluvan
    limma fast bomull som tofs på luvan och vid nederkanten av luvan
    som ögon, näsa, mun kan barnet göra tumavtryck eller så kan man ju köpa rörliga ögon på panduro om man vill det

Lite personligare julkort att kanske ge mormor, morfar, farmor, farfar osv.

Min pojke är snart tre år och han tyckte att det var roligt både att limma och riva silkespapper och att kladda med fingerfärg kan ju inte vara annat än roligt? =)

Fler med förslag?

• Svar på tråden Julpyssel?
  • Tintin

Jag har inhandlat glitterlim i guld, silver och rött och ska limma på kottar är det tänkt efter tips här. Spraya snö på också kanske? Men det kan ju inte min snart treåring göra, han får limma. Tänkte nog köpa julgranskulor, sådana som inte går sönder på IKEA, och limma lite glitter på också. Det där med familjemedlemmarnas namn var bra!

Det var någon som tipsade om att måla på ljus också och jag funderade på att köpa sån färg och göra ett eget kalenderljus.

Ska nog bjuda in lite kompisar med barn på julpysseldag när det närmar sig lite mer. Skoj, skoj!

• Smillas och Mauritz mamma

varför inte göra en härlig krans att ha på dörren? Jag gjorde en för några år sedan och den håller än...Jag limmade med limpistol fast kanelstänger, hasselnötter, valnötter, anis, kryddnejlika, torkade apelsinskivor samt ett fint band om.

• Tintin

Smillas mamma:
    Ja, varför inte? Ska genast torka apelsinskivor...

Så enkla tips egentligen som jag bara inte har tänkt på. Och egentligen är jag nog en lat person som just nu bara råkat hamna i någon slags pysselpsykos..hehe...

• Tintin

Något jag gjorde på lekis som jag faktiskt fortfarande har kvar är tomtenissar runt gröten. Man tar en äggkartong och vänder den upp och ner så de konformade delarna kommer uppåt. På dem limmar man fast flörtkulor som huvuden, limma på tomteluvor, måla ögon, limma på skägg om man vill det. Man använder så stor del av äggkartongen så att man kan limma fast en bit kartong mellan tomtarna som blir bordet de sitter runt om. Klipp av en bit av en av "äggkartongkonerna" som man använder som grötskål, lägg lite ris i=gröten. Hoppas att förklaringen gick att förstå.

• Stiina

Åh, jag älskar att julpyssla! Här är lite tipr från mej!

Jag brukar använda pepparkasformar som schabloner. T.ex. kan man göra enkla julkort genom att anv. formarna som mall - rita på ett färgat papper och klistra på ett annat papper. Detta har jag gjort med mina dagisbarn. (3-4 åringar).

Vi brukar ochså göra "pepparkakor" i trolldeg. Kavla ut trolldegen, ta ut kakorna med formar, gör ett hål i kakan. Grädda på 100 graders värme i ca 30 min (tror jag). Knyt ett snöre i kakan. så har ni jättefina julgransprydnader. Det går också att måla kakorna med vattenfärg. Man kan också göra en lussekattsljusstake av trolldeg. Måla den sen i rätt färg.

Jag återkommer när jag kommer på fler pysseltips.

• Tintin

Idag har jag plockat lite pysselmaterial i skogen, kottar, vackra löv och lingonris. Jag tänkte spraya guldfärg på löven, vet inte om det blir fint men värt ett försök. Om de inte hamnar i granen så hänger jag dem i trollhasselgrenen jag har i lilltjejens rum i taket så blir det något att titta på i myshörnan.

En kompis tipsade om att göra tomtar av toarullar. Fäst en flörtkula i toppen som huvud, luva på, skägg osv och måla ansikte. Något för de mindre barnen kanske?

• nelly 1

Hahahaha
    När jag satt och läste era tips och kom till mammafias tips om polkagrisen
    kom jag på att en sån har ju jag
    Fast den är nånstans i gömmorna hos mina föräldrar. har haft den sen jag var liten
    Den har ett rött lock med tryne av kork har jag för mig sen är det ett rött hjärta på var sida på "magen" och givetvis en piprensare som knorr.

Vi fick alltid ta fram dom och sen fylldes dom med godis.
    Kul att se att det var fler än vi...

• Helen72a

denna tråd hamnar i mina favoriter...... ÄLSKAR jul o att julpynta..... fruktansvärt USEL på o pyssla men kanske får några lätta tips här

Svar på tråden Julpyssel?