• mimmiliten

Medborgarlön

Det finns en rad fördelar med medborgarlön, jämfört med dagens system. Följande är några av de fördelar vi ser:

Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet.
    Bidraget kan ses som ett erkännande för allt obetalt arbete som utförs, inte minst i hemmen.
    Fler skulle kunna komma in på arbetsmarknaden, inte minst genom den arbetsdelning som stimuleras.
    Bidrags- och skattesystemen skulle förenklas radikalt. Detta har en rad fördelar, inte minst att bidragsfällorna minskar.
    Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor.
    Det blir lättare för individen att växla mellan anställning, eget företag, familjeliv, studier osv.
    Kostnader för samhället som är relaterade till stress, dåliga arbetsvillkor, bristande integration mm minskar.

• Svar på tråden Medborgarlön
  • mimmiliten

Hulkis men vad har det med saken att göra:
    Uppfostra barn utan krav det är klart att det inte går..
    Men menar du att alla vuxna är ansvarslösa och dumma och inte kan ta ansvar..

Sen vad det gäller att starta eget då som jag tog som ett ex. Som egenföretagare kunde du då kanske sluppit att jobba 12 timmar har du familj så är det ingen tjsning för övriga familjemedlämmar. Du kanske kunde anställt en som hjälpte dig.

• SkåneP

"Men menar du att alla vuxna är ansvarslösa och dumma och inte kan ta ansvar.. "

Är inte det på något sätt grundbulten i medborgalönskonceptet?
    Att oavsett hur dum och anvsvarslös man är så ska man ändå ha en fast inkomst.

• appapp2

Ja, kostnaden för staten är inte 755 miljarder iaf...
    Akassa 2003: 25-30 miljarder www.ff.se/naringspolitik/kronikor/31.php
    Socialförsäkringen 157 miljarder 2003 (www.esv.se/download/18.381a53100506cbef980002081/2004-19.pdf)

Total utbetalning till hushållen var 2003 207miljarder, men där ingår bostadsbidrag, efterlevandeförsäkringar, handikapp-omkostnade etc. Dessa kostnader lär väl blir kvar även med medborgarbidrag?

• mimmiliten

Sen är jag inte tillräckligt påläst för att kunna argumentera om lösningen på allt jag tycker bara att MBL är en fin UTOPI.. Och jag hade gärna jobbat halvtid och uppfostrat mina barn själv. I stället för att behöva lämna dom på dagis och låta dom bli uppfostrade i ett kollektiv.

• mimmiliten

Appapp...
    Vad har du fått siffran 755milj i från? Och hur mycket bygger den på?

• appapp2

Face it, du vill ha betalt för att gå hemma med dina ungar. Helst ska nån annan än din familj betala för det.
    Du tycker att detta låter väl ego, så när du hittar en modell som gör att du kan få detta och som ger sken av att vara "till gagn för alla", hoppar du på den utan att läsa på och tänka till.

Det är helt ok. Nu har du fått veta varför det inte funkar.
    Det är dessutom helt ok att vilja låta oss andra betala för dina latte-morsa-timmar på ROOM. Det är ok att vara ego.
    Som tur är säger majoriteten ifrån

• mimmiliten

Skåne p läste du vad hulkis skrev?
    Svaret på din fråga är nej..

• MSI

mimmiliten: Det där med ökade klyftor, var det något som du inte hade svar på eller ignorerar du mig bara?

• appapp2

755 miljarder i statlig inkomst? Kommer från Ekonomistyrningsverket. Siffran gäller 2001, har säkert ökat något sen dess. kolla google.
    statens kostnader för soc har samma källa.

Svar på tråden Medborgarlön