coca cola farligt?
eftersom man helst bara ska dricka tre koppar kaffe om dagen,e de lika farligt o dricka coca cola? de innehåller ju oxå koffein...
eftersom man helst bara ska dricka tre koppar kaffe om dagen,e de lika farligt o dricka coca cola? de innehåller ju oxå koffein...
->västkusttjejen:
julmust har inget koffein och mindre socker än coca cola och pepsis standardvarianter.
Jag är inte upp"taggad" skrattar! Jag bryr mig ju inte om hur mycket cola folk väljer att dricka :) MEN... många har frågat ang huruvida ohälsosamt det är så jag har bara återberättat vad mina läkare har sagt till mig. Sen om folk vill sluta helt eller supa ihjäl sig på cola, ja det är ju deras problem. Men i och med att jag ändå har fått höra så pass mycket ang just colan så tar jag hellre det säkra före det osäkra och slutar helt :) Jag dömer ingen för att de fortsätter med cola, eller äter fisk, eller äter dessärostar, men frågar någon så svarar jag ärligt vad jag har hört. Jag tänker inte hymla med om att det är något hälsosamt att dricka det.
->västkusttjejen;
jag menade mest snacket om att folk skulle vara beroende. det är ju inte riktigt så det ligger till hos många utan snarare att de är otroligt traditionsbundna. läs runt i alla trådar och du ser att folk äter samma mat, dricker samma drycker ur samma glas och vill helst ha samma sak på tvn för att det ger dem trygghet.
ta bort fredagsmyset för några eller ersätt ingredienserna med morotsstavar, solrosfrön och tranbärsdryck, och du har en attans deppig individ. det är som att rycka bort mattan. då får man ju jämföra deras behov av traditioner med eventuella skador, vilket som väger högst.
dessutom, iochmed att SLV levererar så otroligt koncisa rekommendationer är det ju inte konstigt att folk slutar fundera själv över vad de äter...och när de väl inser att SLV bara berättar om det som är MEST farligt, så knockas de omkull.
hur många trådar har det inte varit om Yes diskmedel, grönt té, tonfisk på burk, glögg, mandlar...... ja, allt som inte nämns på listan?
Västkusttjejen:
"Vill man inte göra ALLT för att ens bäbis ska må så bäst som möjligt? Går ett sug eller beroende före din bäbis, då tycker jag man harett problem"
min jisses ska man sluta leva helt bara för att man är gravid
det måste vara jobbigt att vara föräldrar idag men alla pekpinnar som finns.
å jag kan inte stava
vad har hänt med rent sunt förnuft
Jag är oxå en cola-tunna, men nu under graviditeten dricker jag det med måtta. Släck din törst med annan dryck och drick bara colan som något extra gott ibland.
Jag tror faktiskt att det är värre med sockerhalten i cola, socker är ju oxå nåt man ska ha ett begränsat intag av under graviditeten.
Vissa påstår att barn till koffein-drickande föräldrar blir hyperaktiva, men då tror jag att men måste dricka litervis per dag.
Men om man är beroende av koffein så finns det kanske att bebisen får abstinens när den föds? Vad vet jag, men tål att tänkas på.
Ja jag måste erkänna att i och med att vi får kämpa lite extra för att kunna få bli gravida genom ivf icsi så tänker jag nog extra mycket på att leva så hälsosamt som möjligt för både mig och barnets skull. För oss är det liksom inte bara att ha sex igen och hoppas på en graviditet. Och jag skulle aldrig förlåta migsjälv om jag skulle få ett missfall kanske pga mina dåliga ovanor. Så därför slutar jag hellre helt med sånt som jag ändå inte finner speciellt livsviktigt i mitt liv. Visst unnar jag mig kaffe till frukost, men en kopp kaffe känns för mig mer relevant än coca cola. På morgonen är det ju oftast te eller kaffe man dricker, men som läsk finns det ju hundra olika sorter nästan som jag kan välja istället för just cola. Så nej, jag vill inte tagga ner, ännu en gång. Jag tycker också att man ska kunna unna sig det man verkligen tycker om, men man ska ju vara medveten om att just colan är onyttig för att den innehåller ju både koffein och en väldigt massa socker. Jag slutar inte leva bara för att jag slutar med cola, herregud, det är ju bara en dryck bland tusen *skrattar* finns massor av gott där ute i världen än just cola =)
Västkusttjejen:
"Och jag skulle aldrig förlåta migsjälv om jag skulle få ett missfall kanske pga mina dåliga ovanor"
jag förstår vad du menar men tror du verkligen på att man kan få missfall av att dricka cola?
Jag drack cola nästan varje dag under min graviditet. Försökte dock tänka på att inte dricka så mycket, men jag har fått en liten flicka som verkar hur frisk som helst så av colan har hon nog inte tagit nån skada.