• thissy

Stor kattras

Undrar om någon vet vad den största tama kattrasen heter?
    Finns den här i Sverige?
    Var kan man få tag på Den?

• Svar på tråden Stor kattras
  • thissy

Celice
    Sambon ska fråga killen på jobbet när han börjar jobba igen från semestern nästa vecka...för de va hans katt...får se vad de blir för ras då.
    hör av mig sen!

Det skulle vara guld värt att få veta det.
    Vad du är snäll.

Tack

• ming
    Peppa skrev 2006-12-27 21:51:29 följande:
    arnoldsexotics.com/Exotics_index.htmDessa katter var ju urhäftiga! Är eg. ingen kattmänniska, men en djungelkatt kan jag nog tänka mig, en vacker dag...
    Hmmm, i USA, där den här uppfödningen ligger, måste man ha en speciell "wild animal licence". Dessa är alltså inga tamkatter, dessa är vildkatter. Tre av de arterna är till och med utrotningshotade, så jag tvivlar starkt på att det är tillåtet att inneha sådana djur här i Sverige. Men jag är inte så insatt i just sådana lagar.

Länkar hos Wikipedia (fast det finns mer utförlig information om man söker på engelska Wikipedia):
    Serval
    Ökenlo
    Djungelkatt
    Rödlo
    Kossan af Svammel
  • Celice
    ming skrev 2006-12-27 23:38:51 följande:
    Peppa skrev 2006-12-27 21:51:29 följande: arnoldsexotics.com/Exotics_index.htmDessa katter var ju urhäftiga! Är eg. ingen kattmänniska, men en djungelkatt kan jag nog tänka mig, en vacker dag... Hmmm, i USA, där den här uppfödningen ligger, måste man ha en speciell "wild animal licence". Dessa är alltså inga tamkatter, dessa är vildkatter. Tre av de arterna är till och med utrotningshotade, så jag tvivlar starkt på att det är tillåtet att inneha sådana djur här i Sverige. Men jag är inte så insatt i just sådana lagar.Länkar hos Wikipedia (fast det finns mer utförlig information om man söker på engelska Wikipedia):ServalÖkenloDjungelkattRödlo Kossan af Svammel
    Ja dessa katterna verkar inte särskillt hemtama....skulle inte vilja ha en sådan hemma!
    Storken beräknas komma 070307
  • Peppa
    Jag vet att dessa katter inte är tillåtna i Sverige, men OM jag någonsin skulle skaffa katt så fick den gärna se ut som en av dessa. Antingen det eller en sphynx...
    dessa var de snyggaste katterna jag sett på länge.
  • thissy

Jag tror nog själv att det kommer att sluta med en Maine Coon katt,
    men det kunde vara roligt att veta vad det är för en stor katt.
    vad vet man om framtiden, då kanske det blir en sådan katt.

• thissy

Gott Nytt År på er och tack för att ni har svarat.

• Zanna83

Bengaler kan bli riktigt stora. Pappan till min katt väger ca 9kg och han är inte fet. Min katt är bara 5 mån men betydligt större än alla vuxna huskatter som jag har träffat.

• thissy

Hur mycket väger era maine cooner?

• daysi80

Silverstream - Norsk Skogkatt menar du (du skrev skogSkatt med S)....

Petnoga...

Ming - mina får alltid positiva kommentarer om storleken, VERY HEAVY BOY...hehe. De söta pluttarna!!!
    Vad kommer dina bebbar från för uppfödare?

• kissemjao

Jag har själv en Bengal... och trodde mig att jag införskaffat mig ett mastodontdjur, men fick tag i ett skruttexemplar ! Han väger bara 4.5...

• lindac77
    thissy skrev 2007-01-03 09:48:14 följande:
    Hur mycket väger era maine cooner?
    Jag har en hona på 1½ år och hon väger ca 5 kg, så hon är inte jättestor. Sen så har jag tingat en hane... han är bara 4 veckor ännu och väger ca 700 g... inte så stor han heller med andra ord, men han kommer säkert att bli! Hans pappa väger ca 10 kg.
  • ming
    daysi80 skrev 2007-01-05 21:25:02 följande:
    Ming - mina får alltid positiva kommentarer om storleken, VERY HEAVY BOY...hehe. De söta pluttarna!!!Vad kommer dina bebbar från för uppfödare?
    Eftersom jag är lite småhemlig här på forumet så säger jag helst inte vilken uppfödare de kommer ifrån.
    Men mina får också alltid positivt om storleken, de faller absolut inom ramarna, men de är inte så stora som många andra ragdolls som man ser på utställningar, kanske honan 4,5kg och hanen 5kg nånting (har inte vägt dem på väldigt länge).
    Kossan af Svammel
  • Samarkand

Hej hej!

Tre katter som kan vara intressanta om du vill ha en stor katt är Bengal, Ocicat och Sibirisk Katt (den sistnämnde en långhårig katt).

• Jinxan

Jag måst säga att Maine Cooner är den perfekta rasen!! STORA ,snygg look, super temperament och en vacker lättskött päls. Har en kull bebbar hemma nu och de är ljuvliga=)

• lindac77
    Jinxan skrev 2007-01-07 00:44:53 följande:
    Jag måst säga att Maine Cooner är den perfekta rasen!! STORA ,snygg look, super temperament och en vacker lättskött päls. Har en kull bebbar hemma nu och de är ljuvliga=)
    Vad mysigt! Vi har också en kull här hemma just nu. De är drygt 7 veckor gamla. Hur gamla är era?! *nyfiken*

Kan också rekommendera rasen. De är helt underbara!
  • Jinxan

Hej linsac77!!
    Mina är födda den 12 november, på fars dag, så de är väl ungefär jämngamla med dina.=)
    Det bidde 6 st, 3+3.
    Har så smått börjat söka efter nya, framtida hem åt dem nu...
    Jag är gravid med BF 5 feb (blir antagligen i slutet av Januari), så det blir många småttingar hemma under några veckor.
    Men vad gör det när man avgudar dem=)?!!
    Jag skulle gärna lägga ut foto på dem om jag bara visste hur man gör=(
    Antar att det kan vara lite känsligt att länka till annonsen där jag har bilderna?!?
    Dina foton är förresten superfina!! Skulle vilja kunna plåta bättre själv..
    Mamma katt har jag också fött upp själv så det är ju lite extra kul!

• lindac77

Jinxan!

Vad roligt att de är så pass jämngamla, skiljer bara fem dagar mellan dem. Då är det fullt ös hemma hos er med nu då kan jag tänka mig! Jag är fodervärd åt mammakatt så det är hennes uppfödare som har hand om försäljningen av den här kullen. Men det har gått väldigt snabbt och smidigt att hitta nya bra hem åt dem, och alla är redan tingade. Kommer kännas väldigt tomt här sen när de har flyttat... men man får njuta så mycket som möjligt medan de bor här!

Vad roligt att du fött upp kattmamman själv också.

Om du går till "min sida" och trycker på "bildgalleri" så kan du ladda upp bilder där. Om du sedan är plussmedlem så kan du kopiera in bilderna i dina meddelanden.

Svar på tråden Stor kattras