• SizziSonny

coca cola farligt?

eftersom man helst bara ska dricka tre koppar kaffe om dagen,e de lika farligt o dricka coca cola? de innehåller ju oxå koffein...

• Svar på tråden coca cola farligt?
  • Västkusttjejen

Sigaretter och alkohol är också farligt, det säljs i butikerna..........

• Ebba74

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP.... har druckit hinkvis med cola under graviditeten, suck. visste också om det här med kaffet och slopade det helt för att inte riskera nåt, men tänkte inte på detta med colan. jag är en idiot...

• Berk12

Jag dricker varken mycket kaffe eller cola nu förtiden, men visst händer det att man sätter i sig mer än kvoten. Därför undrar jag hur farligt och på vilket sätt?
    Min mamma tittade på fråga doktorn där sa de att gravida inte skulle dricka kaffe alls.
    Visst är det farligt att leva också =). Jag är faktiskt inte oroad över mitt koffein intag mer fundersam. Jag litar till mitt sunda förnuft sedan får vi väl se om det är dumt gjort =):

• Miafia33

ska vi verkligen behöva tänka på exakt vad vi stoppar i munnen hela tiden. Jag tycker att man skrämmer upp folk. snart vågar ju dom som tvivlar knappt varken äta eller dricka.

• listo

Man måste dricka ungefär 6½ burk cola per dag (alltså drygt 2 liter) för att komma upp i de 300 mg koffein som Livsmedelsverket rekommenderar som maxgräns för gravida.

• Västkusttjejen

Men istället för att oroa sig, för det ÄR faktiskt inte speciellt hälsosamt med cola varken för dig själv eller mot din bäbis, varför då istället inte sluta medans man försöker/är gravid? Och klarar man inte det, då är man ju beroende. Och då kanske man ska ta sig en funderare hur pass farligt det faktiskt är med cola. Det intebara försör dina tänder, det kan minska ner chanserna till ett hälsosamt barn i din mage, sen hur lite det minskar, spelar det egentligen någon roll?? Vill man inte göra ALLT för att ens bäbis ska må så bäst som möjligt? Går ett sug eller beroende före din bäbis, då tycker jag man harett problem.

• SizziSonny

ja har aldrig druckit cola innan i stort sett! håller mig till fanta,men så älskar min pojkvän cola,i vi skulle ha fredagsmys,o eftersom vi alltid tar fanta,så tänkte ja att vi kunde ta cola för hans skull...men efteråt,när ja hade druckit typ tre glas,så kom ja o tänka på att de e koffein i...men annars tycker ja bäst om fanta,så de blir inga problem me o hålla fingrarna borta från colan

• Västkusttjejen

Man kan säkert unna sig ett glas någon gång ibland :) Men man bör kanske inte dricka det dagligen eller varje vecka :) Det rekomenderade läkaren mig i alla fall. Men visst fasen är det gott =) Undrar om julmust är farligt?? DET är ju mumsigt om något! *skrattar*

• Schmut

->västkusttjejen;

tagga ner lite.
    om man skulle göra allt för att försäkra sig att bebisen får en perfekt start bör man inte lämna hemmet (olyckor samt smitta), odla all sin mat själv (inga gifter eller kemikalier) och undvika all interaktion med människor och djur (olika smittor).
    enligt din tes så kan man ju inte göra allt för sin bebis såvida man inte lever asketiskt på en isolerad ö.

• sininen

Men sen å andra sidan finns det benzen i fanta...

Det gäller att använda sig av sitt sunda förnuft. Så vitt jag förstått det så krävs det att man dricker över två liter cola varenda dag för att det ska bli skadligt.

Svar på tråden coca cola farligt?