Andningslarm - Bra eller onödigt?
Sitter och planerar lite för inköpen till bebis och började fundera på om andningslarm är något bra att införskaffa eller om det mest är onödigt? Vad är era åsikter om det?
Sitter och planerar lite för inköpen till bebis och började fundera på om andningslarm är något bra att införskaffa eller om det mest är onödigt? Vad är era åsikter om det?
Jag har en bekant vars barn överlevt plötslig spädbarnsdöd tack vare att de upptäckte det i tid och fick igång henne igen så jag tror visst att det kan göra nytta! Problemet är väl att det inte fungerar om bebisen sover ute som min dotter gjorde mest jämt på dagarna...
getingmidja:
att ett barn kommer att dö i psd går ej att förutse. Det kan hända vilket spädbarn som helst. Min son Marvin föddes med de bästa apgarvärden som går att få. Vi skulle sova några timmar på BB för att sedan gå hem. Jag kom aldrig hem med honom.
Hade han haft ett andningslarm under madrassen hade han troligtvis levt i dag. Marvin skulle då varit ett år och sju månader nu.
Det ar cirka 30 spädbarn per år som dör i psd i Sverige.
Det blir osäkert om det blåser för det är så känsligt att det kan ge utslag för blåsten även om andningsrörelserna upphör. Om vinden gungar vagnen. Är det vindstilla så fungerar det, men p.g.a. osäkerheten så rekommenderas det inte utomhus.
Min bebis överlevde tack vare larmet .
Mirva . Gud vad jag beklagar det som hände er!!!!. Finns inget vettigt jag kan säga här. Kram kanske?.
Suskiv. Det beror på vilken form av PSD det handlar om. Jag tror att det finns olika varianter av PSD, att PSD är ett samlingsnamn på många oindentifierade anledningar till oväntad bebis död. Min son slutade andas först, sen damp saturationen och sist pulsen. Ibland kunde pulsen dimpa först och sen saturationen men han slutade andas först. Men ibland bukandades han utan syreombyte och det betöd ju att han varit utan syre lite längre än larmet registrerat.
Tack Löööv. Jo, alla ord är vettiga, även att du säger att du inte vet vad du ska säga.
Fint att du upplyser om att andningslarmet räddat ditt barn.
Kram!
Jag skulle aldrig vilja vara utan mitt andningslarm
OM något skulle hända vill jag inte gå och tänka på att jag aldrig köpte ett.
Jag sover så mycket bättre när jag har larmet och jag är säker på att det kan rädda många liv.
Det är något jag alltid kommer ha till vartenda barn
Det är säkert bra, men vi har valt att inte ha det. Detta för att det bara skulle göra oss nervösa.
Jag samsov med min son Marvin när han slutade att andas. Om jag lyckas att få ett syskon till Marvin har jag tänkt mig att kompromissa. Nämligen att ha en spjälsäng till barnet och ta bort ena långsidan och ställa spjälsängen intill min säng. Då blir det så nära samsovning det går att komma men att barnet ändå kan ha ett andningslarm under madrassen. Den såkallade riktiga samsovningen sparar jag till efter ettårsåldern.
Jag kan säga att andningslarmet kan vara en falsk trygghet om du inte vet hur man gör vid ett larm som visar sig vara äkta.
Man måste kunna HLR helst. Annars så tycker jag att larmet är viktigare än bilbarnstolen .