• thissy

Stor kattras

Undrar om någon vet vad den största tama kattrasen heter?
    Finns den här i Sverige?
    Var kan man få tag på Den?

• Svar på tråden Stor kattras
  • dekad

Jag har för mig att det finns en eller ett par kattraser i USA som är en korsning mellan vildkatt och tamkatt som blir väldigt stor. Minns inte om den ena var en korsning innehållandes serval, men den påminde iaf väldigt mycket om servalen på kroppsform och huvud.
    Fast dom där raserna får man inte ha i Sverige än. Dom har inte kommit tillräckligt långt i avelsarbetet, så än så länge tror jag att katterna som föds är typ...F2:or eller nåt sånt. Det är väl F4 som är gränsen här i Sverige. Inte så länge sen bengalen blev godkänd har jag för mig.

• Alexandra1983

arnoldsexotics.com/servals.htm

Dessa har många olika "vildkatter".

Savannkatterna kommer väl ifrån servalen (?) och bengalerna kommer jag inte i håg. Hade en bra sida men hittar den inte nu.

• Katten Ceasar

Vi har en norsk skogskatt och han är väldigt stor. Alla som kommer hit och inte ha träffat han innan blir väldigt chockade över att en katt nästan kan vara lika stor som en hund .
    Men han väger väl nästan 8 kg om jag inte minns fel.

• sydneygirl

Bengalen är framavlad från leopardkatten (Asian Leopard cat).

• Alexandra1983

sydneygirl: Ja just ja så var det

• hubbahubba

TS: jag tror att kattrasen du menar är Pixie-Bob.

• LillaFlingan

Bengalerna är faktiskt relativt små, jag som ställer ut mina katter frekvent har sett de flesta kattraserna.

Maine Coonerna är och förblir störst, efter dem kommer Norska skogkatter på en fin andra plats.

Det står att hanarna väger som regel 5-8kg och honorna 3,5-6kg.
    Men de flesta maine coon hanar som jag har sett har då inte vägt några 5,6,7,8 kg .. utan snarare 9-10-11-12kg!!
    Honorna är det sisådär med, beror helt på hur uppfödarna har valt att avla.

Eftersom att maine coonerna är så stora så måste de höftledsröntgas INNAN de går i avel!! Då kanske ni får en liten bild av hur pass stora katter de egentligen är?

Jag vet ingen annan kattras som har HD röntgen! ;)

och till Skärgårdsfru: är du säker på att din väninna har renrasiga ragdolls med stamtavla?..

Svar på tråden Stor kattras