• eilema

Andningslarm - Bra eller onödigt?

Sitter och planerar lite för inköpen till bebis och började fundera på om andningslarm är något bra att införskaffa eller om det mest är onödigt? Vad är era åsikter om det?

Det är en Lillebror !!! (v.20+2=138 dagar kvar!)
  • Svar på tråden Andningslarm - Bra eller onödigt?
  • vill ha fler barn

Väntar 3:e barnet och har upptäckt att jag är väldigt nojjig denna gången. Det kan bero på att jag har svårt att bli gravid och hade ett tidigt missfall direkt innan jag blev gravid.
    Har börjat planera lite inför 3:an och tanke på andningslarm har kommit. jag har alltid litat på mina instinkter men nu har jag hört för många skräckhistorier.
    jag skulle vilja ha tips på bra larm och vad de kostar.
    Man får tipsa om sånt , eller?

• Löööv

www.andningslarm.se kan du se olika typer av larm. Babysens har vi från sjukhuset och det är tom billigast . Det falsklarmade en gång och då låg lillkillen längst ner i fotändan och sensorplattan högst upp i huvudändan . Och i den åldern borde ja lagt ut båda plattorna men hade bara en så det var säkert därför det larmade.

Ha det så bra. Lite info har du på Techno Medica AB, googla dig fram till deras sida. Där kan man även hyra larm för 350:- i ¨ånaden. Dom hyr ut Babyminder.

• Nicke

Jag skulle vara mer orolig utan larm. Tänk om hon ligger där och dör utan att jag märker något. Det är inte direkt något som gör mig lugnare. :)

• Miss starfield

Jag ska inte ha något, dels har jag inte ekonomi till det och med dålig ekoomi så måste man prioritera antingen andiningslarm eller en bäddsoffa till mig så jag har någonstans att sova. Dessutom behöver de flesta inte de. Sen förstår jag de som använder det. Hade jag haft råd hade jag köpyt för det är en extra säkerhet, men det är inte det viktigaste ur säkerhetssynpunkt.

• Mirva

Pallas, jag tror inte ett ögonblick på olika starka instinkter, att du skulle ha dem och andra inte. Vi som lever i ett högciviliserat samhälle har mindre barnadödlighet än länder där föräldrar lever närmre naturen. Och som sagt då skulle du inte behöva några säkerhetsanordningar eller larm alls, du skulle ju känna på dig allt som händer.

• Nicke

Jag skulle vilja säga att de som vaknat och lyckats rädda sitt barn enbart har haft en enorm TUR. Inget annat.

• Nicke

(eller så hade de andningslarm?) hehe.

• nilla85

har efter era inlägg bestämt mej för att skaffa ett andningslarm!
    stoooor kram till mirva!

• Mylla

Jag vet att jag iallafall inte klarar att sova så lätt att jag hör barnets andning i sömnen, eller tänker på barnets andning i sömnen. Då skulle jag bli tvungen att hålla mig vaken. Men som alla andra människor så behöver jag sova.

En väldigt hemsk historia om att det kan vara svårt att hålla sig vaken:
    http://sydsvenskan.se/lund/article185937.ece

Jag blev jätteledsen när jag läste det. Varför fick inte de information om ett larm?? Kan man ju diskutera.

• Mylla

Att jämföra andningslarm med andra säkerhetsanordningar tycker jag stämmer precis. Brandlarm har man för att veta om att det brinner innan det är för sent, så att man kan göra något för att rädda livhanken. Detsamma gäller andningslarm. Det är det ett larm är till för.

Man avråder inte från brandlarm för att det finns en risk att man dör ändå. Man kan inte förutse allt. Man kan bara minska riskerna så gott det går med rimliga metoder.  Att ha ett larm tycker jag är en rimlig metod som faktiskt minskar riskerna utan att störa på något vis i onödan.

• Miss starfield

Men det är rätt stor skillnad i pris när det gäller brandlarm med mera. Hade det varit billigare hade fler köpt det, men de flesta har kanske inte råd.

• Mylla

Man prioriterar ju, det man verkligen tycker att man vill ha, det tar man sig råd till. Det man inte tycker är så viktigt struntar man väl i. Gäller det mesta.

Men det är klart att det vore bra om det var billigare, bara det inte blev sämre kvalité.

• Löööv

Miss starfield.

Jo visst kostar andningslarm men man kan handla ett begagnat från blocket.

Fast om jag kunde rädda min son för 1300:- så hade jag gjort det....kanske kostade babysens2 1700 .

• Miss starfield

Men jag har inte ens råd till att slänmga ut en hundralapp egentligen. Min mamma har hittintills lånat mig pengar till allt och då känns det inte heller rätt att skaffa en sån pass dyr sak som i de flesta fall inte behövs.

• Löööv

Nej, absolut!. Känner du att det inte behövs så ska du inte heller köpa ett andningslarm. Du är INTE en sämre människa för det!!.

Kram och god jul!

• Löööv

Det kan ju vara en bra lösning om det är tomt i pluskan . Vad bra. Tack för länken gomamman .

• Mirva

Tack Nilla85!

Mylla, det där som du skrev skriver jag helt under på. Att det minskar risken.

Svar på tråden Andningslarm - Bra eller onödigt?