Inlägg från: mamma69 |Visa alla inlägg
  • mamma69

Anhöriga till cancersjuka

Nynni: Det är svårt att ge några tips om hur man hanterar tråkiga besked, jag tycker att när vi fick våra besked så talade don ju bara om hur det låg till, och jag/vi vart ledsna såklart, men man bara tar emot beskeden och på nåt konstigt vis så klarar man det. Nu vart det konstigt det jag skrev, jag får inte fram hur jag menar riktigt!
    Det är som om man bara tar beskedet/en och sen bearbetas dom.
    Kram...........

• mamma69

Hejsan alla, hur har ni det? kram....

• mamma69

Jag mår faktiskt rätt så bra, det gör Roger också. Men det går ju upp o ner, sen så har ju Roger mycket dödsångest fast det går bättre o bättre med det också.
    Ibland kommer det stunder då allt är jobbigt, när man börjar tänka på hur det kan gå det är en ständig oro som pockar på, ibland mer och ibland mindre.
    Men vi har väl landat i det här ganska bra nu, vardagen fungerar hyfsat, men nu har jag börjat oroa mig för om cellgifterna slutar funka på honom , jag/vi hittar hela tiden nya "saker" att oroa oss för och jag antar att så kommer vi att få leva.
    Kram till alla.........

• mamma69

JenJa: Vi pratar om det som är svårt o jobbigt ibland, men det är svårt att "hjälpa" nån med dödsångest, jag lyssnar osv och försöker trösta, jag tror ju att det räcker, mer kan jag ju inte göra.
    Sen så är det svårt för jag tror ju inte att han kan dö , samtidigt som jag vet att han faktiskt kan det. Det är så overkligt, jag kan inte riktigt förklara hur jag känner, ibland tror jag att jag förnekar att han är "så" sjuk, det är knepigt med det där. Jag har en kurator på onkologen som jag sagt det här till och hon sa att det "normalt" att känna som jag gör och att man tar in det man orkar med automatiskt, så då kanske det blir att jag inte förstår riktigt, fast jag så väl vet.

Det här vart ju snurrigt! hahahaha.

kram till er alla...........

• mamma69

nennepenne o nynni: Jag beklagar verkligen att ni o era anhöriga är drabbad av denna j-ävla sjukdom. Kramar till er alla.......

• mamma69

Nennepenne: uscha va jobbigt, kan det inte vara att hemsjukvården kommer just för att din pappa ska få i sig tillräckligt?
    Det är så svårt att råda någon till att göra si eller så, du känner nog om ett tag själv hur du vill att det ska vara, jag menar med att du skulle gå ner i arbetstid osv...
    Det är så svårt det här med cancer och jag tycker att det är jätterbra att vi kan prata med varandra här och stötta så gott det går, skönt att man inte är ensam även om man inte önskar nån annan sjukdomar.

Jag kan bara krama om dig.....

Loppeloppan: vad bra att du kikar in lite och ha så skoj när du tänker på din pappas tokerier,kram......

• mamma69

Roger sa just till mig att det har börjat hugga i levern när han andas djupt, så gjorde det i början, herregud jag/vi blir ju livrädda att det växt ut och blivit mera igen. Men vi var ju hos läkaren förra veckan då hade han gjort skiktröntgen en vecka innan, alltså för 2 veckor sen, kan dom jävlarna växa ut så snabbt? det såg ju bra ut, dom hade ju backat på bra och alla andra värden var ju så bra. Jag har ringt onkologen och dom ska ringa upp kl 14 idag.
    Ångesten griper tag i mig och Roger säger att han skiter i allt, han får väl dö då säger han!
    Det kan väl ändå inte vara så? kan det verkligen gå så fort?
    Herregud det får inte vara så............

• mamma69

Onkologen ringde sent efter 18 var klockan iallafall. Det är ingen fara att det ska ha blivit någon förändring, Hon kunde inte svara på vad det var som högg, men det finns olika anledningar till det, hon sa att dom har stenkoll på Roger och allt är som det ska, hon sa att svarar mer än bra på behandlingen det vet dom ! alla värden är bara bra!och så sa hon att Roger skulle ta det lungt , det är ingen fara! pust, pust! jobbigt vart det iallafall innan läkaren ringde upp. Jag/vi visste väl ändå nån stans att sååå fort går det inte, om det skulle vända, men oron o ångesten man får är det ingen reson på. Nu har jag ont i ryggen igen, det måste bero på att jag spänner mig i nåt slags ångest/oro tillstånd, jag måste lugna ner mig nu.... Viken j-vla liv vi är tvungna att leva och alla andra som lever med/omkring dödliga sjukdomar, man kan ju undra varför vissa ska drabbas hårdare än andra, det finns inga svar på det och det verkar vara ett lotteri om vem som ska få bli sjuk, jag hatar cancersjukdomar o andra dödliga sjukdomar också för den delen. Kram till alla som stöttar mig och ni andra som läser får en kram ni också........

• mamma69

Esmeralda123: Det känns skönt att höra att din pappa klarat sig, tråkigt med din faster, hur menar du att din pappa får cellgifter regelbundet? har han kvar cancer fast det hålls i schack?
    Kramar.....

malla76: fy vad hemskt att han har sån liten chans att klara sig, men varför ska han få cellgifter o strålning? är det bara för att krympa den eller blir chansen större för honom att få leva vidare om dom lyckas krympa den?
    Cancer sjukdomar är såå vidriga! den tar våra nära o kära ifrån oss och ofta alldeles för tidigt.

Många kramar till dig..

• mamma69

Loppeloppan: hur har du det?
    Kramar.....

Svar på tråden Anhöriga till cancersjuka