• mulena

privata lekplatser?

Vi var i väg till grannkommunen (som är borgeligt styrd sen länge) För vi skulle hitta lite nya lekplatser, som skulle vara roliga för min son.
    Vi har många runt omkring oss och vi är vana att ALLA kan vistas på de allmäna lekplatserna.
    Därför blev jag jätte förvånad när vi blev avvisade från en lekplats i den borgeliga kommunen
    Jag gick som vanligt in i parken och min son sprang till gungorna glatt. I parken fanns 2-3 barn samt ett par vuxna. efter ett tag kommer den ena kvinnan fram till mig och säger:
    -ni kan tyvärr inte vara här, den här lekplatsen är privat.
    varpå jag svarar:
    - så inga andra barn får vara här då?
    kvinnan svarar:
    -nej, det är därför vi har lås på grindarana, när vi inte är här.

Är det här privatiseringens framtids version? Alla lekparker kommer att tillhöra de privata förskolorna och de allmäna lekparkerna kommer bli sämre och färre? Jag har märkt detta i en annan borgerlig kommun, De allmäna lekparkerna är väldigt få, för det är mest villor där och alla har sina egna "lekparker" på sina tomter.

Vad tycker ni, ska allt privatiseras, även lekparker?

• Svar på tråden privata lekplatser?
  • MSI

Förstår inte? Du ville låta ditt barn leka på någons privata lekplats och fick inte det? Vad är så märkligt med det?

• mulena

MSI

Det var inte "någons" privata lekplats, utan en lekplats som såg ut som vilken annan lekplats som helst, där fanns inga skyltar eller höga staket som visade på att den skulle vara privat.
    Det fanns ett vanligt lågt staket, sånt som finns runt många andra allmäna lekplatser också. Lekplatsen tillhörde en privat förskola och inte en enskild person.

För mig var detta konstigt, jag har aldrig varit med om att bli avvisad från en lekplats förut och jag har varit på väldigt många, även på förskole-lekplatser på helger, då det inte är förskola där. Det har aldrig varit ett problem i vår kommun.

Förstår du inte frågan?

• MSI

Mulena: Nej förstod inte av ditt första inlägg vilken typ av lekplats det var.

Förskolornas lekplatser är inte allmänna oavsett om de är privata eller kommunala. Med andra ord har du ingen rättighet att leka där, inte ens på helgerna.
    Att ni blev bortkörda hänger antagligen ihop med försäkringar samt rädsla av att något ska bli förstört.

Detta har ingenting med vilket politiskt styre kommunen har.

• mulena

MSI

Nej, för jag har även kommit till förskole-lekplatser, då det varit personal där och frågat dem, det har som sagt inte varit problem hos oss.

Varför vi blev bortkörda berodde inte på att något ska bli förstört. Det fanns inget som kunde bli förstört. ett stabilt lekhus, en gunga, och lite sandlådor.

Jag har märkt skillnaden som jag skrev tidigare,
    "Jag har märkt detta i en annan borgerlig kommun, De allmäna lekparkerna är väldigt få, för det är mest villor där och alla har sina egna "lekplatser" på sina tomter."

förstår du inte min fråga?
    Vilken typ av samhälle är det vi vill ha? Fler privata lekplatser och färre allmäna eller många bra allmäna lekplatser som är till för alla?

Visst får väl de som har sina egna privat lekplatser ha dem, men ska de allmäna tas bort och misskötas? lekplatser kostar också skatte-pengar och det är ju en sak som man kan spara in på, eller hur?

• MSI

mulena: Privata lekplatser är ju privata, och dessa bekostas även privat. Detta har kommunen ingenting att säga till om.

Så frågan är alltså om vi vill ha allmänna lekplatser eller inte, och på den frågan tror jag alla svarar ja. Frågor du sedan folk om de vill slippa betala skatt så kommer folk även där att svara ja (undantaget Mona Sahlin som tycker det är så tufft att betala skatt).

Men sen får man väl se till behovet också. I en betongförort så är det kanske viktigare att ha fler små gröna parker med allmänna lekplatser än i områden där alla ha en egen stor tomt där barnen kan leka.

• Tjimtjom

Vad det idag ni var där? På en söndag, utanför en förskola o det sitter inga skyltar? Då kan jag inte tänka mig att det är en privat lekplats. Tror privata förskolor får pengar från kommunen till lekplatserna. Du kan ju ringa kommunen o fråga.

• mulena

MSI
    citat:
    "Men sen får man väl se till behovet också. I en betongförort så är det kanske viktigare att ha fler små gröna parker med allmänna lekplatser än i områden där alla ha en egen stor tomt där barnen kan leka. "

ja precis, därför tror jag man måste värna om de allmäna parkerna och lekplatserna, behovet kan också ju minska hos de som styr, de har ju inte alltid så lätt att se till den enskildes behov.

Det finns exempel på det. Tex. så är Täby en moderat kommun, där finns det inte så många bra allmäna lekplatser. Behovet kanske inte är så stort i denna kommun? Även om kommunen är blandad med både villaområden och miljonprogram områden.

Det är ju kommunerna som styr vart pengarna ska gå, skattesänkning eller lekplats (ett exempel) Nu när så många kommuner blivit blå, kan man ju titta och jämföra med de kommuner som varit blå länge, vad är skillnaderna? Och en av skillnaderna är just detta, (har jag märkt) lekplasterna är sämre och färre. Hur kommer det sig?

behov, skriver du, men behovet finns ju i andra delar av kommunen.

• mulena

Tjimtjom

nej, det var inte idag och jag har faktiskt tänkt nu i efterhand att jag ska kolla med komunen om det är så som kvinnan sa, eftersom jag tror att lekplatsen var betald av kommunen.

Väldigt konstigt och förnedrande var det i.a.f.

• MSI

Bara för att något är betalt av kommunen innebär det ju inte per automatik att man har rätt att nyttja det. Försök att ha en fest i kommunhuset på lördagkvällen när det ändå stort tomt så får ni se hur det går

Att lekplatserna är färre i kommuner som varit blå hänger väl antagligen ihop just med att behovet är mindre i dessa kommuner. Tror inte det hänger ihop med att de borgerliga är mer elaka eller själviska.

• MSI

"stort tomt" ska ju vara "står tomt" i meningen ovan.

Svar på tråden privata lekplatser?