• Ludden

Kort lutealfas

Finns det någon som jag som har en mycket kort lutealfas? Min är endast 8 dagar och jag har en cykel på 23 dagar. Har en son på 14 månader och när han blev till gick det på andra försöket, hade en cykel som var några dagar längre då. Nu verkar det inte vilja ta sig. Kan lutealfasen ändras i och med en graviditet? Någon som har pratat med en läkare om kort lutealfas och vad sa de då?

Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Kort lutealfas
  • Frk

Hej!
    Jag har faktiskt samma problem. Tror jag. Sonen blev till på fjärde försöket men nu har vi försökt i snart ett år med att få till ett syskon. Har kort menscykel, ca 23-25 dagar och brukar ha en luthealfas på ca 10-12 dagar. Har lämnat blodprov och min gyn kunde se att jag hade låg nivå av progesteron så nu ska jag använda en progesteron kräm och se om luthealfasen blir lite längre. Kolla en bra länk här:www.babyhopes.com/articles/luteal-phase-defect.html.

Du kan väl prata med din gynekolog och se vad som går att göra.

Lycka till!

• Ludden

Hej Frk och jättetack för ditt svar!
    Vi har inte försökt så länge som ett år ännu och jag vet inte om de vill ta emot mig för utredning innan dess. Har läst artikeln och börjat ta vitamin B6 samt funderar på att skaffa en kräm som heter Wild Jam (fick tips av en tjej här på fl som blev gravid då). Är dock lite i valet och kvalet om jag ska prata med gyn först eller "exprimentera" lite på egen hand först...

Lycka till med syskonet!

• midsomer

Har också 23-24 dagar med en lutealfas på 8-9 dagar. Jag har hört att vissa tar progesteron för detta. Har dock inte provat det själv. Har försökt över 1 år nu. Fått några tidiga missfall och misstänker att detta beror på att kroppen inte pallar att bevara graviditeten.

• Ludden

Midsomer, vad tråkigt. Jag är nästan helt säker på att jag också hade ett tidigt missfall i början på denna månad. Jag har i alla fall köpt krämen som jag nämner ovan, en typ av naturlig progesteron och tänkte testa några månader för att se om det hjälper.

• La Star

Hej.
    Jag har kort o oregelbunden menscykel och lutealfas på runt 11 dagar. Har försökt bli gravid i snart 2 år. Gjort utredning och det finns inga fel på oss. Fick pergotime för att stimulera till en "bättre ÄL" men blev överstimulerad och läkaren tycker inte att jag ska äta det mer.
    Står i kö för IVF.
    PUST!! Att det ska va så svårt att bli gravid!!!!!
    Vad är progesteron? Är det ngt läkaren skriver ut??

• Ludden

Carmenzita, ja progesteron skrivs ut av en läkare för att förlänga lutealfasen. Som du ser ovan har jag dock köpt en kräm på Örtapoteket som sägs innehålla naturligt progesteron eller om det ska bildas när man använder det. Har naturligtvis inte fått någon äl denna månad så jag får vänta med att testa den till nästa.

Lycka till!

• johto

Äntligen en tråd om kort lutealfas! Jag tog ut min p-stav för ca 2 månader sedan. Jag har haft två cykler sen dess. En med lutealfas på 11 dagar och en med 9 dagar. Fick mensen sent igår kväll så jag försöker intala mig att det var 9.5 dagar...

Jag använder både ÄL-test och tempmetoden för att hitta ÄL. Hur gör ni?

Frk: Hur länge hade ni försökt innan du kontaktade din gyn?

• johto

Ludden: Men det måste kännas skönt att du har blivit gravid innan. Hur lång var fasen då?

• johto

Nu ringde jag till barnmorskemottaningen där jag tog ut min stav. Hon sa att det var helt ok att få mens 10 dagar efter ÄL. Hon sa också att jag skulle ta det lugnt och sluta läsa massa om ÄL. Hon skulle bara veta...

Fast jag tror att det ligger nåt i vad hon säger. Vi är så hysteriska nu för tiden.

Svar på tråden Kort lutealfas