• Ludden

Kort lutealfas

Finns det någon som jag som har en mycket kort lutealfas? Min är endast 8 dagar och jag har en cykel på 23 dagar. Har en son på 14 månader och när han blev till gick det på andra försöket, hade en cykel som var några dagar längre då. Nu verkar det inte vilja ta sig. Kan lutealfasen ändras i och med en graviditet? Någon som har pratat med en läkare om kort lutealfas och vad sa de då?

Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Kort lutealfas
  • fiffi84

hej! jag har lång cykel på allt från 32-55 dagar och har kort lutefas på 7-10 dagar. Trodde jag i alla fall. Var på gyn i går för att puktera en cysta, då frågade jag om detta. Hon sa att jag antagligen inte har någon äl. Trots positiva äl tester. Hon sa att testerna mäter signalerna från hypofysen och det är inte säkert att ägget släpper fast att det skulle vara moget. Så min mens kanske bara är en blödning för att slemmhinnan blivit för tjock. Jag blev gravid på min första pergotime kur fast fick missfall. Har ätit en kur till men fick ingen äl visade blodprovet som låg på 23. Man blir alldrig klok på sin kropp!! hoppas det är någon som har koll på läget.

• johto

marvi: Jag det kan nog vara smart att vänta några cyklar innan man söker hjälp. Hur länge tänker du vänta?

• marvi

Enligt min uppfattning verkar läkarna vara lite oense om hur mycket lutealfasen betyder. En del hävdar att kort lutealfas ofta är ett symptom på att något annat är fel, t ex att ÄL inte är tillräckligt "bra". Därför behandlar vissa läkare hellre med t ex pergo än med progesteron.

Ett tips är att komplettera ÄL-testerna med att tempa, då kan man ofta få bekräftat att ÄL verkligen skett.

• johto

marvi: Vet man alltså att ett ägg har släppt om tempen går upp? Jag har funderat hur det är med det där. Jag har tempat och använt mig av www.fertilityfriend.com två cykler nu och ÄL har detekterats båda gångerna.

• Ludden

Undrar samma sak som dig johto. Denna månad har jag inte haft några äl symptom alls och inget utslag på äl-testet som jag brukar ha. Dock beter sig tempkurvan som vanligt. Tempdipp för ett par dagar sedan och idag en rejäl tempstigning (borde ha äl i dagarna, har en regelbunden cykel på 23-26 dagar). Indikerar tempökningen på att jag haft äl eller har man dipp och sedan stegring trots att inget ägg släpper? Hoppas någon kan svara.

• johto

Jag har fattat det så här. När ägget släpper så börjar gulkroppen utsöndra progesteron som i sin tur gör att temperaturen går upp. Alltså svar JA! Bra va!

Det var här jag läste, under "hur sker ägglossningen": www.1177.se/artikel.asp&PreView=

• Ludden

Toppen i så fall! Tack för ditt svar johto. Då ska jag ju börja använda min wild jan cream nu, får skynda mig hem och smörja...

• marvi

Jag tror att det är så att om man får en tydlig temphöjning så har man haft ÄL. Men har man kort lutealfas kan det indikera att hormonnivåerna ändå inte räcker till för att starta en graviditet...

Svar på tråden Kort lutealfas