• Tutuss

Matvägran på "riktigt"!!!

Hej!
    Har precis blivit medlem i familjeliv och inte läst så mycket inlägg, men jag har en 2 åring som är en riktig matvägrare, äter alltså ingenting! och då menar jag ingenting! inte glass inte godis ingen mat, dricker bara vatten och välling(sondnäring). Han är utredd på längden och tvären, har inga fysiska fel men vill ändå inte,han har 2 äldre syskon som äter helt normalt, började på dagis i aug bara för matens skull, det har inte gjort någon skillnad.
    Det känns ganska ensamt, så jag undrar finns det nån mer som Pontus?????

• Svar på tråden Matvägran på "riktigt"!!!
  • Jessica C S

Puffar upp tråden lite igen, så fler med barn som inte äter kan hitta tråden

• Wilowa

Tutuss: Har ni fått hjälp av BUP (barn- och ungdomspsykiatrin)? Nu menar jag inte att han har en psykisk sjukdom, men det verkar som om det har låst sig. BUP är oftast väldigt bra på att lösa sånt. fast detta vet du väl kanske redan! Sedan nästa fråga. Har du och hans pappa fått hjälp att ta er igenom detta? Om ni är oroliga för att han inte äter, så påverkar det honom att äta mindre.

Jag var själv en vanlig matvägrare långt upp i åren och jag satte mig mer på tvären ju mer uppmärksamhet min ätning fick. Jag vet att det är jättesvårt, men jag tror att ni hjälper honom om ni slutar "bry er". Acceptera att han lever på sondmaten och låt honom få lugn och ro ett tag. Han märker naturligtvis av er oro. Det får honom antagligen att sätta sig ännu mer på tvären! Nu säger jag naturligtvis inte att ni är dåliga föräldrar! Ni har hamnat i en fruktansvärd jobbig situation och det är absolut inte ert fel att han inte äter. Något var ju galet redan från början eftersom han aldrig har ätit, det rår inte ni för!

• Tutuss

Nej BUP har vi aldrig varit på men är inte det psykologer man pratar med där? Det träffar vi en varje vecka när han går på "ätträning", så psykologhjälp har vi redan.
    Jag tror faktiskt att vi slutat "bry" oss för länge sen, man tjatar inte i nästan 2 år när det aldrig gett resultat....Värst är nog bekanta om tror att bara han kommer till dom så kommer han äta, vilket aldrig sker....hittills iallafall

• Jessica C S

Hej Tutuss. Ja det är säkert frustrerande kan jag tänka mig, att många tror det bara går över sådär... det här är liksom ingen vanlig matvägran.
    Men jag önskar jag kunde förvandlas till forskare typ och komma på VAD det är som gör att det blir så här, så man kan hitta en lösning. Väldigt frustrerande att man inte vet vad det är och kan typ ge en tablett och så är allt bra igen.. 

Men men, kämpa på, tänker på er!  *styrkekramar*

• Wilowa

Tutuss: Fast får du och hans pappa någon hjälp? Alltså utan sonen, någon som fokuserar på er och hur ni mår i detta?

Störande att andra tror att de kan hjälpa! Hur ska dom kunna det när inte ni kan?

Håll ut, det kommer att lösa sig! Lycka till!

• ny stjärna

Hej! Hamnade här och läst igenom tråden.
    Vad fruktansvärt d måste vara som föräldrer när ens barn inte äter...

En (fd) kompis har en flicka som idag är 5år. När hon föddes så sög hon inte, kunde inte suga. Varken på bröstet eller flaska.
    D åkte in och ut från sjukhuset. Sondmatning.
    Inget hjälpte.
    Så när hon var jätteliten så fick vi mata henne med gröt som var rinnande. Man kan nog säga att vi "tvångsmatade" henne. Lurade i henne maten, tills hon kom på våra knep och åt inget.... Jag var där och hjäpte till massvis, så jag förstår hur ni känner. Hon blev ju som min egen lilla flicka.
    Hon var på en massa utredningar med d hittade ingenting förrän lång fram...
    D tog prover - jag tror d va på levern, och d luskade då ut att hon nog mådde illa.
    Hon klöktes jämt när hon fick mat i munnen.
    Tyvärr har jag ingen kontakt med familjen idag, men fram till hon var 3½år, då va hon jättepipplig med maten. Men lyckades väl livnära sig på det lilla hon stoppade i sig. Läst nånstans att barn överlever på lite lite mat och d var väl d hon gjorde.

Varma kramar till er och hoppas att d snart blir bättre för era barn.

• Jessica C S

Hej hej igen! Är du kvar på familjeliv?
    Hur har det gått för er?

I förrgår träffade jag min vän igen, som ju har en två-årig tjej som inte äter. De goda nyheterna är att hon fått ta bort sonden nu. Efter att ha letat efter allt och lite till, kollat henne inpå molekylerna som hon sa Så prövade dom att stoppa i en till slang i andra näsborren, som skulle mäta ph-halten i kroppen.
    Och då upptäckte dom att det ändrades på natten, (när hon låg ner) vet inte om det vart lägre eller vad det var.
    Men flickan hade magsyra som läckte upp, så hon har ju haft halsbränna och illamående förstod dom ju då! Inte konstigt hon inte ville äta!
    Så hon får Losec nu och det hjälper. Det är fortfarande en kamp för att överhuvudtaget få i henne vatten och mat, men det är ett stort steg på vägen! Underbart att få slippa sonden!

Ville bara berätta, jag vet inte, kanske ge er hopp om att det kan finnas lösningar, och att ni inte är ensamma om detta iallafall..
    Lycka till och kram!

• Tutuss

Hej igen!
    Vad roligt för dom. Pontus har provat att göra den där PH-mätn. men han mådde så dåligt av att ha sonden i att dom avbröt, man ska ha den i 24 tim men han hade kväljn. hela tiden och satt framåtlutad dreglade och gnisslade tänder, så han hade den bara i 5 tim. och då gick det inte att avläsa nåt resultat tyvärr. Men han står just nu på Zantac iallafall, tyvärr har vi inte märkt nån skillnad...

• Tutuss

Hej igen!
    Vad roligt för dom. Pontus har provat att göra den där PH-mätn. men han mådde så dåligt av att ha sonden i att dom avbröt, man ska ha den i 24 tim men han hade kväljn. hela tiden och satt framåtlutad dreglade och gnisslade tänder, så han hade den bara i 5 tim. och då gick det inte att avläsa nåt resultat tyvärr. Men han står just nu på Zantac iallafall, tyvärr har vi inte märkt nån skillnad...

• LillElis

Tutuss. 
    Äter han fortfarande inte sugen på fast föda? Är det sondnäring som gäller? Undrar hur det går.
    Vänliga hälsningar
    Linda mamma till Elis

Svar på tråden Matvägran på "riktigt"!!!