• Tutuss

Matvägran på "riktigt"!!!

Hej!
    Har precis blivit medlem i familjeliv och inte läst så mycket inlägg, men jag har en 2 åring som är en riktig matvägrare, äter alltså ingenting! och då menar jag ingenting! inte glass inte godis ingen mat, dricker bara vatten och välling(sondnäring). Han är utredd på längden och tvären, har inga fysiska fel men vill ändå inte,han har 2 äldre syskon som äter helt normalt, började på dagis i aug bara för matens skull, det har inte gjort någon skillnad.
    Det känns ganska ensamt, så jag undrar finns det nån mer som Pontus?????

• Svar på tråden Matvägran på "riktigt"!!!
  • Maluzalo

Det är nog bara en period han ska gå igenom.
    Gör ingen stor grej av det utan låt han va. Det finns inga friska barn som svälter sig!! Han börjar äta själv när han känner för det om du inte pressar honom.
    Sålänge han får i sig vatten och kan bajsa och kissa så behöver du oroa dig särkilt mycket. Lycka till!!!

• Tutuss

Tack!
    Kanske det, man får ju hoppas du har rätt, saken är den, att den perioden är ganska lång, han har aldrig ätit, har inte kommit till smakportioner ännu.

• Jessica C S

Oj, säger du det!
    Jag har en i föräldragruppen från bvc som har det problemet med hennes två åring. Dom har haft det fruktansvärt jobbigt. Jag har inte ens träffat dom sen det vart så illa, för dom har typ isolerat sig så att hon inte ska bli förkyld, för då vart hon ännu sämre. Hon har fått läggas in ett par gånger. Och nu sondmatas hon. Det är tufft. Jag lider med henne, verkligen. Jag har funderat om det finns fler som har det så, nu vet jag....

Jag undrar verkligen varför det blir så. På flickan jag träffat så har dom inte hittat något fel alls. Jag antar att dom inte hittat det hos er pojk än?

vad säger läkarna till er? vad vet dom, varför blir det så? Vad gör man?

Skickar *styrkekramar* det kan behövas!

Jag tror dock att det kommer gå bra, men att det behövs tiiiiiid.

• Tutuss

Ja, det är just det, dom vet inte heller, dom har gått in och kollat ifrån näsan och neråt, kollat allergier, ja jag tror dom har gjort alla undersökningar som finns men det finns inga fel på honom ännu iallafall.
    jag får iallafall vara glad att han dricker sond ur nappflaska, han har ibalnd ätit nåt, nån makaron eller nåt annat 3 ostbågar är hans rekord tex, men han börjar inte äta för det, min högsta önskan är att han ska bli en vanlig matvägrare som bara äter makaroner eller bara mackor det skulle verkligen kännas som en seger!
    Man kan inte göra så mycket, han får mat på tallriken men han får gå ifrån bordet när han vill och ingen kommenterar att han inte smakat, vad kan man göra?
    Han går oxå på ätträning på sjukhus men där gör man inget annat heller

• Jessica C S

Usch så jobbigt alltså...
    Det låter ju verkligen som läkarna gjort allt dom kunnat, och att ni gör allt ni kan...

Hmm, skulle det tänkas att han skulle gilla att lukta på dom spännande lukterna hos turkiska restauranger, kinesiska, thailändska? Bara att få vara med och känna annan sorts lukt på mat, kanske skulle väcka matlust....jag vet inte griper efter halmstrån hehe...
    Iallafall, jag hoppas så hemskt mycket att det ska bli bättre för er i framtiden och för alla andra som har det så här jobbigt.

Jag får iallafall hjälpa till och puffa tråden, så att förhoppningsvis någon med samma problem hittar den, så det finns någon att bolla erfarenheter med...

• Jessica C S

Puffar upp tråden lite

• Neko

En flicka där min mamma jobbar (hon är förskollärare) äter inte heller någonting, hon är 4 år nu, tror jag. Hon tycker inte heller om att stoppa händerna eller någonting annat i munnen och har aldrig ätit någonting. Hon skulle egentligen ha varit trilling men de andra två barnen överlevde inte och flickan blev blind så läkarna tror att det kan vara ett trauma av något slag från före födseln som gör att hon inte äter. Det finns inga fysiska fel som gör att hon inte kan äta.

Kan även säga att det finns en sjukdom eller vad man ska kalla det som drabbar barn i yngre tonåren där de helt plötligt slutar äta och inte längre vill svälja något (inte ens saliv). Det har ingenting att göra med anorexia eller så. Jag har haft den själv, det var jättejobbigt, ingen vet vad det berodde på. I mitt fall gick det över efter 2 mån som tur var, annars hade jag definitivt fått njurskador eftersom jag inte drack något att tala om heller.

Det verkar som att de flesta problem som gör att folk inte äter/slutar äta är svåra att förstå varför :/

• Neko

Förresten, det var ett program på Outsiders om ett barn som inte ville äta, de tog henne till en speciell klinik där hon 'lärde sig' att äta, kanske kan vara något?

• Blue Dragon

Neko: Skulle nämna det men du hann före. Den ligger i Switerzerland (Kan inte stava på svenska).

Svar på tråden Matvägran på "riktigt"!!!