Nyckelpigan80:
Jag kopierade in ett inlägg jag gjort tidigare om hemmagjord gröt. Min Elmer (5½ mån.) äter ½ dl mixade havregryn + nästan 2 dl vatten, det tycker jag blir lagom konsitistens.
Lite hemmagröt-tips för den som är intresserad

Mixa havregrynen först om bebisen är känslig mot fastare konstistens. Vill man järnberika gröten, så mixar man 1 msk blodbröd per grötportion, samtidigt som grynen. Man kan ju variera den egna (havregryns)gröten hur mycket som helst
* Med frysta hallon i - blir perfekt ät-temperatur om man slänger i ett par hallon efter man kokat gröten.
* Mosa ner en halv banan i gröten efter kokning. Mycket godare än köpe-banangröten. (varför har vi börjat med den egentligen...)
* Äppelbitar som får koka med gröten - god äppelgröt. Går att göra samma med blåbär.
Jag har varierat mellan havregryns-, mannagryns- (när det är ok med mjölk i maten), grahamsgrynsgröt. Grahamsgröt och risgrynsgröt. Alla varianter här uppe går ju att göra med alla grötar förutom risgrynsgröten.
* 1 msk mat(raps)olja i gröten är bra näringtillskott. Även bra om bebisen är hård i magen.

Inte meningen att trycka på er en massa gröt-recept

Bara lite tips till er som vill göra egen gröt.
* Frukt i, till eller efteråt är bra för C-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet.
Jag ser nu att jag inte skrev nåt om fullkorn.
Man ska vara lite försiktig med att ge fullkornsmat till de små, (fiberhavregryngröt, grahamsgröt, rågmjölsgröt)
då för mycket fibrer kan vara svårt för de små magarna att bearbeta. Aron (1½) kan fortfarande bli lös i magen om han får fiberhavregryn. Han har aldrig fått ont i magen, bara blivit lös

.