• fru Wanqvist

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II

Ja så var det dags för del 2 för oss adopterade som nu fått egna småttingar, eller hur?

(nu är jag världens lataste så jag kopierar cs68s eminenta press i gamla tråden, rakt av Flört )

Själv är jag adopterad från Equador och min man är svensk.
    I april fick vi en liten dotter som hunnit bli snart 7 månader nu och är världens underbaraste lilla varelse!
    Mixen blev helt klockren!

När jag och min man är ute tillsammans händer det ofta att folk pratar över huvudet på mig och enbart vänder sig mot min man, av någon underlig anledning, precis som om jag inte förstår svenska (har bara bott här i över 30 år!).
    Då känner jag att jag måste överbevisa att jag verkligen är svensk också och artikulerar överdrivet mycket..
    Fast för det mesta går det bra!

Skulle vara roligt att ventilera lite. Jag hoppas ingen tar illa upp om frågorna är konstigt formulerade.

Jag börjar:
    1) Vilket land är du född i?
    2) Vilket land är barnets far från?
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

Nyfiken på om någon har fler frågor/inlägg om detta!

Välkomna allihopa!

gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-13-248/m11202182.html

~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
  • Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II
  • F I N E

MARIA1978 - Chile har bestämt sig för att klara av sina adoptioner inom landet.
    Det var för några år sedan tal om att ev. återuppta ett samarbete...men chile var inte intresserade.
    Tror de var något sådant....
    Vi...min årskull typ, var ju en av dom sista som kom från Chile, så det har "syopp" ett tag...

• emcjoh

Ingen mer än Honey o. jag fr. syd-, o Götalandsreg. här?
    Hippades att det skulle vara fler;)
    Men man lever ju på hoppet!
    Verkar inte ha kommit m. på listan här.... förmodl. mitt eget fel.
    Jag är adopterad fr. det som var G. Jugoslavien o. är 37 år, gift o. mamma t. 3 barn, f. -91, -02 o. -03. De små kan den som är intr. läsa m på min pres. men den stora vill helst vara anonym.

• Gitani

Hej, läste precis ditt inlägg. Jag är själv adopterad från Sri Lanka och har nu fått 2 barn. Dom är ju väldigt ljusa då deras pappa är från Sverige. Blir så himla trött på folk som kommer fram på stan och frågar om det är mina barn. När jag svarar att dom är det, får jag ofta höra. " Men då måste ju pappan vara svensk". Herregud säger jag bara. Mina föräldrar tyckte föresten att det var jättekul när jag berättade att jag var med barn, trots att jag bara var 18 när jag fick mitt första barn. Heja dom!!

• Mini mE m Minisarna

Hej hej Emma heter jag och skulle tycket det var intressant att få var del av denna tråd, svarar lite på fr¨ågorna som ställdes av TS så får ni veta lite mer om mig.
    Sen lägger jag in en länk här om adopterade som skaffar barn, vore intressant med lite feedback...som sagt alla är vi adopterade men inte behöver man väl känna/tycka något för man själv skaffar barn?

http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_13159047.asp

1) Vilket land är du född i?

*Thailand är jag född i.

2) Vilket land är barnets far från?

*ultra svenne..hehe

3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid?

*när jag vänta dom 2 första var dom glada...men sen blev det väl lite diskutioner..men inte för mitt ursprungs skull...

4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans?

*När jag var yngre brydde jag mig mer..men nu orkar jag inte riktigt bry mig, men jag vet att min amn däremot fått frågan om han "importerat" mig från thailand.....:-O

• Myrna

Välkommen Jenny och tack för länken!

Känner igen en del vi talat om i tråden här och som vanligt kan man känna igen sig in en del saker och inte alls i andra.

• Ahrodie

Jag har inte hört något annat Jenny så jag hoppas så är fallet =). Men, jag är lite förvirrad (måste vara ålder? men kan vara graviditeten..) och blandar lätt ihop saker :P

• fru Wanqvist
    JennyMilton: Klart du får! alla som vill är välkomman den 25e kl 11 på Kulturhuset i Stockholm!
    välkomna alla nya!
    ~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
  • F I N E

Självklart kör vi som vi bestämt!
    Ska vi träffas utanför huvudentrén?? (precis utanför plattan)

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn - del II