Stor kattras
Undrar om någon vet vad den största tama kattrasen heter?
Finns den här i Sverige?
Var kan man få tag på Den?
Undrar om någon vet vad den största tama kattrasen heter?
Finns den här i Sverige?
Var kan man få tag på Den?
Ja amerikanerna vill ha större raggisar. Men från början var dom inte heller så stora, raggisar kommer från en vanlig angoraliknande bondkat och birma.
Tänk att min lilla plutt på tre kilo har samma förfader som dem!
Fast hon inbillar sig att hon är ett lejun ibland
Åh shit pomm fritt! Jag ska genast susa in i Photoshop och försöka ändra storleken på mina katter Haha... nämen den var ju tokstor.
Intressant att höra att andra länder kan ha större normalvikt på sina katter än vad vi har i Sverige. Men det är ju ett stort land. Aveln är väl kanske större där än här och det har väl avlats mer på de större exemplaren då. *Spånar*
I Sveraks uppgifter så står det att Mainecoon väger ca 4-9 kilo beroende på om det är en hane eller hona. På Ragdollen stod det ingen vikt alls.
Min uppfattning av Raggisar är att de är ganska långa, men inte så tungviktiga. Vi är ju oxå en del på utställningar o har aldrig träffat på de där tungviktarna.
Från Wiklepedia
Maine coonen är vår största raskatt. De utvecklas långsamt och är inte färdigvuxna förrän i femårsåldern. Honorna brukar väga runt 4-6 kg och hanarna 6-9 kg, men det finns större exempel. Katten utvecklades i det hårda klimatet i nordöstra USA. På grund av det tuffa klimatet där var det bara de starkaste och största jägarna som kunde överleva. Den har stora ögon och öron och ser och hör sina byten bra. Tassarna är stora, runda och välpälsade och kan fungera som snöskor och svansen är lång och yvig så att katten kan svepa den runt sig under kyliga nätter. Den har även kortare päls på huvudet, skuldror och ben för att förhindra tovor. Rasen ska också ha tofsar på öronen, vilket ju är vanligt bland vildkatter (såsom exempelvis lodjur).
Knepigt det här...för i ett annat klipp har även jag hittat att Raggisen är störst?
Sorry fel info där vanlig angoraliknande bondkat och birma. En birmaliknande perser ska det vara.
Jag har en bengalhona på 5,6 kilo (normalt är dock 3-5 kilo för honorna och 5-8 för hanarna) Men min Leeloo är riktigt stor för att vara hona (inte tjock alltså).
Annars är väl normalt Maine Coon den katt som blir riktigt stor.
Och bilden på jättekatten är fejk. www.messybeast.com/giantcats.html
urbanlegends.about.com/library/blgiantcat4.htm
Men kul ändå
Jo, det syns ju att den bilden inte är riktigt riktig .
Grisling - jo, visst ser man att det ser skumt ut, men faktum är att ett par kollegor här gick på det... Men det kanske ska tilläggas att de inte har katter själva
Här är ju ett annat photo som är fejk, men så jäkla coolt!
www.sfbayadventures.com/helicopter_sharks.html
OT sorry....