• fru Wanqvist

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II

Ja så var det dags för del 2 för oss adopterade som nu fått egna småttingar, eller hur?

(nu är jag världens lataste så jag kopierar cs68s eminenta press i gamla tråden, rakt av Flört )

Själv är jag adopterad från Equador och min man är svensk.
    I april fick vi en liten dotter som hunnit bli snart 7 månader nu och är världens underbaraste lilla varelse!
    Mixen blev helt klockren!

När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!).
    Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket..
    Fast för det mesta går det bra!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

Välkomna allihopa!

gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-13-248/m11202182.html

~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
  • Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II
  • F I N E

MYRNA - Det var intressant och träffa andra med lite liknande tankar. Vi kanske inte hade samma tankar om allt, men man hittade något hos alla som man kände stämde på sig själv.
    Var även väldigt kul att se alla "blandbarn" och hur svenska och utlänskad dom såg ut...=)
    Jag träffar gärna alla igen!

• meandra5

Jag håller mede FINE det va jättekul att kunna ventilera om allt mellan himmel&jord.Hoppas fler kommer nästa gång!!!=)

• Myrna

Ja, det låter som om jag och alla andra som inte var där missade en trevlig IRL-träff!

Idag var vi på BVC och mitt utländska ursprung kammade nästan hem en gratis spruta mot hepatit B (?)till sonen. Läkaren velade dock hit och dit, konfererade med två kollegor och kom sdan fram till att: "Ja... du är ju SVENSK så nej... ni erbjuds inte detta utan får betala för sprutan om ni ska på semester."

Ja, det var ju inte jag som förde sprutan på tal utan läkaren. Jag sa ju som det var att jag inte varit "hem" och hälsat på eller planerade att göra det den närmaste tiden...

• F I N E

MYRNA -Vi fick den gratis. Det var inget snack om det...
    Vi fick fundera över om vi ville ha den, hon berättade att vi hade möjligheten om vi ville.
    Men eftersom vi ska ner till Chile igen (någon gång när pengar finns)så bestämde vi oss för att ta sprutan...
    Konstigt att dom ångrade sig...

• Dartmamma

Myrna & FINE...vi fick den också gratis, den ingick i sprutan som han fick med sin 3-månaders spruta med tanke på att vi ska till Shanghai/Korea i april/maj nästa år

Snart blir jag fru Ring
  • Myrna

OK, underligt att de gör å olika... Vi har ju ingen resa planerad å det var som sagt läkaren som förde det hela på tal och eftersom de redan snackat om det vid förra kontrollen (och även då kommit fram till att "Du är ju SVENSK") tänkte jag att man kanske skulle passa på ändå. Lustigt att de inte verkar veta hur de ska göra också, jag kan ju inte vara den första adopterade de träffat på, vi talar ju ändå om ett BVC med Enskede/Årsta som upptagningsområde (Stockholm).

Jag om hoppades att mitt korenaska ursprung skulle vara till min fördel för en gång skull

Inte för att de är till nackdel annars men...ja, ni fattar...

• maria1978

SkrattandeHEJ ALLA!! Skrattande
    Hoppas att ni har det bra, å jag känner mig super dålig på att hänga med i tråden. Tänk vad små kidos kan ta tid. Hade jag glömt.... Generad

Ser att ni diskuterat sprutor...
    När Zeb va bebo fick han Tbc sprutan. För att jag va utlänsk *fniss* Å om jag inte miss minner mig fick han hepatit med...Men mins inte riktigt. Vet att min kompis som har en grabb född sammtidigt va så sur för hennes barn inte fick allt gratis.

Fördel med svarthårt och brunaögon ibland... Räcka ut tungan eller de är väl alltid en fördel *fniss*

• Myrna

maria1978: Ja ibland är folk okunnighet en fördel! (Alltså okunnighet om att adopterade inte alltid åker "hem" och visar upp sina bebisar).

Funderar på om det finns fler "freebees" (heter det så?) som man kan tänkas håva in p.g.a sitt ursprung...

• maria1978

Myrna: Man kan spela dum ibland och bara gå när folk pratar svenska..ryka på axlarna och se helt oförstående ut....Oskyldig.....Som dom här trista försäljarna som springer efter en på stan. Räcka ut tungan

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II