Inlägg från: The Bumblebee |Visa alla inlägg
  • The Bumblebee

Barnmat

Svillan:
    Ja gör det!
    Jag kokar alltså gröten färdig först. Sedan vispar/mosar jag ner frukten. En tredjedels banan till en barnportion, eller ett halvt päron typ. Då blir svalnar gröten lite snabbare oxå. Och det är verkligen jättegott!
    (Elmer äter numera med mjölk till gröten, men det funkar lika bra att dricka vatten till )
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • The Bumblebee
    Mamsie:
    Vi skrev om varann
    Ja, jag bara mosar ner bananen i färdiga gröten. Äpple brukar jag göra precis som du med. Men mjuka päron behöver inte koka - de är bara att mosa ner oxå. Päron är för övrigt det enda som funkat på min sons hårda mage - så det kanske du skulle testa!
  • The Bumblebee
    JohPet skrev 2006-12-21 09:24:53 följande:
    the bunblebee:Är det vanlig havregrynsgröt dina barn äter eller mixar du den på nåt sätt. Elias verkar inte gilla vanlig barngröt(köpe-)längre så jag måste komma på nåt annat att ge till frukost.
    Nu äter Elmer vanlig havregrynsgröt. Jag mixade grynen de två första månaderna. Nu brukar jag lägga havregrynen i vattnet lite innan jag börjar koka, så vispar jag sönder dem lite innan. Den blir ganska slät så.

Havregrynsgröt med banan i - är så mycket godare än banangröten man köper Jag gav ju Elmer den först, men nu får han som sagt bara egen gröt.

Testa att ge - spännande å se om han gillar!
    Du kan ju först testa utan att mixa grynen, men verkar han inte gilla konsistensen då kan du ju mixa nästa gång. Ska man mixa är det lättast att mixa en stor mängd, sedan ha "havremjölet" i en burk och ta därifrån till gröten.
  • The Bumblebee

På tal om gröt - nu sitter Elmer och skriker efter frukost Förvånad Idag blir det med banan, i två dagar har de fått med päron

• The Bumblebee
    Rokka Jill:
    Ja du, jag brukar ge avokado som den är Superbra mellanmål, lätt att ta med. Barnen har även fått det till den andra maten, alltså ätit spagetti å köttfärssås + avokado.
    Räcka ut tungan Jag hade visst inget tips alls...kanske skulle låtit bli att skriva
  • The Bumblebee
    JohPet:
    Fiberhavregryn kan vara lite för kraftigt för en del bebismagar. Aron 1½ år blir fortfarande lös i magen om han får gröt på fiberhavregryn, men Elmer som varit hård i magen klarar fibrerna bättre Det är nog bara att testa dig fram. Men jag kan ju säga som så, att små barn oftast inte behöver fullkorn alls. Det kan man vänta med ett par år.
  • The Bumblebee

Med risk för att folk blir irriterad på upprepning Men samma fråga dyker upp eftersom, så jag klistrar in detta igen

Jag klistrar in ett gammalt inlägg jag skrivit om "hemmagröt". Kanske nåt tips kan komma till användning!

Lite hemmagröt-tips för den som är intresserad.

Mixa havregrynen först om bebisen är känslig mot fastare konstistens. Vill man järnberika gröten, så mixar man 1 msk blodbröd per grötportion, samtidigt som grynen. Aprikoser är oxå järnrikt! Man kan ju variera den egna (havregryns)gröten hur mycket som helst

* Med frysta hallon i - blir perfekt ät-temperatur om man slänger i ett par hallon efter man kokat gröten.
    * Mosa ner en halv banan i gröten efter kokning. Mycket godare än köpe-banangröten. (varför har vi börjat med den egentligen...)
    * Äppelbitar som får koka med gröten - god äppelgröt. Går att göra samma med blåbär.
    * Mosa ner ett halvt mjukt päron - supergott och bra för hård mage!

Jag har varierat mellan havregryns-, mannagryns- (när det är ok med mjölk i maten), grahamsgrynsgröt. Grahamsgröt och risgrynsgröt. Alla varianter här uppe går ju att göra med alla grötar förutom risgrynsgröten.

* 1 msk mat(raps)olja i gröten är bra näringtillskott. Även bra om bebisen är hård i magen.

* Frukt i, till eller efteråt är bra, då C-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet.

Jag ser nu att jag inte skrev nåt om fullkorn. Man ska vara lite försiktig med att ge fullkornsmat till de små, (fiberhavregryngröt, grahamsgröt, rågmjölsgröt) då för mycket fibrer kan vara svårt för de små magarna att bearbeta. Aron (1½) kan fortfarande bli lös i magen om han får fiberhavregryn. (Han har aldrig fått ont i magen, bara blivit lös...)

Min yngsta grabb har i princip bara ätit egen gröt. Vet många andra som oxå bara ger barnen egen gröt - ingen har fått näringsbrist ännu  Var inte rädd för att göra egen gröt!

• The Bumblebee
    onehappen skrev 2006-12-27 11:01:16 följande:
    nån som har tips på vad man kan blanda med keso som mellis?täkte själv avocado eller majs, fler idéer?
    Banan och nektariner brukar mina gossar få till keso ibland. Stora killen vill ha russin i oxå
  • The Bumblebee

Koka kasslern så är det ingen fara   Samma som med falukorven.

Jag har oxå gjort korvstroganoff. Och idag blir det nog kasslergratäng - en liten till Elmer och en större till oss andra

Kommer att koka en kasslerbit, sedan göra en gratäng på paprika, lök, grädde och lite citron. Peppar och paprikapulver. Sedan får han äta detta med kokta morötter/blomkål/broccoli. Mixar gratängen, då kassler är lite väl svårtuggat för min lilleman tror jag

Svar på tråden Barnmat