Inlägg från: The Bumblebee |Visa alla inlägg
  • The Bumblebee

Barnmat

Vad bra med en tipstråd i det här ämnet!

minisnutten:

När det gäller kryddor, så kan du använda alla örtkryddor. Bara vara lite försiktig med sånt som ger styrka i maten (ex. peppar, stark curry, ingefära osv.) och så utesluta salt.

M73:
    Jag kör mest stavmixer - tycker att den är oumbärlig
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • The Bumblebee
    Pillis75:
    Nej, du har ju rätt i att barnet inte vet av att det finns annan godare (smakrikare) mat förrän det fått prova. Men jag har iaf märkt på mina grabbar att de tycker att maten är mycket godare, när de får mat som smakar lite mera. Man behöver ju inte tillsätta buljong eller salt för att maten ska smaka gott.

Stora:
    Vilka bra tips! Kortfattat och enkelt
  • The Bumblebee
    Tinuska:
    Elmer får sån gröt varje morgon. Han tycker att det är så gott Den blir ju slät och fin, till det får han päronmos eller päronpuré (bra för hans mage - har varit hård) Han har ätit ett tag, så nu äter han en hel portion gröt.
  • The Bumblebee

Min grabb är 5½ månad och äter mer än smakisar nu.
    Han äter gröt till frukost (hemma-havregrynsgröt gjord på mixade havregryn och någon frukt till, puré eller skrap)
    Vaknar han tidigt på morgonen får han även en flaska välling då, blir inte riktigt mätt på bröstmjölken då - och äter gröt vid vanlig frukosttid.
    Sedan äter han puré till lunch, i mängd en liten burk + en halv burk med fruktpuré efteråt, dricker vatten till. Har varit dålig på att testa nya egna puréer, men ska bättra mig Det är ju faktiskt kul att laga barnmat.
    Han ammar till mellanmål och äter sedan puré till middag, ungefär samma som till lunch fast lite mindre. Ammar innan läggdags och får även välling efter amningen.

Han har än så länge ätit: kyckling, oxkött, kalvkött och massa olika grönsaker. Fick fisk för första gången igår, älskade det! Gillar 6-månadersburkarna bättre än de tidigare, vill ha små små bitar i maten. Avokado är an favorit och kiwi!

CasaMia:
    Jag använder Super10 på alla barnmatsfläckar och 99% av fläckarna har jag fått bort. Har även en galltvål men tycker inte alls att den är lika bra. Super10 är biologiskt nedbrytbart (bra för miljön), luktar inte stark - lite mild citrondoft - och kan användas till all rengöring. Tycker att det är toppen, känns så fräscht och inte alls som andra rengösringsmedel.

Angående det här med bebisar som dricker m_y_c_k_e_t ersättning eller välling. Jag tror oxå att de är dags för mer mättande mat om det börjar dra iväg mot 3-4 dl per måltid.

Nyckelpigan80:
    Om du kokar kycklingen så dras saltet ut (det mesta) så det ska inte vara någon fara.

• The Bumblebee
    Nyckelpigan80:
    Jag kopierade in ett inlägg jag gjort tidigare om hemmagjord gröt. Min Elmer (5½ mån.) äter ½ dl mixade havregryn + nästan 2 dl vatten, det tycker jag blir lagom konsitistens.

Lite hemmagröt-tips för den som är intresserad
    Mixa havregrynen först om bebisen är känslig mot fastare konstistens. Vill man järnberika gröten, så mixar man 1 msk blodbröd per grötportion, samtidigt som grynen. Man kan ju variera den egna (havregryns)gröten hur mycket som helst

* Med frysta hallon i - blir perfekt ät-temperatur om man slänger i ett par hallon efter man kokat gröten.
    * Mosa ner en halv banan i gröten efter kokning. Mycket godare än köpe-banangröten. (varför har vi börjat med den egentligen...)
    * Äppelbitar som får koka med gröten - god äppelgröt. Går att göra samma med blåbär.

Jag har varierat mellan havregryns-, mannagryns- (när det är ok med mjölk i maten), grahamsgrynsgröt. Grahamsgröt och risgrynsgröt. Alla varianter här uppe går ju att göra med alla grötar förutom risgrynsgröten.

* 1 msk mat(raps)olja i gröten är bra näringtillskott. Även bra om bebisen är hård i magen.

Inte meningen att trycka på er en massa gröt-recept  Bara lite tips till er som vill göra egen gröt.

* Frukt i, till eller efteråt är bra för C-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet.

Jag ser nu att jag inte skrev nåt om fullkorn. Man ska vara lite försiktig med att ge fullkornsmat till de små, (fiberhavregryngröt, grahamsgröt, rågmjölsgröt) då för mycket fibrer kan vara svårt för de små magarna att bearbeta. Aron (1½) kan fortfarande bli lös i magen om han får fiberhavregryn. Han har aldrig fått ont i magen, bara blivit lös  .
  • The Bumblebee

Innan ni väljer bort hemmagröt pga av det här med näringsinnehållet...

Jag har aldrig hört någon barnläkare som sagt att man bör ge industritillverkad gröt - men däremot läst det i broschyrer från tillverkarna. Redan där borde man ju ana ugglor i mossen...

Blir lite smått upprörd när man lurar föräldrar till att tro att man måste köpa en färdig vara - att det t.o.m. skulle vara risk för ens barn om man skulle göra mat själv. Hur konstigt låter inte det här egentligen?

Läser man innehållsförteckningen på t.ex. Änglamarks havregryn, så ser man att det är mer järn i den torrvara - än i det färdiga grötpulvret! (kan finnas undantag -har inte kollat alla grötar )
    Vill man ändå tillsätta något för att berika, så klipp i lite aprikoser, lite blodbröd eller låt barnet äta en kiwi efteråt. Svårare än så är det inte.

Vitaminerna som är tillsatta i den industritillvekade gröten fär barnet genom att äta vanlig kost, såsom frukt (de flesta bebisar äter väl fruktpuré) och grönsaker.

Tro inte att ni måste ge er bebis köpegröt pga av näringsintaget, men visst är det praktiskt att ha allt i samma påse. Jag har själv köpt många paket som mina barn slukat.

(Mina barn äter även välling, så de får i sig industritillverad och järnberikad kost 2 ggr/dygnet ändå.)

Tinuska:
    Min yngsta grabb åt först Sempers banangröt - älskade den Fick sen hemmagjord havregrynsgröt med banan - älskade den oxå. Skönt tycker jag, men samtidigt skönt att han äter köpegröt, så vi kan ge den ibland oxå. Så mycket enklare om man är ute t.ex.

• The Bumblebee
    Tessekd:
    Blodbröd är en sorts tunnbröd bakat på blod(!) Kanske låter äckligt  men det smakar inte illa när man tillsätter 1 tsk per gröt portion.  (I norrland ätes det tillsammans med fläsk och vitsås.) Finns att köpa på de flesta livsmedelsaffärer, brukar ligga bredvid det hårda tunnbrödet. 

Hirsflingor, är det oxå järnrikt alltså? Man lär sig nåt nytt varje dag
  • The Bumblebee
    Tinuska:
    Hm... Så enligt ditt BVC så är det helt ok att ge köpegröt innehållandes gluten - men ej välling? Det är ju i princip samma sak, lite mer vätska i välling bara

Pillis75:
    Så här tror jag att det är. (lite väl vasst kanske...)
    När det gäller de flesta rekommendationer, så verkar det som om Socialstyrelsen tror att folk inte tänker ett dugg själva. - Så de måste skriva en rekommendation som försäkrar sig om att inga barn lider av näringsbrist. Jag väljer att inte läsa eller få information och ta till mig saker, utan att använda mitt eget sunda förnuft - men jag kanske inte ska ta för givet att andra gör det iofs.
  • The Bumblebee
    Pillis1975:
    Hemskt egentligen - särskilt som BVC verkar säga så olika om nästan allt.
Svar på tråden Barnmat