Inlägg från: The Bumblebee |Visa alla inlägg
  • The Bumblebee

Barnmat

Sefyria:
    Ja, turkisk yoghurt tycker jag är toppen, mina killar oxå Supergott med frukt i. Eller fruktpuré till om man är lat.

En av mina favoritdesserter (till vuxna alltså) är jordgubbar, kiwi, turkisk yoghurt och toppa med flytande honung och rostade pinjenötter - MUMS! Ser lite festligt ut när man lägger upp portioner i glas om man bjuder på mat oxå. Smaka detta om ni inte redan gjort det - är begärligt
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • The Bumblebee

God morgon *gäsp gäsp*

Så har man (läs främst Elmer!) fått sota för att mamma tyckte att penicillin var en bra idé. Natten var hemsk. Vid 1-tiden vaknade Elmer och verkligen gallskrek  (väldigt ovanligt, tror aldrig att jag hört den där nyansen på skriket/gråten förut)
    Jag trodde först mardröm och försökte gunga sängen så han skulle somna om, men det blev bara värre.
    Plockade upp honom, men han var väldigt svårtröstad (har typ heller aldrig hänt) det jag snabbt kunde utläsa var att det blev värre för honom att ligga ner iaf. Jag testade att sätta honom i sjalposition mage mot mage i sängen och gunga, men det hjälpte föga.
    Vi gick ner och jag la honom på skötbordet och då kunde jag se att han liksom krampade med magen, han hade jätteont Gick och läste på penicilinflaskan - och mycket riktigt - en vanlig biverkning var magknip... Jag som igår testade att ge Elmer kost utan att tillsätta extra fibrer för magen - inte nån bra kombination. Han var förmodligen både hård i magen och hade magknip av andra orsakar.

Det tog ungefär 45 min i sjalen innan han sov ordentligt och jag kunde stoppa ner honom i sängen igen. Han var alldeles utmattad av allt gråtande. Sedan sov han till 6 då han ammade,  somnade om till 7 då fick han välling - med messmör för magen! Kommer inte att låta bli katrinplommon, päron eller kiwipuré på länge, inte heller messmöret i vällingen och gröten - hans mage behöver verkligen lite hjälp.
    Kanske ska jag köpa en Mild fullkornsvälling och börja ge 50/50 nu, så kanske man slipper tänka på att alltid tillföra nåt extra i kosten???

Nån som har nåt annat botemedel?

• The Bumblebee
    Sefyria:
    Ja, olja tillsätter jag i maten när jag kommer ihåg. Kör med rapsolja. Men man ska komma ihåg det oxå...
  • The Bumblebee
    minisnutten:
    Vad roligt att Thea oxå gillade "Köttfärsgrytan"

Jag gör färdigt maträtten, sedan fryser jag in grytan färdig i burken. Ser säkert mer aptitligt ut på annat sätt, men det här tycler jag är det smidiga sättet att göra på När de blir lite äldre och kan äta plockmat så blir maträtten på tallriken genast lite roligare att titta på.
    Tror inte att man måste "lura" ögat de här små genom att göra det vackert på tallriken, tycker de om maten så äter de - tycker de inte om maten så tror jag att de ratar den även om den är fint upplagd
  • The Bumblebee
    Blue Vapor:
    Recept på din rätt med dillstuvad potatis efterlyses! Har aldrig stuvat potatis - har noll koll på hur man gör det Generad

Jordgubbar å annat som vi människor kan vara känslig mot, märker man ju rätt snabbt om bebisen tål eller ej. Så börjar man i liten mängd så är det ju ingen fara. Prickar kring munnen är ju inget som är farligt
    Är man nötallergiker själv t.ex. så känns det nog ganska naturligt att inte ge sitt barn 3 msk. nötcremé första gången de testar nötter osv 
    Sunt förnuft är nog mitt motto när det gäller allt som har med barn - barnmat - uppfostran - you name it! - att göra

Pillis:
    Har inte du några nya recept att dela med dig av? Har kommit in i ett testa-barnmat-skov, och vill göra så mycket som möjligt innan jag säckar ihop till mitt vanliga lata jag
  • The Bumblebee
    Pillis:
    Vi renoverar oxå - så jag vet precis vad du menar med brst på tid Fast i ärlighetens namn så går jag mest å svär över oredan under dagarna, gör inte så många knop på reglning av vägg och dylikt...
    Måste köpa lite råvaror, det enda som ernjuds här hemma är köttfärs och älgkött. Skulle behöva lite kyckling och fisk för varition. Och kotletter vore ju oxå bra... Ska handla idag.
  • The Bumblebee
    CasaMia:
    Såg att du hade en Magic Bullet - är den så fantastisk som reklamen visar? Jag har en bekants bekant som köpte en sån och skickade tillbaka den ganska omgående, sa att den inte alls var stark nog att mixa vissa saker. Hacka is t.ex. var rena skämtet. Fungerar din till det mesta, eller är det väldigt begränsat vad man kan göra?

Idag var jag borta hela dagen, så sambon har skött maten. Elmer har alltså ätit 3 burkar mat idag! (små alltså) - inte undra på att han knappt orkade vällingen till kvälls och inte har vaknat en endaste gång ikväll Ska nog pytsa i honom lite mer mat om dagarna. Imorgon ska han få hemlagat iaf - har ju som sagt levt på burkar idag

Nån som gjort fisk i ugn till bebisar? Kom på att det är ganska smidigt att ugns"baka" fisken, då behöver man inte passa så noga. Tar ju lite längre tid än när man kokar den.
  • The Bumblebee
    ylletröja:
    Tack så jättemycket  Ska testa det där i veckan! Gör du nån särskild sås till?
  • The Bumblebee
    Sefyria och ni andra!
    Jag kan länka till en barnmatssida som florerat på diverse barnsiter Hoppas att nåt kan komma till användning!

http://hem.passagen.se/isaksweb/

Kan hända att det är samma som Ypsylon pratar om.

Jag är så dålig att komma ihåg att jag har såna här sidor bland favoriterna. Men med lite hjälp så kommer även jag ihåg saker (Å nu ammar jag bara en gång om dan - kan man fortfarande skylla på amningshjärna då???)
  • The Bumblebee
    CasaMia:
    Ok, inte värt en tusenlapp alltså - men 500 spänn då? Tror att den går på runt det på ellos
Svar på tråden Barnmat