• fru Wanqvist

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II

Ja så var det dags för del 2 för oss adopterade som nu fått egna småttingar, eller hur?

(nu är jag världens lataste så jag kopierar cs68s eminenta press i gamla tråden, rakt av Flört )

Själv är jag adopterad från Equador och min man är svensk.
    I april fick vi en liten dotter som hunnit bli snart 7 månader nu och är världens underbaraste lilla varelse!
    Mixen blev helt klockren!

När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!).
    Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket..
    Fast för det mesta går det bra!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

Välkomna allihopa!

gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-13-248/m11202182.html

~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
  • Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II
  • fru Wanqvist
    Ahrodie skrev 2006-11-13 08:45:11 följande:
    Inga kommentarer här :). Fast ingen av mina blandisar är ju direkt blond heller :P. Jag tror snarare att folk tittar 2 gånger för att vi ser lite roliga ut när vi är ute och går tillsammans :P. Jag är 157 (om jag sträcker mig haha) och maken 192. :)
    hmm nä iah är ju inte heller blond så det kanske är längdskillnaden här också!
    jag är 162 och min man 187!
  • Ahrodie

CuteD: Jag har funderat på en T-shirt med trycket "Små personer tänker Stort" *flina*.

(Ni som inte har denna storleksskillnad, snälla ta inte illa upp :))

• cs68

Jag är 158½ och min man är 191! Tror ni vi väljer män som ska kompensera vår "litenhet"?!

• mammatillvictor
    Myrna skrev 2006-11-11 11:24:32 följande:
    Silvana: Spännande!Här i tråden har vi ju tidigare delat med oss av knasiga kommentarer man ibland fått som adopterad och jag kan inte låta bli att undra hur det blir för er. Kommer månne folk att påpeka hur lik ert barn är dig (enbart p.g.a att båda sannolikt kommer att vara mörka i färgerna)? Och vad kommer de att säga till din man?
    ja, jag vet inte....jag tänker så här att tänk om vi får ett mörkhyat barn med afrohår! Det skulle bli som ett litet FN här hemma, hihihi, jag som är ljus i hyn med mörkt hår och bruna ögon, typisk sydamerikansk eller kanske mer åt spanjorhållet och min man som är asiat och så vårt mörka vackra barn Eller så får vi ett barn som är lik mig....vet inte....ska bli så spännande att se hur det blir!
  • Myrna

Jag är 157 cm (nåväl 156,6 för att vara exakt) men sambon är lite över 180 cm så skillnaden är inte så hisnande där. Hoppas sonen ärver sin fars långa ben å han slipper dra fram symaskinen så fort han inhandlat ett par brallor.

• Myrna

Vacker Silvana: Ja, det blir spännande!!

Kände en tjej förut som var adopterad från Thailand men med mörk hy och afrohår. Bio-pappan hade sannolikt afrikanskt (afro-amerikanskt?) ursprung.

Har funderat mycket på vilket land jag skulle välja om jag skulle adoptera. Av någon anledning kommer jag mest att tänka på länder jag besökt och har någon "relation" till. Hur valde ni?

• F I N E

Jag hade velat välja det land jag kommer ifrån om jag skulle behöva adoptera. Nämligen Chile...men dom adopterar ju inte längre till Sverige...synd.

• maria1978

Jag har nog oxå Chile närmast mitt hjärta om man skulle adoptera....
    F I N E varför får man inte adoptera därifrån längre?

Men det finns ju massa andra tänkbara land...tex där man rest!!

• fru Wanqvist

skulle nog försöka adoptera från Equador om jag skulle adoptera!
    är ju själv därifrån.
    skulle nog kännas sådär lite extra, på nåt sätt.

• Myrna

Ja, jag vet inte. Kanske Korea men gärna Vietnam annars eftersom jag varit där och tyckte om landet... svårt...

Såg ett program om de s.k. "E4-bebisarna" d.v.s barn till prostituerade i Tjeckien som lämnas bort och som ingen vill ha och då minns jag att jag tänkte att jag minsann skulle kunna tänka mig att ta hand om ett litet alkoholskadat knyte men kände mig sedan lite dum... att adoptera är ju inte välgörenhet om ni förstår hur jag menar...

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II