• Tutuss

Matvägran på "riktigt"!!!

Hej!
    Har precis blivit medlem i familjeliv och inte läst så mycket inlägg, men jag har en 2 åring som är en riktig matvägrare, äter alltså ingenting! och då menar jag ingenting! inte glass inte godis ingen mat, dricker bara vatten och välling(sondnäring). Han är utredd på längden och tvären, har inga fysiska fel men vill ändå inte,han har 2 äldre syskon som äter helt normalt, började på dagis i aug bara för matens skull, det har inte gjort någon skillnad.
    Det känns ganska ensamt, så jag undrar finns det nån mer som Pontus?????

• Svar på tråden Matvägran på "riktigt"!!!
  • Katie

Här har det blivit värre och värre dom senaste 2 veckorna. Befarar att vi också slutar som er "pippilottan" somskrev ovan.

Idag: 120 ml välling, 3 tsk ris, 1/2 port. gröt, ngr tsk yougurth, 160 ml välling.

En del kanske tycker det är mycket..

Vi har varit till Barnkliniken men dom hittar inget fysiskt fel på henne. Dom tyckte bara att vi skulle fortsätta försöka. Men varje måltid är en kamp, hon skriker och protesterar, skall inte sitta i matstolen. Man hittar på nya knep varje dag för att få i henne nåt.

Hon är 15 mån och väger kanske kring 8900 g och ca 78 cm.

Vi har i MASSOR med rapsolja och grädde i all mat. Det är väl det som gör att hon någorlunda ökar i vikt.

• Tutuss

Hej
    Ja det är verkligen jobbigt, man kan ju inte göra nåt, Pontus går ju på matträning på sjukhuset, men hittills utan några framsteg, men där misstänker dom att han har haft en kraftig reflux, som har växt bort eller nästan. Och nu sitter hans matbeteende så djup rotat så det kan dröja lång tid innan vi tycker att vi märker nåt resultat, det är ju veckor mellan hans matförsök så jag vet faktiskt inte vad man ska ha för mål om man nu överhuvudtaget ska ha nåt,
    En skillnad mellan era små är väl att Pontus aldrig behöver vara hungrig, och jag vet ju att han får i sig allt han behöver genom sondvällingen.

• Tutuss

Tack lillElis
    Pontus har nu fått Losec. Jag hoppas på underverk!!!

• nutra

Hej. Hur går det med losecen? Vår dotter har samma Problematik.Vi går också på sjukhus och mattränar.Det är mycke psykologi.Har ni några tips? Vi kanske kan stötta varandra och ge tips.

• Katie

Min mamma har precis hittat en artikel som handlade om matvägran. Dom har börjat forska i detta nu på allvar. Fanns många punkter i artikeln som passade in på våran dotter. Tex poblemen börjar mellan 2 mån - 3 år. Utvecklas snabbt på överiga plan men vägrar mat. Känner ingen hunger, kan vara utan mat i flera timmar och äter sen pyttelite. Ofta trotsig och är envisa.

Dom kallade det för nån slags matstörning hos småbarn, typ anorexia för småbarn.

Största felet var dåligt samspel mellan föräldrarna och att man trugat för mycket.

Ska få artikeln postad till mig. Kan återkomma med mera info från artiklen senare!

• Tutuss

Losecen funkar bra tror vi på det viset att han inte kräkts på 12! dagar, han har ätit den i 14. Förut gick det absolut aldrig mer än 5 dagar i bästa fall annars ett par ggr dagligen. Vi vågar inte hoppa jämfota ännu men kanske....Men just själva ätandet är forfarande obefintligt
    nutra: hur gammal är din dotter? Vad gör dom på er matträning? Vad säger dom?Har dom några tips?Har hon ätit nångång?Får hon nåt tillägg?
    katie:
    Ja kom gärna med mer info, jag har hört talas om det och det stämmer med åldern för Pontus också, han var 3 mån när han slutade äta. Jag har iochförsig svårt att ta åt mej det där med att truga för mycket, Pontus är mitt tredje barn och jag har varit väldigt cool, de andra två har inte haft några som helst problem så jag har verkligen trott att han inte varit mogen sen insåg man snabbt att det är ingen ide att hålla på med smakportioner, han har aldrig öppnat munnen till någon sked, så jag har väntat på att han ska äta själv. det har ju hänt ett fåtal gånger att han smakat på nåt så jag vet ju också att han inte har nån slags fobi, men sen är det ju nåt fel ändå...

• nutra

Ja,hon livnär sig mest på nutramigen med energipulver.Älskar att dricka sådant hon har kontroll över som ex mer med sugrör.Själva matträningen är med en nutritionssköterska och psykolog,det är svårt att beskriva vad vi gör men dem peppar oss och finns där, lär oss knep att tungan kan tas ut och ex smaka på yoghurten för att väcka lusten,eftersom dem har en olustkänsla att stoppa saker i munnen.Tipsar om maträtter,följer tillväxten mm.Förutsättningen att sådana här barn ska äta är att ta bort alla obehag ex magont.Så jag tror att ni kommer att få se resultat,men allt handlar om att väcka lusten att ex våga slicka på en glass mm.Stirra dig inte blind på vad han inte kan utan se vad han tex har vågat när det nu händer.Vår dotter är 2år och snart 3 månader,hon har annan problematik också så hon har många anledningar att inte vilja/kunna äta.Men vi gör jätte fina framsteg nu för att sedan kunna backa och det blir "kris".Men jag ser att hennes lust har börja komma men hon är också väldigt rädd så det är en svår balansgång.När refluxen kom tillbaka nov-dec slutade hon äta dricka,hon lägger liksom bara av.Vid infektioner har det blivit sond några gånger.Sådant som smakar mycket är mitt tips.Överkokta snabbmakaroner med ost sås,ost,olw hjätan,isglass,nudlar med starksås av buljong,vitlök och chili.Hon äter inte portioner än,ibland går det veckor utan mat.Vi har fått mkt hjälp och allt handlar om LUST.Hon har inte vuxit sen i sommras,det kan kännas tungt,men jag känner en tillit till henne nu i och med att lusten har kommit.Vi leker mkt med mat,lera ,fingerfärg,för hon har harf fobi mot allt som är kladdigt och då blir det ju svårt att äta,sen har vi gått tillbaka till bebis nivå,bebisar äter med händer och smakar.Men det är svårt i bland känns det tok svårt och som att hon aldrig kommer att bli normal...Sätter Pontus mkt i halsen,det gör våran dotter och det stärker ju inte hennes matlust,men även det känns som att lusten till mat får ta överhand.Vart ättränar ni?Vi är på sös/stockholm och det är toppen.Vad gör ni på ätträningen?

• Tutuss

Vi är också på sös Pontus har fått ny sköterska som heter Ingela, tidigare hade han Ewa som har slutat, sen är de Britt också som ni antagligen har också eller finns det fler?
    Han satte eller rättare sagt hostade upp allt fast han råka svälja när han var mindre, men det händer inte så ofta nu. Vi gör inte så mycket annat än kommer dit och de serverar ostbågar, en gång har han smakat dom sen vi började gå där, i aug förra året, Pontus har inga andra fysiska fel vad dom kunnat hitta ännu i varje fall och han har inga fobier med att ta maten i munnen han gör det bara inte, det är psykologiskt fast på ett annat sätt. Så dom har väl inga direkta tips till oss just i nuläget han har inte den där lusten som du pratar om, hans viktkurva har iallafall ändrats till det positiva sen vi började där, och dom hoppas väl att med den så kommer lusten, man måste växa och få i sig tillräckligt med näring för att tycka livet är roligt, och få den där lusten, sen tror dom att han har haft reflux, och därför har dåliga accosiationer till mat och han måste prova 100 000 gånger innan han tror på att han kan äta och det går ju veckor mellan gångerna han provar, då tar det tid...
    Han vågar alltså prova nån gång i bland men det betyder inte att han smakar på samma sak en gång till!

• nutra

Så har det varit för dottern också,kände inte ens för att dricka.Men det har vänt sedan dec.Dem pratar om vikten att väcka hennes lust,bara för att hon äter något någon gång eller slickar är det inte säkert att hon gör det igen.Märkte ni inte när han hade reflux?Vi fick dra ner på nutran för att få henne hungrig.Jag tycker du ska kräva mer av dem,när dottern krisade nov-dec fick vi jättebra hjälp,är det dagvården ? vår sköterska heter christina och är jätte engagerad och kommer med ideer,sen har vi en jättebra psykolog som stöttar till 1000.Men vi går där av andra orsaker också.Godis att slicka på har varit vår ingång till att börja vilja smaka.

• Tutuss

Ok, vi har inte hittat nåt han visat intresse för ännu, inte godis glass grädde saft eller nånting helt enkelt, han får allt han ber om men det stoppar där. Refluxen märkte jag inte nåt av han sov bra på nätterna har varit en väligt "snäll" kille inte varit gnällig av sej eller nåt, han kräktes inte heller speciellt mycket när jag ammade honom men och andra sidan slutade han mer eller mindre att äta vid 2-3 mån så han hade inget att kräkas....Men en gång sökte jag för att jag inte trodde han kunde andas, så fort han la sig på rygg drog han sig i halsen, böjde huvudet bakåt och gnällde, då sa doktorn att det var nåt ticks han börjat med, men de på Sös säger att det är ett väldigt tydligt symptom på reflux. De var länge inne på cystisk fibros pga hans viktkurva och att han har en hosta som aldrig försvinner, men efter många undersökningar så har han kommit vidare, först till barngastro på huddinge, med en massa undersökningar. Den sista undersökningen han gjorde var PH-reg. men han mådde så himla dåligt att dom var tvungna att avbryta efter 4 tim. och det var för kort tid för att kunna analysera. Och dom tror han kommer reagera lika om han försöker göra det igen så det är ingen ide.

Svar på tråden Matvägran på "riktigt"!!!