• tossin

Dysmeli

Hejsan alla dysmelister. Såg att vår tråd är avstängd så jag startar en ny tråd. Våran lilleman skall nu i december börja prova ut en myoelektrisk protes det ska bli spännande att se hur det går. Han är nämligen VÄLDIGT envis och har temperament.

• Svar på tråden Dysmeli
  • Sunstar83

Hej hallå!

Här är en som har dysmeli. Är född med viss avsaknad på höger hand. Är aktiv inom svensk dysmeliförening och som bland annat har varit lägerledare på ungdomsläger, skulle vara kul att komma i kontakt med andra dysmelister och föräldrar till dysmelister!

• Janis

Hej på er!

Vi har en liten kille, Isak, 10 mån, som har dysmeli. Hans vänstra hand är mindre (handen mindre och fingrarna kortare och smalare) än den högra och så saknar han halva vänster lillfinger.

• Sunstar83

Hej Janis! Kul att fler börjar ansluta sig här

• Sarah Wikström

Hej hej! Är rätt så ny här inne på FL. & när ja kikar omkring så hittar ja detta forum. Intressant. Är 22 år & född me dysmeli. Är elle kanske säga har varit aktiv inom föreningen sen jag va nått år gammal. Så hela familjen har ju varit aktiva. Har själv vart ledare för ungdomarna på våra familjeläger & föräldrar har varit lägergeneraler ett antal gånger. Kul & träffa andra me dysmeli =) God fortsättning på nya året =)

• emma brolin

hej... min kille har också dysmeli.. tänkte höra om ni har koll på hur pass ärftligt det är? han visste inte själv

• tossin

Har nog för mig att det inte är ärftligt. Har din kille hand dysmeli? Frågar bara för nyfikenhetens skull

• emma brolin

tossin: ja, tre fingrar på båda händerna, ena pekfingret ersatt med en tå.. han är jätterädd för att skaffa barn ifall de förs vidare

• tossin

Jag har fått den uppfattningen att det är i livmodern det händer något under den riktigt första tiden, att den ena fostersäcken går sönder. Jag har aldrig hört om att det skulle finnas två dysmelister i en familj. Men om han är orolig måste det ju gå att kolla upp.

• Sarah Wikström

De finns ju 2 olika sorters dysmeli. Den transverseela & den långidudinella. Är inte säker på stavningen. Men ja har för mig att den långidudinella är ärftlig. Men den e inte så vanlig. Ja har nästan bara sett barn & vuxna me den transversella skadan. Men ja ska inte säga helt säkert. Men skadar ju inte att kolla upp. De är nått som händer i den 12 veckan ungefär tror dom. De e ju då, händer, fötter, fingrar & tår utvecklas.

• emma brolin

Läkarna har sagt att det är dysmeli han har men hans mamma säger att missbildningen har att göra med att hon åt en speciell medicin när hon var gravis så det är inte detta han har? Men som jag fattat det kan det ha ett sammanband. Rätta mig om jag har fel?

Hans syster hade tydligen två sammanväxta fingrar så om det är ärftligt frågar man sig ju.. Mycket frågor..

Svar på tråden Dysmeli