• SizziSonny

coca cola farligt?

eftersom man helst bara ska dricka tre koppar kaffe om dagen,e de lika farligt o dricka coca cola? de innehåller ju oxå koffein...

• Svar på tråden coca cola farligt?
  • Västkusttjejen

Tack lilla prussiluskan! Måhända att jag är lite övernojjig ang just koffeinet och sockerhalten, men jag är ju bara orolig för att min lilla inte ska må bra. Jag vet ju hur kaffet tex kan påverka mig på morgonen med att man blir extra pigg så då måste det ju påverka även en liten i magen. Jag förebrår absolut ingen om vad de vill inta, men jag vill gärna undvika vissa varot utan kritik. Allt jag vill är ju faktiskt bara att hålla mig så hälsosam sommöjligt och meddela det jag själv fått höra till er andra som ändå frågar ang just colan och kaffet. Vill ju bara ge mitt goda råd som jag själv fått och som jag är tacksam för :)

• Nierusenu

Jamen snälla du,det där handlar ju om man har svårt att bli gravid inte om man redan är det...suck

• troddeduja

Oj, oj villka proportioner en disskution kan ta.
    Summan av kardemumman är väl ändå att varje enskild individ gör sina egna val, har sina egna åsikter....och kunskaper.
    Precis som med godis, kaffe, alkohol, chips, bullar osv, osv (listan kan göras lång) så är det inget kroppen behöver. Det är totalt noll näringsämnen i dessa produkter...med andra ord, det kan kroppen vara utan. Ersätt dessa kalorier med riktig, näringsrik mat istället och man har kommitgt lång väg när det gäller god hälsa (även för ens ofödda barn).
    Men som sagt det är ju trots allt upp till var och en hur man gör.....och man ska bli respekterad för det. Det är bara när saker går till överdrift (beroende,hetsätning m.m) som ens NÄRMASTE omgivning kan visa sin oro.
    Jag tänker då iallafall fortsätta dricka cola, men i måttliga mängder och bara som nåt extra gott. Sen får alla andra göra som de vill, med all respekt från mig.
    Västkusttjejen

• Jesster

I början av min graviditet så var jag grymt trött och hade kunnat somna stående. För att klara av mina 10-timmars-pass på jobbet så drack jag varje arbetsdag 50 cl cola, det lilla räckte för att rycka upp mig.

Och varenda jäv**a gång någon såg mig med flaskan så kom kommentaren att "Du får inte dricka cola, det är farligt!" Kan tilläggas att jag mest jobbar med äldre gubbar på en industri också, så det var inga kvinnor i fertil ålder som tjatade.

VAD är det som är så farligt med cola? Det är socker och koffein i det, är det något annat som anses farligt? Om jag hade tagit 4 koppar kaffe och en påse kanelbullar om dagen hade ingen sagt något, men lite cola flyger folk i taket för.

Senast i lördags var det mamma som sa "Usch, dricker du cola? Det är inte bra, det är beroendeframkallande." (Vi hade varit på McDonalds och jag och min man delade på en mellan-cola). Jag dricker nästan aldrig cola annars

• Nierusenu

Det är absolut inge farligt med Coca Cola när man ÄR gravid....punkt slut!

• Tudorjohansson

Det är farligt och leva man kan dö av det!!!

Tror inte man ska vara så nojig, då e ju allt farligt. Lagom av allt säger jag. (kanske inte sprit och typ droger) men normala saker

• Pallas

Livsmedelsverket rekommenderar väl 2-3 koppar kaffe? Det motsvarar 2,5 l cola ur koffeinsynpunkt.

• aquali

Till Tudorjohansson

Tack för din kloka kommentar. Vi som är gravida i detta land lever ett sådant lyxliv nu för tiden att vi har tid, ork och lust att diskutera bagateller och bekymra oss över små saker som i stora hela har absolut ingen betydelse. Har aldrig hört talas att något fostret blev skadat eller dog eller mått dåligt på grund av lite coal, ädelost eller parma skinka.

Iställer för att oroa oss för en kopp kaffe eller icke så kanske vi borde ta våra gravida bak och gå på ett gympa pass och/eller svettig prommenad. Det är mycket nyttigare än lite cola är farligare...

• Lilla Prussiluskan

Koffein är ju stimulerande. Om man dricker det så ökar din puls och ammar du så ökar således bebsiens hjärtslag också. Det är i sig inte farligt men varför dricka detta om det påverkar bebisen???

Klyschan "Det är farligt att leva och man kan dör av det" är väl ganska uttjatad! Vad menas med det då? Att bara för att man någon gång ska dö så ska ma ta risker, jag kan ju dö imorgon?

Bättre är väl "Var sak har sin tid". Ammar man så får man anpassa sig efter det, är man gravid så får man anpassa sig efter det osv osv.

• Tudorjohansson

Tycker bara att det är sånt otroligt tjat om farliga saker. Och tydligen är ju ALLT farligt. Konstigt att man själv lever och har hälsan. Jag tror att om man lever med mått så är det inte farligt. Tror det är farligare när man börjar utesluta saker ur sitt liv.

Tror inte lite cola då då orsakar några sakdor hos barnet i magen. Inte hört och sett några vetenskapliga belägg för det.

Lev med en sund förnyft.

• SizziSonny

ojojoj,va många svar de blev:P hehe
    skulle bara se om de lilla ja drack va farligt(vilket de inte va) men de satte igång en stor diskussion verkar de som

Svar på tråden coca cola farligt?