• fru Wanqvist

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II

Ja så var det dags för del 2 för oss adopterade som nu fått egna småttingar, eller hur?

(nu är jag världens lataste så jag kopierar cs68s eminenta press i gamla tråden, rakt av Flört )

Själv är jag adopterad från Equador och min man är svensk.
    I april fick vi en liten dotter som hunnit bli snart 7 månader nu och är världens underbaraste lilla varelse!
    Mixen blev helt klockren!

När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!).
    Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket..
    Fast för det mesta går det bra!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

Välkomna allihopa!

gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-13-248/m11202182.html

~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
  • Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II
  • Mini mE m Minisarna

Japp, jag vill vara med! Och vill ha nr...
    Kommer med min minsta tjej och min stora kanske...vi får se, så då blir vi jag, Emma, och Michis och Nattis.

kör listan en gång till:

Träff på Kulturhuset stora entrén 25 NOV. KL: 11.00

Oji - (A-K & E)
    Lime - (L & I)
    CuteD - (Daniela & Iah)
    F.I.N.E. - (Jenny & Naomi..ev.sambo)
    ghostman - (Tim & dotter/sambo?)
    AHORODIE - (Mia & x-antal barn) ;)
    Maria1978 - (Maria & Zeb/Alex)
    JennyMilton-Emma & Michis/Nattis

• Coco33

31juli - 5aug-07 är det Gathering i Seoul där adopterade koreaner från hela världen kommer att få möjlighet att träffas under några dagar.

Är ju själv adopterad från Sydkorea och har aldrig varit tillbaks, men skall åka dit på den träffen nästa år.
    Det ska bli otroligt spännande och ev. följer min syster med, hon är också adopterad från Sydkorea.

• F I N E

COCO33 -ÅÅÅ tänk om man hade en adopterad syster från samma land, vad roligt!
    Har bara en syster och hon är mammas och pappas biologiska barn.

• Ahrodie

Coco33 åååå, hade jag gärna åkt på om jag haft råd och inte en ny bebis just då :(. Om tråden här finns kvar så får du berätta hur det var =).

FINE, jag har en syster adopterad från samma land, men vi är så väldigt olika så vi har typ ingen kontakt alls idag :(. Dessutom har vi så väldigt olika "ryggsäckar" och med det syn på ganska elementära saker så det är lite grann minfält där. Visst är det synd, men inte förrän vi båda - om möjligt - löst vår egna "adoptionsproblematik" lär vi ha kunna ha en avslappnad vettig kontakt. Vill inte "lägga locket på" här eller slå ner dina fantasier :( vill bara säga att det inte alltid är roligt..

• F I N E

AHRODIE - Ja de är klart att det kan vara så.
    Jag tror mycket spelar roll vad man är för personer, jag och min syster är så olika, liksom du och din. Men i ert fall har ni även era "ryggsäckar/bakgrunder" som ett hinder. Tråkigt...

Har du något syskon som är biologiskt till dina föräldrar??

• Ahrodie

FINE: nej mina adoptivföräldrar fick inga biologiska barn. Min ad-pappa fick påssjuka i vuxen ålder och blev i och med det steril.

• Coco33

Självklart kommer jag berätta om hur det var på resan och lägga in bilder.
    Tror att våra föräldrar kommer sponsra lite av resan för min syster och mig. Dom har själva varit och rest runt lite i Seoul för ett år sedan och tycker det vore jätte kul om min syster och jag åker dit.
       Dom ville ta med oss dit när vi var yngre, men min syster och jag ville hellre till USA och Disneyland. varken jag eller min syster var intresserade av vårt ursprung då,för min del blev det mer intressant sedan man själv fick barn.

Vad kul att ni uppe i Stockholm ska träffas och fika!

• Myrna

Coco33: He, he! Känner igen det där med att prioritera andra resmål än Sydkorea. Håller även med om att intresset för födelselandet ökat sedan man fick barn.

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II