• Tutuss

Matvägran på "riktigt"!!!

Hej!
    Har precis blivit medlem i familjeliv och inte läst så mycket inlägg, men jag har en 2 åring som är en riktig matvägrare, äter alltså ingenting! och då menar jag ingenting! inte glass inte godis ingen mat, dricker bara vatten och välling(sondnäring). Han är utredd på längden och tvären, har inga fysiska fel men vill ändå inte,han har 2 äldre syskon som äter helt normalt, började på dagis i aug bara för matens skull, det har inte gjort någon skillnad.
    Det känns ganska ensamt, så jag undrar finns det nån mer som Pontus?????

• Svar på tråden Matvägran på "riktigt"!!!
  • Tutuss

Ja, jag såg det men den tjejen ville inte ens dricka nåt, och på den kliniken var dom nöjda om men kunde få i sig flytande, tyvärr är ju inte jag nöjd med det, han gör ju det i nuläget, och eftersom han är "frisk" vill jag att han ska vara såpass normal att han stoppar i sig mat.

• Katie

Usch då..är det vår framtid?? Har en tjej som livnär sig på välling. Går också till barnkliniken och hon är utredd för allt men man hittar inget fel. Hon är också en sådan som inte sätter saker eller fingrar i munnen. Verkar vara livrädd om sin mun. All mat som kommer med sked är fruktansvärt..skrik och skrän..

• Beatrize74

Men oj..jag har inte hört något om det här tidigare. Det blir så lätt att man skriver peppiga inlägg som det första "Det är en period, låt honom vara"

Men...det är tydligt att det finns mer än bara "vanlig" matvägran. Hoppas snart att ni kommer vidare från det här. Min tanke är också att det är någon form av trauma som ligger bakom, att fått handen i munnen i fosterstadiet eller något, inte vet jag.

Yael tycker jag kom med faktiskt lite olika kreativa förslag, att få gå till olika restauranger där det doftar annorlunda. Halmstrån är bra, ibland kan man hitta ett starkt strå bland alla svaga.

Har han någonsin stoppat saker i munnen. Jag tänker på stenar, leksaksbilar, knogar etc.

• Tutuss

Pontus kan äta han har ju som sagt ett rekord på 3 ostbågar, nån makaron eller nån slick på en smörkniv kan hända men det går iblnd flera veckor mellan "ättillfällena". Hur gammal är din tjej, Katie?
    Och han kan stoppa saker i munnen, han har inga fobier på det sättet, men han gör det bara inte, han har 2 äldre systrar och jag har aldrig städat undan smålego eller pärlor för hans skull...
    Olika resturanger har vi varit på så tyvärr...

• Katie

Tutuss: Hon är 13 mån. Har matvägrat sen hon var 3 mån. då fick hon RS-viruset och började flaskvägra. Sen dess har det varit ett riktigt hel*ete!!!

Rekordet för oss är nog 300 ml välling i dygnet! Inget annat!

Nu dricker hon ca 600 ml välling i dygnet. Får i sig nån makaron och lite söt yougurth om hon har en bra dag.

Matvägran har vi fått höra skulle vara psykiskt! Till en stor del föräldrarnas fel..jätteroligt att höra Jag fattar inte vad som har gått fel. Ok vi kanske trugade med ersättningen när hon hade RS-viruset och inte åt nåt alls. Men att det skall få spöka flera år framöver kan jag inte förstå???!!!! Och hur skall man göra för att bryta cirkeln? Dagis?

Just nu äter vi på golvet. Hon vägrar sitta i matstolen. Har egentligen aldrig gillat matstolen men nu är det tvärstopp. så vi sitter på golvet bland alla leksaker och stoppar i henne lite brödbitar och så..

Det ÄR jobbigt! Dom som har matglada barn kan aldrig förstå

• Katie

Har startat en annan tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m14064924.html

Upptäckte häromdagen att riktigt söt yougurth går ner..peppar peppar.. Alltid när vi tror nåt så vänder det..

Hur mycket väger eran kille?

Vi upprätthåller vikten med massor av grädde och rapsolja! Vi fick ett berikningsprogram från dietisten som vi följer. Jag har tom i vispad grädde i yougurthen hon äter just nu (delikatessyougurth).

Jag brukar säga "om hon lär sig äta makaroner och köttbullar så får hon äta det tills hon är 15". Skulle vara överlycklig då!!

Min mans brorsdotter äter också skruttigt, hon är 2.5 år. Så det verkar ligga i släktet så att säga..

• Tutuss

Han är ju 2år och 5 mån och väger ca 11kg 84 lång, han har gått upp och växt över förväntan den sista tiden, från 3 mån ålder som han låg 2 kanaler över mitten till ner på understa strecket och hårsmån till att läggas in för riktig sondmatn. För att jämföra som man kanske inte ska göra så vägde han stax under 8 kg och var 70 cm, men det bör ju tilläggas att han livnär sig på sondnäring, den extra näringsrika, så han ska ju få i sig det man ska, men han dricker inte speciellt mycket mellan 350-600 ml/ dygnet, det är inte mycket för en 2åring..
    Kul ändå att hon äter youghurt, det är ju på rätt väg!!

• Tutuss

Föresten dagis gjorde absolut ingen verkan för Pontus, han går 3 tim. bara för matens skull. Så jag tycker att du ska känna själv om du tror att kanske kommer han nån inverkan, isåfall prova!!

• Tutuss

Föresten dagis gjorde absolut ingen verkan för Pontus, han går 3 tim. bara för matens skull. Så jag tycker att du ska känna själv om du tror att kanske kommer han nån inverkan, isåfall prova!!

Svar på tråden Matvägran på "riktigt"!!!