Inlägg från: The Bumblebee |Visa alla inlägg
  • The Bumblebee

Barnmat

Angående det här att ge mjölk eller inte...

Taget från ett häfte jag har:
    "Mjölk har ett mycket lågt järninnehåll. Därför bör konsumtionen av mjölkprodukter begränsas så att de inte konkurrerar ut andra järnrika livsmedel. Vanlig mjölk kan användas i små mängder i matlagning eller till gröt. Lämpligt är då att använda standardmjölk pga sitt högre fettinnehåll. Mjölk som dryck bör inte ges förrän vid 10-12 månaders ålder. Detta gäller även filmjölk och yoghurt som huvudkomponent i en måltid."

Begränsas tolkar inte jag som skadligt eller undvikas - utan som att man inte ska ge dem enbart filmjölk till frukost, yoghurt till mellanmål osv. Min äldre son började äta det mesta vi andra åt när han var kring 7-8 månader, då fick han mat innehållandes mjölk - men inte för den delen pannkaka 3ggr. dagen Utan kanske köttfärslimpa med mjölk i eller fisk, med vitsås innehållandes mjölk osv.

Tinuska:

Törs inte protestera mot det där - har inte tillräckligt mycket kunskap Men om inte havre räknas - så då är det ju konstigt att Mild Havrevälling skulle vara en bov i gluten-fällan...
    Undrar vad hon menar förresten, din BVC-tant: - "sen vi började med välling" - är det sen folk för flera hundra år sen kokade välling till sina barn, eller sen vi började köpa pulver och göra på det sättet

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • The Bumblebee

Jenny m Benjamin:

...Bröstmjölken är ju tänkt att vara huvudfödan hela det första året...

Vem säger det? Är det WHO's rekommendationer eller?

Pillis1975:
    I Albins fall så tror jag absolut att gröt eller välling skulle vara ett bra alternativ. Han verkar ju behöva så otroligt mycket ersättning för att bli mätt. Precis som det finns barn som inte blir mätta/står sig på bröstmjölk när de är i 6-månaders ålder (och tidigare oxå för den delen) så finns det ju barn som behöver annat än ersättning.

Om jag uppfattat saken rätt, så tänker du inte byta ut alla Albins ersättningsmål med välling, utan bara på kvällen då han behöver nåt kraftigare för att bli mätt, eller?

• The Bumblebee
    evaeng evaeng :

Om din pojke blir lätt hård i magen så skulle jag inte rekommendera banangröten - den fick jag sluta med eftersom min lille kille hade samma problem. Banan kan vara stoppande och i pulvergrötform så var den definitivt det för min son. Havregröten är mildare för magen - ge lite kiwi-mos eller päronpuré till eller efter gröten, så får magen lite hjälp på traven

Katrinplommonpuré var det bästa för min första son, men min minsting biter den inte alls på. Det är bara päronpuré eller den blandade kiwi/päronpurén som ger effekt.

Att få i sig vätska är oxå viktigt om de är hårda i magen. Försöka ge lite vatten till varje måltid. (inga mängder förstås - vill ju inte att de ska bli mätta på vattnet )
  • The Bumblebee
    Pillis1975:
    Har oxå barnflickat i USA och en av grabbarna fick alltid en lite kokt äggula blandat med smör på sin morgongröt. Jag har faktiskt läst lite om vad de rekommenderar för första mat i USA, ska se om jag hittar länken. Det är lite kul att läsa - för det skiljer sig rätt mycket.
    Har bl.a. för mig att äggula ska var det absolut första bebisen ska smaka - därefter lever(!)mat - låter konstigt - måste leta reda på den där länken å läsa igen!
  • The Bumblebee
    Annis76:
    Jag kör efter "testa-modellen". Är de känsliga för tomat t.ex. så brukar man se det nästan på en gång - prickar runt munnen.
  • The Bumblebee
    evaeng:
    Päronpurén från Semper är från 5 månader, tror att det är helt ok att ge det även om bebisen är yngre. I mitt BVC-häfte tipsas om att ge äppel och päronskrap bland de första frukten.
    Beror ju på när man börjar med barnmaten - börjar man med smakisar vid 6-7 månader så kan man ju inte börja med burkarna märkta med den åldern osv
    Testa att ge vatten ur någon pipmugg om han inte tar flaska - det finns pipmuggar som de verkligen måste suga ordentligt i för att det ska komma något, då kommer det absolut inte för snabbt iaf - frågan är väl om de å andra sidan får i sig nåt...
    Elmer har varit smådålig på att dricka, jag köpte faktiskt dyr bebis-juice och smaksatte hans vatten med några droppar sån - sedan dess har han druckit, fick lura honom lite alltså
    Du kan ju ge honom vatten på sked oxå, så fick jag tilläggsmata min "stora" kille när han var nyfödd. De lapar liksom i sig vattnet - behöver inte hälla det i munnen oftast.
  • The Bumblebee
    Annis76:
    Ja, jag har fått idétorka nu. Men gjorde en variant av köttfärsgryta igår som fick bra betyg.
    Kokade bara 2 portioner i micron för att testa - lat som jag är

Slängde i lite köttfärs, 3 lagerblad, några lökringar, tärnad palsternacka, kålrot och potatis - kryddade med timjan och lite oregano. Och så vatten så det täckte allt. Detta fick koka tills grönsakerna var mjuka och köttfärsen "färdig". Sedan slängde jag i lite smör, och grädde och stavmixade till slät puré. Det smakade lite som kalops Eller som min mammas köttfärssoppa. Jag plockade bort några lökringar innan jag mixade eftersom Elmer har lite känslig mage för det, men de fick koka med för att ge smak. Han älskade resultatet, så nästa gång gör jag en större laddning

Just så här i början är det svårt, men jag är ju inte superrädd för salt t.ex. Så jag kommer nog att göra korvstroganoff snart. Man kan ju koka korven för att dra ut lite salt. Men Aron älskade korvstroganoff. Och köttfärslimpa! Skulle gärna vilja göra mer fisk...men kommer så sällan på vad...
  • The Bumblebee

...ja, jag plockade förstås bort lagerbladen oxå innan jag mixade till puré

• The Bumblebee

....Generadglömde ju en ingrediens ändå. Jag hade även lite krossade tomater i, la i det innan jag mixade.

evaeng:
    Den bästa pipmuggen tycker jag är Tupperwares, den har ett silikonlock och är jättelätt att dricka ur - och rinner inte om man vänder den upp å ner. Men gör man som min större kille, och dunkar den upp å ner i bordet - då rinner det rätt mycket Annars har kag oxå en Esska, som funkar ok.

• The Bumblebee
    Annis76:
    Åh, har jag fått en egen barnmat uppkallad efter mig, vad gulligt! Kul att lilltjejen tyckte om det! *känner mig smickrad*
Svar på tråden Barnmat