Inlägg från: The Bumblebee |Visa alla inlägg
  • The Bumblebee

Barnmat

CasaMia:
    Ok, du har bättr koll än mig... Räcka ut tungan Kanske ska man skaffa sig en sån då. Fast sambon kommer att bli galen. Fick en matberedare förra julen som jag tyckte var oumbärlig tidigare, men som jag inte använt så där jätteofta Generad Men som sagt en "Magic Bullet" är ju så mycket enklare att dra fram och diska undan än en stor å klumpig matberedare!

Angående katrinplommon, så har båda mina grabbs fått det tillsammans med mat ibland, och gillar den knepiga blandningen. Började att ge då de dtrulat lite med magen, och tyckte att det var tråkigt att de alltid bara skulle få katrinplommon som frukt efteråt. Så då fick det bli tillbehör och annan frukt till efterrätt.

Tror att du vann lite mamma-poäng jag, att vara påhittig måste ju belönas! Tjejen åt ju, det är ju huvudsaken.
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • The Bumblebee
    onehappen:
    20 kr var kanske i överkant På vår superdyra lokala ICA-butik kostar de små burkarna 7,50... Jag kan tycka att det är skönt att barnen gillar burkmat oxå. Men just de här första puréerna tycker jag är så äckliga i burkform, har därför inte ens testat att ge den minsta dem. Jag ryser när jag tänker på vad majspurén lukter t.ex.
    Men samtidigt så förstår jag dem som köper - väldigt enkelt, så slipper man tänka själv på vad som ska vara i maten.
  • The Bumblebee
    Vårkänslor:
    Det lät som en jättegod måltid. Vet inte om det var nånting som du gjorde, eller om han bara var ovan den maten. MEN jag skulle inte ge min 7-månaders fullkornspasta. Fullkornsmat kan vara lite lömskt för små magar. Det kan bli alldeles för mycket fibrer för magen att bearbeta.
    Har han ätit alla ingredienser förut? (Så du vet att han inte är känslig mot nåt av dem menar jag.)
  • The Bumblebee
    Vårkänslor:
    Rätta mig om jag har fel, men bör man inte undvika spenat det första året... Rolleyes

Imorrn ska jag göra lite fisk till min grabb. Storebror ska käka fiskpinnar, så jag tänkte göra den där fisk-rätten som finns längst ner i trådstarten. Ska bli spännande att se vad han gillar den. Har inte fått tummen ur och testat ännu - måste ju skämmas..
  • The Bumblebee
    Nillinsimim skrev 2006-12-06 11:03:57 följande:
    coolt ska kolla eko-krossade tomater...Upptäckte en sak angånde salt som jag inte tänkt på..hade köpt frysta kyckling fileer och när jag smakade av dem var de ju salt...? på förpakningen står det ju också att det var både salt och socker i...hhmmmm...får väl köpa råa antar jag...man vet ju inte hur mycket det är...
    Om du kokar kycklingen så är det ingen fara med saltet. Det dras ut i kokvattnet. Och det mesta kokar man ju nu i början.
  • The Bumblebee

Säger samma som Annis76 angående stekt mat. Ta det bara försiktigt, stek inte på högsta värmen osv.
    Vill man sedan vara extra försiktig, så kan man skära tjocka skivor av blodpuddingen, steka dem lätt och sedan ta bort "stekytan" innan man mosar och ger barnet.

Vi äter lättstekt blodpudding, en av Elmers bästa maträtter. Spise  Mosar den med lite mjölk (ger inte blodpudding för att höja nåt järnvärde, så mjölk till eller i maten är inget jag undviker nu ) och smör och med någon grönsak till. Smaskens!

Är blodpuddingen förresten verkligen färdiglagad - så där röd/rosa som den är om man inte steker/värmer den tillräckligt???

• The Bumblebee
    Nillinsimim skrev 2006-12-07 19:32:06 följande:
    undrar också om gröt..nu får han sempers majs och havre gröt...vilket han älskar...det är det enda som jag inte gör själv och jag undrar om det är nån som vet om man kan ta majsmjöl och havregryn och mixa nåt...
    Kopierar mitt gamla inlägg från trådstarten - kanske nåt användbart

Lite hemmagröt-tips för den som är intresserad.

Mixa havregrynen först om bebisen är känslig mot fastare konstistens. Vill man järnberika gröten, så mixar man 1 msk blodbröd per grötportion, samtidigt som grynen. Man kan ju variera den egna (havregryns)gröten hur mycket som helst

* Med frysta hallon i - blir perfekt ät-temperatur om man slänger i ett par hallon efter man kokat gröten.
    * Mosa ner en halv banan i gröten efter kokning. Mycket godare än köpe-banangröten. (varför har vi börjat med den egentligen...)
    * Äppelbitar som får koka med gröten - god äppelgröt. Går att göra samma med blåbär.

Jag har varierat mellan havregryns-, mannagryns- (när det är ok med mjölk i maten), grahamsgrynsgröt. Grahamsgröt och risgrynsgröt. Alla varianter här uppe går ju att göra med alla grötar förutom risgrynsgröten.

* 1 msk mat(raps)olja i gröten är bra näringtillskott. Även bra om bebisen är hård i magen.

Inte meningen att trycka på er en massa gröt-recept Bara lite tips till er som vill göra egen gröt.

* Frukt i, till eller efteråt är bra för C-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet.

Jag ser nu att jag inte skrev nåt om fullkorn. Man ska vara lite försiktig med att ge fullkornsmat till de små, (fiberhavregryngröt, grahamsgröt, rågmjölsgröt) då för mycket fibrer kan vara svårt för de små magarna att bearbeta. Aron (1½) kan fortfarande bli lös i magen om han får fiberhavregryn. Han har aldrig fått ont i magen, bara blivit lös.
  • The Bumblebee
    therese80 skrev 2006-12-07 22:41:13 följande:
    n ån som har provat att ge keso till sin 9 månaders?? Tycker mig ha läst det nånstans..typ keso med banan? Nån som har provat nåt liknande?
    Jag ger Elmer keso. Oftast tillsammans med nyponsoppa eller frukt (t.ex. mosad banan, skrapat päron/äpple) till mellanmål. Han älskar keso - precis som storebror
  • The Bumblebee
    Knåddas:
    Tack för mer fisk-i-ung-tips!
    Jag tycker att det är så praktiskt att göra fisken på det viset, men har haft sån idé-torka nu ett tag.

Har oxå gjort receptet som står i trådstarten, men ska nog krydda det lite mer - för Elmer var inte dunderförtjust. Jag gjorde lite hummersås till - då slank det ner
  • The Bumblebee
    Anna conda skrev 2006-12-11 11:33:55 följande:
    The Bumblebee: Gjorde du egen hummersås eller pulver? jag drar mig lite fortfarande att använda pulversåser och så, eftersom fröken är så liten.
    Jag gjorde egen... Så till vida att jag gjorde en grundsås och smaksatte med hummerfond och grädde. Är väldigt lite salt i den fonden, så jag är inte rädd för det lilla saltet.
Svar på tråden Barnmat