• Indra

Favorit-fläskfilé

Hmm...har 2 fläskfilé i frysen och ska bjuda svärföräldrarna på middag på lördag (svärfar är kock på fiiin restaurang.) Någon som vill dela med sig av ett riktigt bra recept?

• Svar på tråden Favorit-fläskfilé
  • Pikku Enkeli

Jag älskar smördegsinbakad fläskfilé.. *mums*

Winners never quit. Quitters never win.
  • minasöner

jag älskar svampgratinerad fläskfilé. Mums. Då steker jag skivir och lägger i en form. och så har jag på champinjonstuvning och ost. Sen in i ugnen

• Marvelina

Helstekt i ugn med något av följande:

*quinoa, sallad, mango&ananas sweet chilisås, grillad halloumi

*rött (eller vanligt) ris, kantarellsås (svamp, grädde, västerbottensost), sallad

*ris, körsbärstomater-champinjoner (stora bitar)-valnötter i ugn med lite mögelost över, vanlig sås på buljong och grädde

marvelina - not new and definitely not improved
  • Birgitta2

Fläskfilegryta: Bryn fläskfilen i skivor och lägg i en gryta. Stek 2 pkt bacon i bitar och lägg i samma gryta. Bryn några dl färska champignoner i skivor och lägg i grytan. Två slicade paprikor, röda eller gröna, läggs råa i grytan. Ös i med minst 5 dl grädde (matlagnings- eller riktig) och en dl vatten och koka en timme. Salt och peppar efter behag samt red såsen så den blir ganska tjock. Servera med ris och en sallad till.

• Trinity78

Skär fläskfiléerna på längden (inte helt igenom) och fyll med ädelost. Vira steksnöre om och helstek i stekpanna så att filéerna får fin färg. Häll på grädde, buljong och champinjoner och ev ost som inte fått plats. Låt puttra tills filéerna är genomsteka, ca 20 min. Skär filéerna i medaljoner och servera med potatisklyftor eller annat gott.

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår...
  • luddigamaskrosen

Stek fläskfilé i bitar/strimlor och smörstek svamp till. ner i samma gryta och på med grädde, svartpeppar och salt. Servera med färsk pasta.

• Pokergirl

Smördegsinbakad är en höjdare. Stek fläskfilen i bitar. Stek lök, ett paket bacon och svamp. Blanda ner ett paket vitlöksost och en cremefraiche. Extra vitlök för den som önskar. Lägg filen på rad på smördegsarket. Toppa med såsen och se till att den rinner mellan köttbitarna. Rulla ihop smördege´n till en rulle, in i ugn i tjugo minuter. Servera med klyftpotatis och en kall vitlökssås.

• Zaria

Fläskfilé provencale

Stek färska champinjoner och fläskfile (salt & peppar)
    Häll på grädde (grädden kan säkert bytas mot en lättare variant),lite soja, lite senap och vitlök, låt koka ihop ca 5-10 min och klipp över persilja, serveras med ris och sallad.

Onyttigt men jättegott.

• nica83

Fick det här tipsen här på FL. Jag hade en hel paprika istället för en halv samt skivade färska champinjoner istället för hela på burk. Osten kändes överflödig, enligt mig. Är som en variant av flygande jakob! Mums

Fläskfilégryta

1 st fläskfilé
    2 bananer
    1 burk hela svampar
    ½ röd paprika
    ca 2-3 dl creme fraice
    ca 2-3 dl grädde
    chilisås (ca 1-3 dl, smaka dig fram!)
    Ca 1 dl riven ost
    currykrydda

Stek den kryddade fläskfilén i max 1 cm tjocka bitar. Lägg bitarna i botten på en ugnsform med höga kanter, skiva banan och paprika över. Tillsätt svampen. Rör ihop creme fraich, grädde och chilisås. Ska smaka mycket! Testa! Strö osten över och täck med ett lager currykrydda. 20-30 min i ugnen på ca 200 grader. Servera med sallad och ris.

• destiny391

skiva flaskfilei ca 30 mm skivor. krydda med ortsalt.
    lagg i en ugnsform, bre senap pa dom. fras lok o vanlig rokt smorgasskinka (skuren i sma bitar alltsa), lagg i en burk creme fraiche, o en burk krossade tomater. krydda me ortsalt. koka ihop en stund, 10 min eller sa. hall sasen over flaskfilen. lagg pa riven ost, in i ugnen tills osten fatt lite fin gyllenbrun farg. servera me ris/pressad potatis o en god sallad. underbart gott!!!

• Bempa

Hehe, där blev allt helfel... Hinner inte skriva om det nu, men sen så

• dobbis

Fläskfile i Stekhussås, är alltid populärt när folk kommer till oss.

1 lök finhackas och brynes lätt,
    blanda i 1 tsk svartvinbärsgele, 2 msk senap 1 dl filmjölk, låt det puttra en stund.
    häll i 3-6 dl grädde, ca 4 duttar tabasco, svart och vit peppar, samt cayennepeppar.
    fläskfilen skärs i skivor som steks och kryddas efter smak, rör ner dem i såsen.

serveras med hasselbakspotatis och en stor salladskål, mums.

Lycka till med svärfar, vad du än lagar för mat. Kramar

• Pokergirl

Nu kom jag på ett toppenrecept jag hittade på aftonbladets sida för länge sedan, är bland det godaste jag lagat:

Fylld fläskfilé med murkelsås

Ingredienser:

för 4 portioner

600 gram 1 välputsad fläskfilé

2 klyfta vitlök

40 gram 1 knippe persilja

4 st schalottenlökar

4 skiva parmaskinka

1 msk smör till stekning

salt & peppar

4 kvist färsk rosmarin
    Sås

1 st finhackad schalottenlök

25 gram torkade, blötlagda murklor eller kantareller

2 msk smör

1 dl vermouth

2 dl kalvfond

2.5 dl vispgrädde

1 msk majsstärkelse till redning

Potatis och morotsrösti:

10 st cirka

400 gram skalad bakpotatis

400 gram skalade morötter

salt

1 msk smör

1 msk olja

Tillagning:

1.Koka vitlöken i lite vatten 5 minuter. Låt rinna av och hacka dem fint.

2.Noppa persiljan och blanchera den i rikligt med kokande vatten och lite salt. Låt persiljan torka och hacka den grovt.

3.Hacka schalottenlök och skinka fint och bryn i smör. Tillsätt vitlöken och låt det koka ihop cirka 1 minut.

4.Dela fläskfilén i fyra lika stora delar. Snitta filébitarna på längden, men inte helt igenom, ungefär 2/3 räcker. Bred ut filébitarna så de kan fyllas.

5.Salta och peppra och fördela persilja och ungefär 2 tsk lökblandning på varje. ( Spara resten av lökblandningen till såsen ). Rulla ihop köttet och bind samman till små paket med bindgarn. Sätt fast en kvist rosmarin på varje paket.

6.Bryn fläskfilépaketen runtom i smör och lägg dem i en ugnsfast form. Efterstek i ugnen på 180 grader cirka 20 minuter. Tag ut köttet och vira in det i aluminiumfolie. Låt det vila cirka 10 minuter. Häll köttsaften från foliepaketen i såsen.

7.Gör såsen. Fräs löken i smör utan att den tar färg. Tillsätt de uppblötta, avtorkade och hackade murklorna och låt dem svettas en stund till den mesta vätskan kokat in. Krydda med salt och peppar. Tillsätt vermouth och låt koka in till 1/4 av vätskan återstår. Tillsätt buljong och grädde och låt koka till en lagom konsistens. Blanda i resten av lök- och skinkblandningen. Red ev. av med lite majsstärkelse utrörd i kallt vatten. Smaka av såsen.

8. Dela köttet på mitten och servera med såsen och rösti. Strö över lite hackad persilja.

Morots- och potatisrösti

1. Riv potatis och morötter på ett rivjärn, blanda om och pressa ut vätskan.

2. Värm smör och olja i en panna och forma potatisplättar som är ungefär 6 centimeter i diameter.

3. Salta och stek plättarna gyllenbruna på båda sidor. Låt dem rinna av på hushållspapper.

EN GARANTERAD SUCCÈ!!!

• tinna

Åh, jag har ett alldeles underbart recept som är lite udda

Limefilé 3-4 port

500 g fläskfilé
    1 tsk salt
    1 dl vatten
    2 dl creme fraiche
    2 msk konc. kalvfond
    ½-1 tsk sambal oelek
    1 tsk soja
    1 msk honung
    strimlat skal och pressad saft av en lime

Skär köttet i ca 1 cm tjocka skivor. Bryn i smör i en stekpanna. Vispa ihop vatten, creme fraiche, kalvfond, sambal, soja, honung, limeskal och limesaft i en vid, låg gryta. Lägg i köttet och låt det puttra ca fem minuter. Servera med ris eller couscous.

Sen brukar jag snabbfräsa haricots verts med lite olja, massa vitlök och något stänk limesaft till, så gott!!

Kramar och Ramar!
Svar på tråden Favorit-fläskfilé