Inlägg från: mamma69 |Visa alla inlägg
  • mamma69

Anhöriga till cancersjuka

Jenja: Läkaren som vi har hon har inte sagt om det är elakt eller inte, men det tror jag all cancer som sprider sig räknas som elak, hon har sagt att vi inte ska tappa greppet, att Roger ska äta mm mm mm, så har hon sagt att dom här cellgifterna tror hon biter annars finns det annat så det låter ju positivt, men dom kan ju aldrig lova något, men hon skulle ju heller inte peppa honom och oss om det inte fanns hopp, om det inte fanns det skulle vi ju veta det för hon ljuger ju inte för oss. Många klarar av just den här cancern, men inte alla, sen finns det ju en del som får leva med den, att livet förlängs ganska länge. Roger kommer att få göra en ny skiktröngen efter nästa kur tror vi hon sa, sen vet vi om det här har bitit eller om dom måste prova nåt annat, ovissheten blir så påtaglig ibland och så jobbig.

• mamma69

Hejsan! jo med mig är det väl hyfsat,Roger är på väg net i tröttheten osv efter onsdagen o torsdagens cellgifter, nu har han fått 2 gånger. Jag upplever honom som piggare än förut, men jag vet inte om det beror på behandlingen eller att värsta chocken lagt sig, han/vi är ju fortfarande ledsna , orolig och har ångest, han har mer än vad jag har, men så är det ju han som är sjuk, jag försöker vara positiv och se framåt för det mesta, men ibland går det inte./kram.

• mamma69

Är det nån som vet hur länge det tar innan cellgiferna verkar? jag menar hur många behandlingar innan man märker förbättring?

• mamma69

Hej alla , jag känner mig lite ledsen och orolig, det ringde en kompis som var full och vi pratade om ditt o datt, så säger hon så här "du vet väl att om han har cancer i tjocktarmen och så mycket i levern då klarar han sig inte" hon kan väl inte veta det? skulle hans/vår läkare inte ha sagt det då till oss? hon säger att det här ska gå och att han ska äta för det är viktigt, så säger hon att om dom här cellgifterna mot förmodan inte skulle hjälpa då finns det annat. Jag blir ju så orolig, så menade min kompis att detta måste jag ju veta långt inne, det vet jag inte alls! jag vet att alla inte klarar sig, men att många klarar det. Blir så ledsen..........

• mamma69

Vi ska snart åka in på akuten, Roger kan ha fått nån infektion så då ska dom ta prover och ev blir det antibiotika om det är så.Det är Jobbigt med det här, först tyckte sköterskan som svarade att han kunde vänta tills i morron och ringa onkologen, men det står klart och tydligt i hans infopapper att om han får vissa symtom ska han till läkare så när jag sa det till akutsköterskan så fick han komma fast dom inte hade nån tid! "det var ju snällt" lär jag säga. Hoppas det inte är nåt som är på tok och i morron är det ju söndag , då har dom ju inga läkare på onkologen!

• mamma69

Det var ingen infektion, läkaren skrav ut antibiotika ifall det skulle bli mer problem, men det har det inte vart...
    I morron ska roger ta prover inför ons o tors behandling och vi ska träffa läkaren på ons innan behandlingen, vi får väl veta då om ny skiktröntgen ska göras efter den här kuren.
    Jag hoppas cellgifterna biter på hans tumörer, jag blir så orolig att det ska visa att det inte hjälp honom nåt...

• mamma69

Hejsan ! jag tänkte fråga er som är sjuka eller anhöriga ni behöver inte svara om ni inte vill, har ni eller haft tankar om att ni inte vill leva längre, inte tror att ni orkar? min sambo är så just nu och det är fruktansvärt att se honom så ledsen, jag tror ju att han vill leva, men att han är rädd för framtiden mm mm , vi träffade en bekant idag på sjukhuset och han hade opererat bort hela tjocktarmen och nåt annat dom hade sytt ihop baken och han hade påse på magen, han visade påsen och berättade för Roger att tunntarmen hängde ut lite innanför påsen och sånt om operationen, jag tror det vart för mycket för Roger att se och höra om det där, han ska ju om det stoppas/går tillbaka i levern ta bort sin tjocktarm och han tror inte han kan leva me påse på magen, han säger att han aldrig kommer att bli "Roger" igen och att han inte vill ha cellgifter mm mm. Nu på kvällen tycks han må lite bättre men jag blir ju livrädd. Har ni haft såna tankar om att avsluta livet och att ni inte orkar? vart otroligt ledsna osv ? Kramar till er....

• mamma69

Hejsan! måste berätta! igår när vi träffade läkaren så fick vi veta att när Roger kom dit första gången hade han ett värde på 13 i levern (kommer inte ihåg va värdet hette) och nu var det på 3! och det betyder att levern fungerar bra, lika som för oss som inte är sjuka. Hon kände också på utan på magen levern har ju vart så stor att dom har känt den när dom tryckt på magen och nu kändes den inte längre även en tumör som känns utan på magen är mindre! och hon sa att Roger hade en fin färg i ansiktet nu, förut var han så blek/grå. Hon sa att hon har aldrig haft en patient som cellgifterna tagit på så fort och bra, hon sa även att hon inte är världsvan på så sätt, men det här var det bästa besked vi har kunnat få nu, vi är jätte glada! Vi vet ju att resan är lång och att det inte finns några garantier för att det ska gå bra hela vägen, men vi gläds nu åt det här otroligt positiva beskedet, nu kan vi få ha en bra jul o nyår sen fortsätter vi kampen. Att Roger har så ont i levern beror på att behandlingen funggerar och den fungerar bra så då blir det ju lättare att stå ut me det onda o andra biverkningar. Kram till er alla....

• mamma69

Loppeloppan: jag tror jag skrev i den andra tråden till dig , men jag skriver igen att jag är så ledsen för din skull och dina anhöriga, går det vekligen inte att göra mera nu? är det palliativ vård han får nu?
    Jag tror absolut inte att din ofödda barn tar någon skada av att du är ledsen mm mm.
    Hur gammal är din pappa?
    Kramar i massor till dig.........

Svar på tråden Anhöriga till cancersjuka