Inlägg från: philmKarin |Visa alla inlägg
  • philmKarin

Täbytråden för bebisar som.... part 2

Vargkvinnan - det händer mig om bilden är för stor (över 2 Mb) ibland har jag inte kunnat ladda upp bilder som är på gränsen heller.

Min snabba lösning: öppna bilden i paint och välj Image - stretch/skew och sätt ex.vis 90% i höjd o bredd. (spara den sedan under annat namn så du inte sparar över orginalet )

Mamma till Tyra - 2006.08.22
  • philmKarin

Jag ska också på infomöte babysim imorrn... i Åkersberga .  

• philmKarin

Ja det rycker i fikatarmen (citerar min arbetskamrat). Finino var ju jättetrevligt och mysigt med soffor och allt! Finns kanske nåt liknande fik?

Idag har Tyra somnat redan 20.30 - målet är kl 20.00. (enda jobbiga är att hon vill ju vakna tidigare på morgnen också )

Hur klär ni era pluttar i vagnen nu förresten? Tyra har fått en jättefin åkpåse i julklapp problemet är att Tyra blir jättesvettig om hon har mer kläder på sig än vad hon normalt har på sig inomhus under påsen. Och mössa kan hon inte heller ha - den blir blöt med svett i nacken... men kinderna blir ju kalla (?) .

• philmKarin

Hej!

Smurfan: jag stog också och tittade på Öppnaförskoletiderna idag... måndagar em och onsdagar fm var det väl 0-1år? Tyra är sin mammas dotter och går inte gärna upp alltför tidigt så vi kommer nog också bli måndags-stammisar!. Jag hade tänkt börja gå efter dopet (som är nu i helgen).
    (Jag har förresten också frontalkrockat...med Åkersbergas förmodligen enda rondell!)

Glennglenn: Ta det lungt - här är det ingen ordning på nåt! Men vi är glada ändå (eller kanske pga det? )

J-lar vilken REA det var på polarn o pyret förresten

• philmKarin

Nu hade jag skrivit ett långt inlägg och så råkar jag komma åt touchpaden så att jag backar en sida och så är allt bortaSkrikandes.

Kort om mitt möte med Å-berga rondellen:
    Jag har inte haft körkort i ens ett år. Jag var försenad eftersom det snöat på natten och solen hade nu förvandlat den snön till is på min bil. GPS:en hittar inte adressen jag ska till eller vägen som leder dit så jag kör på minnesbilden av kartan i huvudet. Hade jag fått igång GPS:en så hade den varnat att "-om 100 m, ta den 2:a avfarten i rondellen". När jag svänger in mot Å-berga C får jag förmiddagssolen i ögonen och ser ingenting (jag saktade ned till typ 40 och alla andra bilar kör om mig eftersom dem känner till vägen. Jag ser bara typ 5 m framför mig och helt plötsligt är där en rondell, jag trampar på bromsen men glider rakt fram och PANG upp med framhjulen över rondellskanten och fastnar. Blir sittandes ett tag chockad och försöker starta bilen fast den redan är på och alla bilar får manövrera runt mig i rondellen och råglor! Får till sist i backen och PANG igen på vägen ned från rondellen. Tar första bästa avfart där jag inte har solen i ögonen.

Fikalistan

Sista måndagen (nu närmast 29 jan):
    Oktober2006
    lundelus

Sista tisdagen (nu närmast 30 jan):
    Oktober2006
    Adahlin
    Smurfan81
    PhilmKarin

• philmKarin

OOPPS Uppdaterar:

Fikalista

Sista måndagen (nu närmast 29 jan)::
    Oktober2006
    lundelus
    Bettiz Angel

Sista tisdagen (nu närmast 30 jan)::
    Oktober2006
    Adahlin
    Smurfan81
    PhilmKarin

Sista onsdagen (nu närmast 31 jan)::
    Bettiz Angel
    PhilmKarin

• philmKarin
    Glennglenn: Oj oj oj du är inte ensam! Här hemma har man tur om det finns rester från gårdagens middag att värma upp - annars är det nudlar som gäller . Idag gjorde jag iof omelett (eller scrambled eggs snarare).
    Och det där med at hon sover kortare stunder bara... har du tagit tid? För jag trodde också att Tyra bara sov 15-20 min åt gången - men sedan när jag tog tid så visde det sig att hon sov 40-50 min faktiskt !?! Snacka om dålig tidsuppfattning.

Oktober: Är det första passet för året nu på torsdag? Jag skulle vilja men det går inte - för mycket dopsysslor - kommer försöka nästa torsdag istället! P.S tror du man kan lämna bebis hos barnpassningen medans man byter om (och kanske tar en snabb bastning)?
  • philmKarin

Idag prövade jag en ny "pip" till flaskan (Eska med större hål för välling ). Och höj vad ersättningen slank ned! Tyra blev sur när jag tog bort flaskan och inte tvärtom !!
    Anledningen till att vi börjar med ersättning är att senast på BVC hade Tyraliten bara gått upp 50g på en vecka och hon är ju ingen tungviktare från början . Jag fortsätter att helamma + ger ersättning.
    Hur mycket ersättning äter en 4,5 månaders om man bara ger ersättning?

Min kropp bestämde sig för att göra en totaltömmning inatt igen! 4:e gången på 1,5 mån - Fattar inte varför, ser inga samband mellan gångerna heller. Kanske varit magsjuk totalt 3 gånger tidigare i hela mitt liv.

När började era småttingar sitta själva förresten?

Smurfan: Seriöst med schema - kör på!

• philmKarin

Hej Tjejer (och kille?)

Tyra kan tydligen också sluka 200ml utan problem... undrar hur mycket hon får i sig från mig som mest?
    Det kan ju vara bra att komplementera lite med ersättning nu när jag är lite sjuk också, mjölkproduktionen kan ju gå ned då. En fördel med magsjukeresorna är ju att jag tappat några kilo till - bara 5 kvar Tjohoo! (Skulle behöva lite muskler också bara ).

• philmKarin

Äntligen är lillan döpt... puh.

Ang. sövandes av bebisar:
    Några gånger.. typ 10 ggr lyckats lägga ned Tyra helvaken och så har hon legat och finurlat tyst en stund och sedan somnat.
    Flera gånger har jag också lagt henne och hon har... inte skrikit men gnällt/låtit några minuter och sedan somnat.
    Några gånger... typ 4 har jag lagt henne vaken (iallafall med öppn ögon ) och så har hon tokslocknat direkt.
    På kvällen brukar det vara 2 olika händelsealterativ - Vi byter om och monstermatar, antingen somnar hon av det och då lägger jag bara ner henne. Men oftast är hon fortfarande vaken och då går jag in i sovruummet där det är mörkt och tystare och så vaggar jag henne till sömns i famnen - tar ca 5-10 min.

Tycker att det verkar som efter första gången hon somnade själv så har hon fattat att det visst går och inte alls är farligt ?!?

Svar på tråden Täbytråden för bebisar som.... part 2