• Pillis1975

Barnmat

Här diskuterar vi mat och recept för barn som inte börjat att äta exakt den mat som vi äter. Tips och ideer vill vi ha här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-06 15:44:56:
    Skriv gärna i era inlägg hur gamla era guldklimpar är

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-02 07:52:01:
    Har bara gått tillbax till sidan 28 än så länge. Om någon har tid o ork, skriv gärna om receptet så att det blir mer kortfattat, nu står det exakt som det står i inläggen.

* pasta, kyckling och morot

* tagliatelle med kött och sås på broccoli, röd paprika, lök och basilika (ljuvligt faktiskt )

* mango/äpple/stjärnanis och äpple/päron/kanel

* Köttfärs, morötter, potatis, kålrot, palsternacka, lök (först använde jag gul lök, idag purjo) vatten, krossade tomater, några lagerblad, någon örtkrydda (jag har testat timjan + oregano, och idag rosmarin) ev. kryddpepparkorn kokas tills grönsakerna är färdiga och mjuka - då är köttfärsen oxå färdig.

* idag gjorde jag mat åt min..det blev köttfärs med paprika, tomat och bulgur. vet inte om det va så poppis..hon gjorde konstiga miner men åt mycket.. haha va roligt att se minerna iaf

? Idag fick han första hemmagjorda gröten:

Mixade 1dl havregryn vilket väger 35 gram.
    Tog hälften av det, (ca 17½ gram) och kokade i 1,4 dl vatten i 3 minuter. Blandade i lite kylskåpskall fruktpuré så det blev gott och svalara.
    Ungen stånkade, stönade, frustade av vällust när vi matade honom. Och gnällde och gnydde när vi inte slevade in gröten fort nog

? Skinka med dillstuvad potatis

2 skivor skinka (kokt, vanlig som man har på mackan!)
    2 potatisar (kokas i 2 dl osaltat vatten) Här har jag lagt till en halv morot per portion.
    3 msk grädde
    1 tsk hackad dill (0,5 tsk torkad dill)
    1 msk smör

1. Skala och tärna potatisen (och ev morot) , och koka i vattnet i en kastrull.
    2. Klipp eller skiva skinkan i mindre bitar.
    3. När potatisen känns mjuk, tillsätt skinkan, grädden och dillen.
    4. Låt puttra ihop någon minut. Rör ner smöret (och mixa) och servera.

Tillsätt ev mer vätska.

Detta recept är för en "barnportion", det betyder att det blir ganska mycket mat för en liten bebbe. Jag 4-dubblar alltid recepten och delar upp för att frysa. Jag räknar "barnmatsburkar" som portioner, en liten burk är ca 1 dl, en stor är ca 2 dl. Brukar ge min tjej 1dl-are än så länge. Jag minns inte nu hur många sådana portioner det blev...... 6 kanske (vid en 4-dubbling alltså)?

? Idag bjöds det på kotlett med aprikos och morot. Och till efterätt banan mosad i hallon (tips härifrån) Förresten i förmiddags åt han macka med kokt ägg på Maten då, jag tog lite kotlettkött o skar i mindre bitar, klippte ner några torkade aprikoser, skar morot i mindre bitar, lite provencalsk krydda och vatten. Sen fick det koka i en kvart o mixas Mosade en potatis till Sen hallonen tinade jag i mikron och mosade sen en banan i det Ägget mosade jag och la på en macka med osaltat smör på

?
    Jag mal oxå grynen till havremjöl som jag då har färdigt i en burk flera dagar. Eftersom jag är en olydig mamma som inte vill ge samma sak till Sanna veckovis i taget brukar jag variera olika fruktgröter;
    - Banan var nog det första jag provade, och serverar då gärna passerade hallon/blåbär blandat med resten av bananen mosad. (Ca 2/3 i gröten och 1/3 mosad till 'sylten) ibland får hon katrinplommon på istället.

- Mango har jag rivit ner och kokat med några gånger, serverat med köpt mango/päronpuré.

- Idag rev jag lite päron fint i gröten och även nu fick hon mango/päronpuré till.

? Jag mixar havregrynen med stavmixer, så det går alldeles utmärkt När jag sedan gör gröten, så tar jag en aningens mer vatten än vad det vanliga grötreceptet säger. När det är hela havregryn så är det ju rätt mycket luft med när man mäter grynen - men när man mäter mixade gryn så är det ju mer som mjöl. Har ca. ½ dl mixade gryn och nästan 2 dl vatten. Min grabb vill inte ha den för "stabbig".

? Jag gör vanlig havregrynsgröt till min tjej!
    Jepp, ta "ett gäng" havregryn och kör med stavmixern - blir super! (då har du färdigmixade gryn några dagar) Sen så har jag redan mätt och vägt (med tanke på att volymen blir annorlunda med mixade gryn) BRA med våg! Jag ger nu motsvarande en halv vuxenportion ( ) och det är 20 gram mixade gryn och ca 1,25 dl vatten! Sen så blandar jag den färdiga gröten med en istärning aprikospuré för järnets skull, och pudrar med lite kanel. Poppis här i alla fall

? Jag kopierade in ett inlägg jag gjort tidigare om hemmagjord gröt. Min Elmer (5½ mån.) äter ½ dl mixade havregryn + nästan 2 dl vatten, det tycker jag blir lagom konsitistens.

Lite hemmagröt-tips för den som är intresserad
    Mixa havregrynen först om bebisen är känslig mot fastare konstistens. Vill man järnberika gröten, så mixar man 1 msk blodbröd per grötportion, samtidigt som grynen. Man kan ju variera den egna (havregryns)gröten hur mycket som helst

* Med frysta hallon i - blir perfekt ät-temperatur om man slänger i ett par hallon efter man kokat gröten.
    * Mosa ner en halv banan i gröten efter kokning. Mycket godare än köpe-banangröten. (varför har vi börjat med den egentligen...)
    * Äppelbitar som får koka med gröten - god äppelgröt. Går att göra samma med blåbär.

Jag har varierat mellan havregryns-, mannagryns- (när det är ok med mjölk i maten), grahamsgrynsgröt. Grahamsgröt och risgrynsgröt. Alla varianter här uppe går ju att göra med alla grötar förutom risgrynsgröten.

* 1 msk mat(raps)olja i gröten är bra näringtillskott. Även bra om bebisen är hård i magen.

Inte meningen att trycka på er en massa gröt-recept Bara lite tips till er som vill göra egen gröt.

* Frukt i, till eller efteråt är bra för C-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet.

Jag ser nu att jag inte skrev nåt om fullkorn. Man ska vara lite försiktig med att ge fullkornsmat till de små, (fiberhavregryngröt, grahamsgröt, rågmjölsgröt) då för mycket fibrer kan vara svårt för de små magarna att bearbeta. Aron (1½) kan fortfarande bli lös i magen om han får fiberhavregryn. Han har aldrig fått ont i magen, bara blivit lös

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-02 08:38:15:
    * * Köttfärs, potatis, kålrot och palsternacka: Detta kokas i små bitar tillsammans med lagerblad, lökringar, oregano. När allt är mjuk och köttfärsen färdig plocka bort lagerbladen och löken. Häll bort lite vatten. Tillsätt lite krossade tomater. Mixa till puré!

* Pasta, kyckling och morot: Tärna moroten och skär kycklingen i små bitar. Koka allt tillsammans med pastan, lökringar och timjan. När allt är färdigkokt ta bort lökringarna, tillsätt lite smör och sedan mixa allt till en puré.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-06 07:53:37:

Lagade torsk med potatis, palsternacka, kålrot, morötter, broccholi och dill (och rapsolja) till min lilla snart 7 månaders. Det tyckte hon var toppensmarrigt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-06 18:09:43:
    Här kommer ett fiskrecept som min son gillar: (blir ca 10 portioner)
    Mixa sönder ett fiskblock (400 g) i en matberedare. Tillsätt 3 ägg, 2 dl matlagningsgrädde och 2 msk potatismjöl och mixa ihop. Häll i en smord avlång sockerkaksform. Grädda sedan i 200 grader i ugnen 50-60 minuter. Dela i ca 10 bitar och frys in!

• Svar på tråden Barnmat
  • onehappen

shoegirl

vad säger din proggsläkt om när man skall introducera (egen) havregröt förresten? ska man vänta tills de provat på kött och annat eller? enligt en amerikansk källa som kan påstås vara rätt alternativ/strikt bör just gryner introduceras _sist_ istället för först som är så vanligt här.. men vad säger dina källor?

min 6-månaders tittade med stora längtande ögon på min havregrynsgröt i morse. hittills har han bara fått smakisar av rotfrukter och lite frukt.

• onehappen

"Om ekologiska produkter är dyra eller smakar sämre så väljer jag nåt annat istället."

Ekologiskt är väl alltid dyrt..? tyvärr.. det borde vara momsbefriat med tanke på hur sorglig jordens framtid ser ut. Själv ser jag det som en sorts välgörenhet att köpa ekologiskt (om det inte är riktigt svindyrt då) hellre än att ge pengar till röda korset eller någon annan gigantisk oöverblickbar organisation. trots att vi skulle behöva dra ner på matkostnaderna i vår lilla familj.

+ att de barn som äter ekologiskt har betydligt lägre halter av miljögifter i sig än andra, enligt en aktuell studie.

utan att ge någon (eller mig själv) dåligt samvete för att inte alltid kunna ge ekologiskt, så försöker vi så gott det går iaf.

• Mamsie
    Shit, bröt en nagel när jag skulle ha ut fryst potatismos ur en "IKEA-silikon-frysform", den där med fyra stora gropar ni vet?
    Nåja nu har vi fryst potatismos för en vecka framåt, å lite morot å hallonpuré och hallonsaft. Senare idag ska jag koka & puréa päron och äpplen till hans efterrätter och gröten.
    Hur går det med äpple, ska man testa utan askorbinsyra? Jag brukar ju ha det till vuxenäppelmoset för att det inte ska mörkna...

*gone*
  • Vårkänslor

The Bumblebee Jag har ju tidigare använt burkmat.. Då har alla ingredienser förutom fullkornspasta och ärtor funnits med.. Igår när han åt det så tyckte han om det jätte mycket.. Men idag, så fick han kvälningar när han åt det... Ja får nog slänga all den där maten då.. Hehe.. Ja gjorde så himla mycket!.. Men det är väll så när man inte har testat innan..

Ska nog följa era råd i detta forum!
    Tack så jätte mycket för era svar!

• Senap
    onehappen skrev 2006-11-15 10:58:39 följande:
    shoegirl"Fisk kan vara hårt också - många är ju fiskallergiker pga samma mekanism."Betyder det att det finns antibiotika i fisken?
    Nej - det är pga av något protein/syra som man blir allergisk mot. För att undvika det så introduceras fisk (som allt annat ) med försiktighet

Ekologiskt: Normalt får man i sig 54 olika miljögifter varje dag. Förvånad Och nya rön visar att miljögifter påverkar foster/barn mer än man först trott.
    Ekologisk mat är dessutom nyttigare T.ex. eko-mjölk innehåller t.ex. mer vitaminer större del omega3.
    Normalt består vår kost av lika del omega3 och omega6 - MEN den överdrivna hetsen av livsmedel snedfördelar fördelningen av fetterna att den idag är så hög som 1-10 (mest omega6 då) Omega 6 ger kärlsjukdomar osv.
    Hmmm. Läste någon artikel i SvD om det för inte så länge sedan. Kan leta.
    På samma sätt - vilda djur som älg och ren innehåller mer vitaminer. Ren tom C-vitamin för de äter så mycket lav. Men där ska man vara lite försiktig till småbarn för just eftersom de äter så stark mat är även deras kött lite "starkt" för känsliga magar.

Summakardemumma - jag väljer alltid ekologiskt. Ser det som en ganska billig investering till mitt liv. Glad (Om dock onödigt dyr i Sverige Fundersam)

De riktigt "proggiga" tycker bovetegröt (nyttigt, proteinrikt, utan gluten) är att föredra. Emn annars finns inga problem att göra egen havregröt.

Sorry uppsatsen - over n out från "proggskolan"
    Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • onehappen

shoegirl- heja! skriv gärna uppsatser, verkar vara fler än jag som uppskattar dina inlägg.

Inte så lätt i matdjungeln, det finns inte så många "alternativa" dvs icke Svl-källor att vända sig till.

• skrattmaja

tack tinuska, bra att ha lite tips på lager, skriver och skriver när jag läser denna trådGlad

skratt-maja numer mamma till johanna ♥
  • Tinuskan

Skrattmaja, Vassego, tyckte inte att de va så farligt dyra heller...

• Mamsie

Vi bor på Hisingen, Göteborg. Och vi har så mycket miljögifter här i alla fall (oljeraffinaderier bla), så det som kommer med maten är som en pink i havet
    Eller så är det jag som är så lat och har annat i livet som tar min energi o uppärksamhet.
    *letar efter fler bortförklaringar*

Men det där med "Och nya rön visar att miljögifter påverkar foster/barn mer än man först trott." ... Ursäkta att jag bara hmmmar åt det, man orkar inte bry sig - det är ju nya rön och larm hela tiden.
    Jag är 42 år och var gravid första gången 1985. Gissa om jag hört så mycket att jag bara gäspar åt det. OK, vi käkar inte grönsaker som är odlade vid de största trafiklederna (jag bor vid en av Göteborgs värsta), så liiite tänker man ju.

Men jag diggar proggskolan i alla fall - nyfiken som jag är *s*

• CasaMia

Jag tänkte att det finns så många olika åsikter och gissningar om det ena och det andra, och det är tufft för oss vanliga dödliga (läs mig) att hålla reda på. Dessutom gäller ju olika regler för alldeles nya små och lite äldre spädbarn.
    Så nu startar jag en ny tråd och hoppas att alla kloka människor i vår mattråd fyller i så kanske vi kan klargöra:

-vad som är bra,
    -vad som man ska vara mer försiktig med och
    -vad man ska undvika helt i olika åldrar.

Vad tror ni om det - vill ni hjälpa?

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m14478681.html

OBS! Jag kan ha tänkt fel, så rätta mig gärna, men förstår ni hur jag menar?

Alla mammor tycker att just hennes barn är underbarast på jorden, men det är ju min Sanna!
Svar på tråden Barnmat