coca cola farligt?
eftersom man helst bara ska dricka tre koppar kaffe om dagen,e de lika farligt o dricka coca cola? de innehåller ju oxå koffein...
eftersom man helst bara ska dricka tre koppar kaffe om dagen,e de lika farligt o dricka coca cola? de innehåller ju oxå koffein...
Nej jag tror inte man kan få missfall av cola, då får man nog överkonsumera det kraftigt. Men i och med att läkaren varnat mig för att den är den mest ohälsosamma drycken näst efter sprit då man försöker eller är gravid så är det ju klart att jag hellre då avstår den :) Därför dricker jag ingen cola :)
->västkusttjejen;
men det är ju just det, ditt liv och dina vanor.
döm inte andra för hur de lever sitt liv, i synnerhet inte som de inte gör något egentligt fel, utan var nöjd med att du klarar ditt.
dina inlägg om colan och hur lite det betyder för dig medans barnet betyder så mycket mer, det skulle lätt kunna bytas ut mot kött, mjölk eller vad som. det finns ingen produkt vi måste äta (allt kan ersättas med andra produkter) och så gott som allt är dåligt i för stora mängder.
Jga gillar oxå cola men sen jag blev gravid har jag nästan bara druckit vatten (mjölk, juicer). Hörde att cola hjälpte mot illamående så då dricker jag ibland o det hjälper mig i alla fall.
Sedan hjälper det mig oxå vid sura uppstötningar men de kommer ibland. hellre cola än de äckliga tuggtabletter jag köpt. bläää
Västkusttjej: "i och med att vi får kämpa lite extra för att kunna få bli gravida genom ivf icsi så tänker jag nog extra mycket på att leva så hälsosamt som möjligt för både mig och barnets skull."
Det förstår jag absolut, och jag skulle säkert göra likadant.
Men ett problem jag ser, i allmänhet, är att folk som INTE har era problem, utan är helt vanliga "normalfertila" personer, _också_ ofta lever efter den filosofin, fast på "fel" sätt...
Det är ju aldrig fel att leva hälsosamt, men problemet uppstår när så många inte har drivkraft, intresse, motivation nog att SJÄLVA söka information, utan litar på det som skrivs i gravidtidningar (som ofta innehåller en del faktafel), litar på släktingar och vänner som har hört att... eller som vet att... och så vidare.
Och plötsligt är det många som finner sig själva i en situation där de t.ex. inte äter fisk överhuvudtaget, för alla säger så olika om vilka fiskar man får äta. Där de slutar dricka mjölk, för mjölk innehåller ju A-vitamin, och man har ju hört att A-vitamin är livsfarligt under graviditet. Där de vägrar byta gardiner, för de har hört att om man har armarna över huvudet så kan livmodern lossna?!?
Däremot kan de fortsätta röka eller snusa eller dricka ett glas vin ibland, för de känner ju JÄTTEMÅNGA som har gjort det under sina graviditeter och ändå har helt friska barn...
Förstår du hur jag menar?
"Hälsosamt" är ett ganska relativt begrepp, likaså "sunt förnuft". Båda bygger på att man har lite kunskap i botten, för ska man utgå från forum-hälsosamt och forum-suntförnuft så skulle det nog vara mest hälsosamt och sundast förnuft att låsa in sig i ett madrasserat rum hela graviditeten och enbart dricka vatten (naturligtvis kokt vatten ). Typ... lite extremt, men det ligger en hel del sanning i det.
Lite OT (ber om ursäkt för det), men det var bara lite tankar...
Så sant så sant Listo..
Här har ni en till Cola-fan Men det är konstigt, för under graviditeten har jag fått avsmak från cola. Trodde ALDRIG det kunde hända! Tänk suget efter en iskall cola med is och citron.... det finns inte mer!! Hur mysko som helst...
Hur som helst är det väl kankse bra, då cola inte är särskilt nyttigt... Har skurit ner rejält på mitt koffein intag. Eftersom jag innan grav var en riktig kaffetunna också (och te på kvällen!) För "te-kvoten" ska väl också räknas in i den tillåtna koffeinmängden..
Lite OT, är det något som VET om det är ngt annat än koffeinet och sockret som är "dåligt" i cola? Rent allmänt alltså, inte för gravida... Eftersom jag drack mycket cola förr, så har jag hela tiden fått höra hur "giftigt" det är osv. Men vet ni att det är mer socker i en en päron MER, än i cola.. Och dricker man en sån är det minsann ingen som klagar. Inte om man tar en kopp kaffe efteråt heller...
Jag bli lätt irriterad på ordvalet "farligt". Varför allt vi gravida äter eller inte äter skall betecknas med just detta ord. Kan man inte tänak självständigt och sund så ingen hemsida eller goda råd kan hjälpa en. det finns lika många åsikter som människor. Tänk om 50% säger att det ingen fara att dricka tex Coca och andra 50% säger att det är "farligt" vad gör man då? Så löjligt!!!!
Haha jag skrattar ju nästan av hela snacket här.
Det står ju t.o.m i informationsblad som jag har hemma,
Mat för två - Goda råd föt dig som är gravid eller ammar.
Vad är det i Coca Cola som är "farligt"??
Det läser just nu att mot halsbränna så ska man dricka högst 3 koppar kaffe om dagen så det kan ju KNAPPAST vara koffeinet i Coca Cola....och det där med mycket socker i Coca Cola,det finns ju annat som man äter som har ÄNNU mer socker i sig.
Min fertilitetsläkare avrådde mig från att dricka koffein när vi försökte bli gravida!
Nu är jag rätt trött på alla som blir så upprörda ang coca colan. Jag bryr mig inte hur andra väljer att göra ang colan, så snälla låt mig få lyda mina lökares goda råd då!! När någon frågar så svarar jag med den lilla vetskapen som jag har fått höra, precis som ni gör som inte har hört något ang just colan. Jag kritiserar inte er för att ni tycker cola är okej så sluta nu upp med att kritisera mig och mitt val. Jag vet väl fan inget om cola, jag kan bara vidareförmedla vad jag själv har fått höra. Ni gör precis som ni själva vill med allt ni stoppar i er, men det rättifärdigar inte eran upprördhet huruvida Jag väljer att göra å inte göra. Jag har inte kommenterat alls hur andra Ska göra, bara om hur Jag vill göra. Punkt slut.
Utdrag från Baby or Not:
Det finns flera miljömässiga faktorer som kan inverka på kvinnans fruktbarhet bland annat övervikt/undervikt, koffein (som det ofta är stora mängder av i bantningspiller), tobaksrökning och alkohol...
Dessutom tycks koffein kunna orsaka defekter i spermierna och män bör därför inte dricka för mycket kaffe, Cola eller andra koffeinhaltiga drycker om paret försöker att bli gravida...
De flesta av oss dricker kaffe, därför att koffeinet i kaffen ger oss ett energiboost. Koffein finns emellertid inte blott i kaffe , men också i the, kakao, cola, choklad och energidricka med guerana och maté. Det är därför inte enbart kaffe du skall undgå, om du vill vara koffeinfri.
Man har gjort många undersökningar omkring kaffets verkan på organismen, och i förbindelse med fertilitet pekar flere av undersökningarna på, att om man intar mera än 300 mg. koffein dagligen (4-6 koppar kaffe), så nedsätts fertiliteten med 35%
Utöver koffein innehåller kaffe också en lång rad andre ämnen, var av några verkar hämmande på upptagelsen av vitaminer. Enbart på grundlag av detta vil vi rekommendera att du skär ner så mycket du kan på din kaffekonsumtion, eftersom vitaminerna har så stor betydelse för optimering av fertiliteten.
Se: Effects of caffeine on human health. Nawrot P, Jordan S, Eastwood J, Rotstein J, Hugenholtz A, Feeley M. Toxicological Evaluation Section, Chemical Health Hazard Assessment Division, Bureau of Chemical Safety, Food Directorate, Health Canada, Tunney's Pasture, PL 2204d1, Ottawa, Ontario, Canada K1A
Osv, det finns många artiklar om detta att läsa om (orkar inte klistra in alla).
Så Nieruseno fortsätt skratta du eller det kanske är ännu bättre att du läser fakta innan du dizzar inläggen!!!