Kolla in det här. Det är skriver av en gynekolog. Vi kanske inte ska oroa oss tjejer!
FRÅGA:
Jag tog ut min p-stav (Implanon) för en och en halv månad sen och fick mens två dagar efter det. Jag har använt temperaturmetoden och ägglossningstest för att få koll på min cykel. Min första cykel hade en lutealfas på bara 11 dagar. När jag läste att det kan vara för kort tid för att jag ska kunna bli gravid blev jag väldigt orolig. Stämmer detta? Kan det vara så att kroppen inte helt har återställt sig efter p-staven. Är detta något jag ska prata med en gynekolog om redan nu eller ska jag avvakta?
SVAR:
Lutealfasen, tiden från ägglossning till mens, brukar vara 14-16 dagar. För bara en och en halv månad sedan tog du bort en p-stav för att kunna bli gravid och det verkar som om du har en stark barnönskan. Du har kollat att din lutealfas var 11 dagar och det oroar dej. Det finns ingen anledning att tro att du inte snart är gravid och ingen anledning att söka gynekolog nu. Du vet nu att du har ägglossning. Risken med att fortsätta mäta temperatur och göra ägglossningstest är att ditt och din partners sexliv övergår till att bli mer en fortplantningsakt istället för ett uttryck för lust och kärlek.
Jag skulle vilja föreslå dej att kasta termometern och istället ha sex med din man när ni har lust med det, utan att tänka på att bli gravid. Om du inte blivit gravid inom ett år är det dags att söka gynekolog för en eventuell utredning.
Hälsningar Maud