• eilema

Andningslarm - Bra eller onödigt?

Sitter och planerar lite för inköpen till bebis och började fundera på om andningslarm är något bra att införskaffa eller om det mest är onödigt? Vad är era åsikter om det?

Det är en Lillebror !!! (v.20+2=138 dagar kvar!)
  • Svar på tråden Andningslarm - Bra eller onödigt?
  • Mirva

Ok Pallas, godtas. Jag tror visst att du alskar dina barn och det gör alla andra också. Det enda jag vill är att informera, så att det finns en hans att välja.

• Mirva

Det gick lite fort där... Ok Pallas, godtas. Jag tror visst att du älskar dina barn och det gör alla andra också som inte har larm. Det enda jag vill är att informera, så att det finns en chans att välja. Jag kunde inte ens göra ett val.

• Pallas

Mirva: Men det är väl inget konstigt att instinkter är olika starka hos människor? Du kan ju ha varit helt slut efter förlossningen och därför sovit ovanligt hårt? Hade du varit hemma och utvilad en vecka senare kanske du vaknat, ho vet? Men det tjänar ju ingenting att spekulera i det, du förlorade din son och jag är hemskt ledsen för det. Jag tycker inte att du skall hänga upp dig på mina instinkter, för jag har dem uppenbarligen. Det gör mig inte till en bättre mamma eller människa, bara att jag har haft turen att vakna och därför väljer bort larm eftersom jag inte känner mig trygg med det. Troligen hade vi använt larm om vi inte påverkats som vi gjorde på NEO.

• maadicken

hur kan ni jämföra andningslarm och bilbarnstol?? det är väl ändå lag på att barnet ska sitta fast i bilen, inte nåt man väljer.

jag jobbar med handikappade barn och där har vi ett barn som har andningslarm (ett av dom bästa sägs det vara) det larmar som det själv vill. det kan börja tjuta när vi står vid sängen och sköter henne och hon andas utan problem. när hon är riktigt dålig så har on en saturationsmätere på sig. hur långt ner hon än kommer i andningen så larmar inte larmet.
    ofta glömmer vi att stänga av larmet när vi tar upp henne. iblnd tar det upp till en timma innan larmet reagerar på att ingen ligger där och andas.

för mig skulle ett sånt larm bara skapa oro. men jag förstår er föräldrar som har mist ett barn att ni känner trygghet i ett andningslarm.
    men en massa falska larm skulle nog göra vem som helst knäpp.

¤~jag ska bli mamma efter 41 månader av längtan~¤
  • Löööv

Visst stämmer det att det är ovanligt med PSD men det handlar ändå om ca 30-40 till synes helt friska barn som dör. Kanske helt i onödan. Så många barn dör inte i trafiken per år men det är LAG på att bebisar/barn har bilstol. Det är LAG på att man ska ha brandlarm men hur många har du hört brinna inne då egentligen?., det är inte allt för ofta du hör om innebrända människor? men du hör väl ibland om döda bebisar?.

Egentligen fattar jag inte att sjukhusen och BVC/MVC avskyr larm som dom gör. Tokigt egentligen. Kanske för att dom tror att vi föräldrar är hysteriska och inte kan skilja på ett falsklarm och ett äkta larm?.

Jag tycker det är en självklarighet att ha larm, en sån billig liten försäkring och skulle det visa sig att det var det onödigaste köp ni någonsin gjort så är det ju bara bra.

Visst kan man jämföra bilbarnstolar och andningslarm ....se det går hur bra som helst.

• maadicken

jag tycker nog att man oftare hör om innebrända människor än friska barn som dör.

¤~jag ska bli mamma efter 41 månader av längtan~¤
  • Löööv

Inget mordernt kollat larm falsklarmar mycket. Våra larm har aldrig falsklarmat.

Jag däremot har aldrig hört om någon som bränt sig inne....jo, på nyheterna. Men där har jag även hört om ovanligare grejor än så.

Men alla har rätt till sina åsiker. Nu har väl jag sagt min? .

Sov gott

• Mirva

maadicken:
    Jag har mest hört positivt om andningslarmen. Av de som skrivit i min gb har en förälder haft problem med fellarm. Det kan ha att göra med för få sensorer om barnet är rörligt. Ni måste ju felrapportera andningslarmet, uppenbarligen är det något fel på det.

Om jag skaffar ett andningslarm är det inte för att känna trygghet. Jag vill bara att den lilla extra chansen ska finnas. Som Tipstjänst jämt och ständigt och till leda annonserar: "Plötsligt händer det!"

• Löööv

"plötsligt händer det" ...hahaha.

Ja, faktiskt. Och ibland väldigt ofta. Tyvärr men vi fick chansen till att rädda lillpojken och klarade det. Jättebra.

• Mirva

Javisst går det att jämföra olika typer av larm och säkerhetsanordningar.

Svar på tråden Andningslarm - Bra eller onödigt?