Var på VUL hos linnékliniken idag för att se hur jag reagerat på den ökade dosen av pergo, åt nu 1,5 tablett (fast tog två sista dagen) och har ätit lite rosenrot innan och efter kuren, som avslutades i fredags. Nu, sex dagar senare, upptäckte läkaren en äggblåsa på 22mm, som såg jättefin ut
Jag rådfrågade om mina korta lutealfaser, och hans första reaktion var att det kan bero på att man inte haft en bra ägglossning de tidigare gångerna. Han sa att det finns de som får ganska svaga ägglossningar, och därmed stiger inte progesteronhalten så mycket att lutealfasen blir så lång som 14 dagar. Detta då en svag ägglossning kan ha inneburit att ägget inte följt med vätskan ur äggblåsan, och då är det ju heller ingen idé att sätta in progesteron.
Därmed gav han mig en spruta för att sätta igång ägglossningen, Ovitrelle, så jag kommer att ägglossa inom ett dygn. Och om denna lutealfas är lika kort som vanligt så är inte det felet. Då kan det vara värt att titta närmare på progesteron-vagitorier.
ÅÅÅÅÅh vad skönt det är att ägglossa redan nu, trodde jag skulle få vänta fyra veckor till typ!