• Tintin

Julpyssel?

Det är tidigt för det jag veeeeeeet men det kan vara bra att planera för det i alla fall och inhandla det som kan behövas. =)

Så i den här tråden kanske vi kan tipsa varandra om enkla julpyssel som vi kan göra tillsammans med våra barn?

Jag börjar med ett tips!

Personliga julkort:
    Detta behövs:
    Lite tjockare papper, jag använde svart papper
    silkespapper
    bomull
    lim
    fingerfärg

Låt barnet göra ett vitt handavtryck på pappret, fingrarna ska föreställa tomtens skägg
    Rita en tomteluva och kleta ut lim i den
    Riv silkespapper i bitar och rulla ihop till bollar som ni limmar fast i tomteluvan
    limma fast bomull som tofs på luvan och vid nederkanten av luvan
    som ögon, näsa, mun kan barnet göra tumavtryck eller så kan man ju köpa rörliga ögon på panduro om man vill det

Lite personligare julkort att kanske ge mormor, morfar, farmor, farfar osv.

Min pojke är snart tre år och han tyckte att det var roligt både att limma och riva silkespapper och att kladda med fingerfärg kan ju inte vara annat än roligt? =)

Fler med förslag?

• Svar på tråden Julpyssel?
  • MammaFia

Måla på ljus:
    Det finns stearin färg på tub att köpa på Panduro. Sen köper man ljus i den storleken man vill ha, det är lättast på tjocka ljus, å målar efter förmåga.

• MammaFia

Mer pyssel:
    Lägg torkade gula ärtor i en bytta å häll i lite röd färg+lim å blanda så alla bären blir röda. Sen lägger ni dem i en liten lerkruka å låter torka. Sätt ett fint band om "magen" på krukan å så har ni ett fint lingon-pynt!

• svala

Ängel: Tag ett A4 rätt hårt papper och rulla till en strut,, tejpa.. Klipp ut vingar i guldpapper o klistra fast. klistra fast en flörtkula som huvud, där kan man klistra fast hår av garn eller ull.. rita ansiktet... Kanske en piprensare som gloria..

• svala

en enkel sak jag kom på som jag var tokig i när jag var liten,, plocka kottar o pensla dom med lim,, sen köper man olika glitter burkar o låter barnen strö över kotten eller doppa.. sen tar ni en tråd o fäster i toppen.. sen är de klara för att hängas i granen.. glittar såååå fint bland julgransljuden.. hållbara är dom oxå..

• svala

julgransljusen ska det va.. *ops

• Smillas och Mauritz mamma

Dekopage på krukor brukar jag göra.
    Ta en gammal terracottakruka som du ändå har till övers nån stans. Sen tar du en servett med julmotiv på och klipper ut motivet. Måla krukan i en julig färg, t ex guld eller röd. Måla vitt på det område som servetten ska sitta på. När färgen har torkat, "måla" på lite lim på det vita och lägg försiktigt på servetten. Låt torka en stund och lacka sedan HELA krukan, men var extra försiktig när du lackar över servetten. Klart!

Eftersom det finns så många fina servetter, kan man ju variera krukornas utseende mycket. Sätt i en hyacint, julstjärna eller en "mini" en och ge bort istället för den vanliga julgruppen el chokladasken. Eller gör vackra julkrukor till ditt hem!

//Maria

• Tintin

svala:
    Kottar till granen var en jättebra idé! Ska snarast ut och plocka kottar med gossen!

Smillas mamma:
    Kul idé med krukorna. Det ska jag nog också testa!

Kul med så många pysselidéer! =)

• Miss Salty

Åh... älskar julpyssel!

Vilka suveränt bra pysseltips jag fick här. Återkommer när jag har ro att skriva ner några tips själv.

• svala

vanliga julgranskulor kan man ju oxå piffa upp o göra mer personliga.. t.e.x. limma o strö över glitter eller klistra dit guldstjärnor.. köp en fin färg o en tunn pensel och måla dit namn o födelsedatum.. en varsin för varje familjemedlem.. skojjigt att spara o ge sitt barn sen...

• MammaFia

MEEEEEER julpysseltips!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu é ´re jul igen!

Svar på tråden Julpyssel?