• Ludden

Kort lutealfas

Finns det någon som jag som har en mycket kort lutealfas? Min är endast 8 dagar och jag har en cykel på 23 dagar. Har en son på 14 månader och när han blev till gick det på andra försöket, hade en cykel som var några dagar längre då. Nu verkar det inte vilja ta sig. Kan lutealfasen ändras i och med en graviditet? Någon som har pratat med en läkare om kort lutealfas och vad sa de då?

Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Kort lutealfas
  • Ludden

Hej Johto! Ja det bästa är nog att bara ta det lugnt och inte läsa på för myckat om allt som inte är som det ska enligt normen... Själv kan jag inte låta bli. Använder också äl-tester och tempar plus knaprar en massa olika vitaminer som jag tror ska hjälpa. När jag blev gravid förra gången hade jag en cykel som var ca 2 dagar längre än nu. Dock har jag ingen koll på hur lång lutealfasen var då. Allt mellan 10-16 dagar ska väl vara OK. Jag har fått en tid hos läkaren för att kolla progesteronhalten som kan påverka lutealfasens längd.

Lycka till!

• greeneyes

jag har redan börjat blöda lite, e bara på BIM-6... såå trist så jag känner igen mig i det ni skriver, har ofta så. hör till saken att jag har PCO o just ätit första kuren, men fick äl först på dag 46. men nu en vecka senare har jag redan börjat blöda lite. trist... är ju rädd att ägget inte hinner fästa.

• linedja

Är det dåligt att ha en kort lutealfas menar ni?? ..och varför? Skäms lite, men det har jag inte fattat isåfall. Trodde inte det hade nån betydelse.

Jag blev gravid på första försöket med sonen, och då hade jag ca 8-9 dagars lutealfas. (hade inte ätit p-piller på länge, men hade inte heller FÖRSÖKT att bli gravida)

Snart dags för syskonförsök, så det är därför jag undrar... Någon som kan förklara för dumma mig...?

Är det så att ägget inte hinner fästa innan det stöts ut om man har för kort lutealfas??

Mamma till världens bästa Vilme 051121
  • La Star

Linedja- jag är inte heller ngn expert men min läkare sa till mig att om man har kort menscykel så hinner inte alltid äggen svullna upp ordentligt innan man får ägglossning och det kan minska chanserna att bli gravid. Detta har kanske inte så mkt att göra med kort lutealfas dock...
    Jag har kort cykel (runt 24-26 dar) men min lutealfas är på c:a 13 dagar. Jag vet faktiskt inte vad som är en "normal" lutelfas...

• La Star

Just det. För att räkna ut lutealfasen, räknar man då den dagen man har ÄL som dag 1 och sedan framtill nästa mens första dag???

• johto

linjeda: Jag hade ju 9 dagar den här cykeln och min bm sa att det är ok. Man ska nog inte oroa sig så mycket. Om du blev gravid sist med kort lutealfas så blir du säker det nu också. Alla är vi olika. Det är nog svårt att säga vad som är för kort. Det brukar dock stå 10-16 dagar där jag kollat.

"Är det så att ägget inte hinner fästa innan det stöts ut om man har för kort lutealfas??"
    Svar: Ja det är så jag har fattat det.

Fördelen med kort cykel är ju att man får fler försök per år!

• greeneyes

lutealfas är tiden från ägglossning till mens, normalt sett 12-16 dagar. är den kortare än tio så kan ägget oftast inte hinna fästa innan mensen, vilket gör att man får svårare att bli gravid.

• johto

greeneyes: Jag det är precis vad jag läst också. Fast jag bar sett 10-16 dagar på de flesta ställen. Dock så har jag läst om många som blivit gravida trots kort lutealfas.

Jag väljer att lita på min BM. Ska försöka några gånger till innan jag går och kollar upp det.

• stumpelumpan

Har oxå kort lutealfas. Men cykeln är lång, tyvärr. Så det är långt mellan chanserna och ca en vecka senare vet man om det tog sig eller ej. Lite tråkigt. Har en son som blev till utan försök och då var lutealfasen oxå kort så det går men verkar vara svårare när man vill.

• marvi

Jag har också långa cykler och kort lutealfas, bara 8 dagar. Har dock en dotter redan och när hon blev till hade jag 10 dagar vilket ju ska vara OK. Så det verkar som om lutealfasen blivit kortare efter graviditeten. Jag tänkte avvakta någon cykel till för att se om cyklerna kanske stabiliserar sig mer innan jag söker hjälp.

Svar på tråden Kort lutealfas