• Ludden

Kort lutealfas

Finns det någon som jag som har en mycket kort lutealfas? Min är endast 8 dagar och jag har en cykel på 23 dagar. Har en son på 14 månader och när han blev till gick det på andra försöket, hade en cykel som var några dagar längre då. Nu verkar det inte vilja ta sig. Kan lutealfasen ändras i och med en graviditet? Någon som har pratat med en läkare om kort lutealfas och vad sa de då?

Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Kort lutealfas
  • johto

Kolla in det här. Det är skriver av en gynekolog. Vi kanske inte ska oroa oss tjejer!
    FRÅGA:
    Jag tog ut min p-stav (Implanon) för en och en halv månad sen och fick mens två dagar efter det. Jag har använt temperaturmetoden och ägglossningstest för att få koll på min cykel. Min första cykel hade en lutealfas på bara 11 dagar. När jag läste att det kan vara för kort tid för att jag ska kunna bli gravid blev jag väldigt orolig. Stämmer detta? Kan det vara så att kroppen inte helt har återställt sig efter p-staven. Är detta något jag ska prata med en gynekolog om redan nu eller ska jag avvakta?

SVAR:
    Lutealfasen, tiden från ägglossning till mens, brukar vara 14-16 dagar. För bara en och en halv månad sedan tog du bort en p-stav för att kunna bli gravid och det verkar som om du har en stark barnönskan. Du har kollat att din lutealfas var 11 dagar och det oroar dej. Det finns ingen anledning att tro att du inte snart är gravid och ingen anledning att söka gynekolog nu. Du vet nu att du har ägglossning. Risken med att fortsätta mäta temperatur och göra ägglossningstest är att ditt och din partners sexliv övergår till att bli mer en fortplantningsakt istället för ett uttryck för lust och kärlek.
    Jag skulle vilja föreslå dej att kasta termometern och istället ha sex med din man när ni har lust med det, utan att tänka på att bli gravid. Om du inte blivit gravid inom ett år är det dags att söka gynekolog för en eventuell utredning.
    Hälsningar Maud

• johto

Det är bara det att ett år är så LÄNGE! Hon har rätt om det där med sexlivet. Det kanske inte är bra att hålla på och testa hela tiden...

• marvi

johto: Självklart ska man inte söka hjälp för att kroppen inte funkar perfekt direkt efter att man slutat med hormoniella preventivmedel, det har hon ju rätt i. Och på sätt och vis har hon väl även rätt i att om man är ung och därmed har goda chanser att bli gravid så är det bästa för förhållandet kanske att strunta i att försöka pricka in ÄL.

Men om man har passerat sin fertila topp eller har andra orsaker till att förmoda att det kan vara lite svårare att bli gravid så tycker jag det är jättebra att ha koll på cyklerna. Det är vetenskapligt bevisat att man har större chans att bli gravid om man prickar in sex vid ÄL (Nähää! ).
    Dessutom, när man söker hjälp för t ex oregelbunden menscykel vill många gyn att man tempar under några månader och kommer tillbaka sedan. Så då är det bra om man kan ha med sig kurvorna från början.

• johto

Jo jag håller med dig marvi. Men man ska nog tänka lite på att kvinnor har blivit gravida i alla tider. Även utan ÄL-tester.

• johto

Ingen annan med lutealfas runt 10 dagar?

• Gnista

Här är en till med kort lutealfas, runt 10 dagar. Vi är oförklarligt barnlösa, och har gjort 5 ivf/icsi med en graviditet som resulterade i missfall i v 6 som resultat. Tycker inte min lutealfas blev längre med progesteron.
    Vi väntar nu barn genom adoption

• johto

Nej va spännande! Min syster adopterade en liten tjej från Kina i våras. Hon är så gullig!

• Gnista

johto: ja, det ska bli hur spännande som helst! Vårt barn kommer födas (eller kanske finns h*n redan?) i Colombia

• Ludden

Tjejer, måste bara berätta att krämen och vitaminerna gav resultat, jag är gravid! Fick en pytteliten blödning på dag 11 efter (vad jag tror) äl. Inte konstigt att man inte blir gravid med en lutealfas på 7-8 dagar om ägget inte fäster förrän på dag 11. Tror dock att ni som har en fas på 10 dagar inte behöver oroa er. Håller tummarna för att ni också får det efterlängtade plusset snart! Kram L

• johto

Oj va roligt! Grattis! Vad var det för kräm? Var det nåt son din gyn rekommenderade?

Vilken dag testade du på?

Svar på tråden Kort lutealfas